Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mobilis o liberalizacji miejskiego rynku [FILM]

infobus
18.10.2016 07:23
0 Komentarzy

Do tej pory zliberalizowano ok. 10 proc. rynku przewozów miejskichw Polsce. Prywatni przewoźnicy chcą to zmienić, usprawnić komunikację i „odciążyć”spółki komunalne. Mówił o tym Dariusz Załuska, prezes Grupy Mobilis.

-„Pełna liberalizacja rynku przewozów komunikacji miejskiejbędzie z korzyścią zarówno dla miast, jak i dla pasażerów ? przekonuje w rozmowiez agencją informacyjną Newseria Biznes Dariusz Załuska, prezes Grupy Mobilis,obsługującej m.in. część przewozów w Warszawie. Aktualnie po ulicach Warszawykursuje obecnie 200 autobusów miejskich z logo Mobilis, obsługujących około 85linii miejskich oraz podmiejskich.

Kierunek dobry, ale dynamika słaba

Prywatni operatorzy mogą odciążyć spółki komunalne,przejmując inwestycje w tabor. Nowoczesne autobusy z kolei zwiększą komfortpodróżowania i pomogą skłonić mieszkańców do przesiadki z samochodów nakomunikację miejską. Polskie miasta się otwierają na taką współpracę, ale zbytwolno.

? Proces liberalizacji następuje, ale w naszej ocenienastępuje on nierównomiernie i zbyt wolno. Potencjał jest duży. Do tej poryuwolniono znacznie poniżej 10 proc. rynku, biorąc pod uwagę większe miasta ?wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dariusz Załuska,prezes Grupy Mobilis. ? W sytuacji, kiedy budżety miast są zwykle za niskiewzględem potrzeb, jest to jedna z możliwości uzyskania dosyć istotnychoszczędności. Jak pokazuje praktyka, niezależni operatorzy w zdecydowanejwiększości potrafią dostarczyć dobrą usługę o wysokiej jakości i w bardzoatrakcyjnej cenie.

Podstawowymi obszarami aktywności Grupy Mobilis sąkomunikacja miejska oraz międzymiastowa. W Warszawie spółka obsługujekomunikację od 2003 roku, łącznie w ramach pięciu kontraktów. Na początkusierpnia firma rozpoczęła realizację kolejnego 7,5-letniego kontraktu. Na ulicemiasta wyjechało 100 nowoczesnych autobusów. Spółka zapewnia kierowców ipracowników nadzoru oraz serwisowanie taboru.

? Dla mieszkańców pierwszą korzyścią jest to, że otrzymujądo dyspozycji nowy tabor spełniający odpowiednie wymagania ? wskazuje DariuszZałuska. ? Dzięki niemu można zaoferować bardzo wysokie standardy samej usługi,nie tylko w zakresie klimatyzacji czy niskiej podłogi. Nowe pojazdy majądodatkowe funkcjonalności związane chociażby z monitoringiem, informacjąpasażerską, zapowiedziami, możliwością nabycia biletu w tzw. biletomacie.Wprowadzenie nowych operatorów w oparciu o kontrakty długoterminowe podnosijakości podróży.

Dłuższa perspektywa = większe korzyści

Jak podkreśla, kluczowe dla powodzenia projektu jestodpowiednie skonfigurowanie oferty miasta.

? Umowy na czas dłuższy niż 7?10 lat pozwalają zaoferowaćbardzo ciekawe ceny i bardzo dobą jakość, szczególnie w porównaniu do operatorówmiejskich ? wyjaśnia Dariusz Załuska.

Bardzo krótkie oferty (trwające rok, dwa lata), jak tłumaczyDariusz Załuska, nie dają możliwości pewnej stabilizacji. Koszt nabycia czypozyskania autobusu jest dosyć wysoki. Przykładowo Autobus przegubowy służącydo komunikacji miejskiej kosztuje od 900 tys. do ponad 1,2 mln zł. Jeżeliwiadomo, że pojazd będzie kursował tylko przez najbliższych dwanaście miesięcy,a dalsze jego wykorzystywanie jest bardzo niepewne, to koszt jego użytkowaniamusi być bardzo wysoki, tak aby skompensował utratę wartości, która na początkużycia nowego autobusu jest zdecydowanie najwyższa.

Prywatna elastyczność

? Bardzo ważne jest to, że dzięki wejściu prywatnychoperatorów następuje większe uelastycznienie rynku i mniejsza zależność miastod jednego operatora. W pewnych sytuacjach taka zależność od jednej spółki możebyć ryzykowna ? mówi Dariusz Załuska.

Taka sytuacja to np. zapowiedź strajku pracowników spółkikomunalnej odpowiedzialnej za komunikację publiczną w danym mieście. ZdaniemZałuski dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozów ok. 40 proc. tras powinno byćzdywersyfikowanych.

? Liderem liberalizacji nadal jest Warszawa, gdzie prawiejedna trzecia rynku jest uwolniona. Tu proces ten trwa od kilkunastu lat ?precyzuje Dariusz Załuska. ? Drugim miastem bardzo zaawansowanym w tym procesiejest Kraków, gdzie kilkanaście procent rynku zostało już uwolnione. Miasto mabardzo dobre doświadczenia z realizacji naszego kontraktu, czego efektem byłozwiększenie w tym roku operacji w ramach zamówienia uzupełniającego. Prawozamówień publicznych dopuszcza taką możliwość, z czego Kraków skorzystał.”

Komentarze