Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Rzeszów testuje hybrydę Volvo i Autosana Euro 6

infobus
23.01.2015 13:26
0 Komentarzy

Do poniedziałku na rzeszowskich liniach '0?, ’18?i ’19?będzie można spotkać hybrydowy autobus Volvo 7900. Testy mają potwierdzić jego atrakcyjne wyniki w zakresie zużycia paliwa. Równolegle MPK Rzeszów sprawdza midibus Autosan 10 LF z silnikiem diesla Euro 6.  Testy tego konwencjonalnego pojazdu rozpoczęły się 14. stycznia i potrwają do końca miesiąca. To element przygotowań przewoźnika do odnowy nowej floty. Wstępne plany spółki przewidywały zakup nowych pojazdów pod obsługę linii 19, jednak miały to być autobusy o dużej pojemności. Stąd też kwietniowe testy hybrydowego egzemplarza MAN  Lion`s City Hybrid , a jesienią ?przegubowego Urbino 18 Hybrid. A teraz dość niespodziewanie w Rzeszowie pojawia mały spalinowy Autosan. Czyżby zmiana koncepcji?  Przypomnijmy, że tego typu pojazdów Rzeszów ma najwięcej w Polsce. W 2013 r. w ramach unijnych zakupów miasto nabyło m.in. 20 szt. Sancity 10 LF z silnikami Euro 5. Dodatkowo Rzeszów kupił też 60 jednoczłonowych pojazdów Mercedes-Benz Citaro klasy maxi, w tym 30 szt. w wersji z silnikiem diesla i 30 szt. w wersji z silnikiem CNG. Teraz firma chce sprawdzić model Sancity 10 LF z najnowszym silnikiem Cummins ISB6.7E6 280B Euro 6 o pojemności 6,7 l i mocy maksymalnej 280 KM (206 kW). W jego układzie napędowym zastosowano także automatyczną skrzynię biegów Voith DIWA.6 (864.6). Przypomnijmy, że debiut ?dziesiątki?w wersji Euro 6 miał miejsce podczas targów TRANSEXPO 2014 ?wraz z większym bratem Sancity 12 LF. Oba modele (plus wcześniejszy debiutant Sancity 9 LE z silnikiem Cummins ISB4.5E6 210B) mają już w pełni zakończony proces homologacyjny. Warto dodać, że ?testowe?linie '0?, ’18?i ’19?są od stycznia taktowane, czyli odjazdy autobusów z przystanków odbywają się w równych odstępach czasu. ?co 10 minut. Dzięki czemu pasażer ma pewność, że jeśli spóźni się na jeden kurs, za chwilę pojedzie następnym. Pozostałe rzeszowskie linie będą funkcjonować w podobny sposób, ale dopiero na wiosnę, po uruchomieniu systemu elektronicznego sterowania ruchem i informacji pasażerskiej. Za kilka miesięcy ZTM planuje także wprowadzenie do oferty biletu elektronicznego. W tym celu modernizowane są kasy biletowe a na przystankach stają pierwsze biletomaty, w których elektroniczna kartę będzie można doładować.   W zbliżającym się unijnym rozdaniu pieniędzy na lata 2014-2020 premiowane mają być pojazdy niskoemisyjne. Dlatego Rzeszów sprawdza już trzeci autobus z hybrydowym układem napędowym. Po modelach MAN Lion`s City Hybrid i Solaris Urbino 18 Hybrid przyszedł teraz czas na Volvo 7900, które jest produkowane we wrocławskich zakładach firmy. Jego znakiem charakterystycznym jest mniejsze ?zdaniem producent nawet o ponad 30 procent mniej ?zużycie oleju napędowego niż tradycyjny autobus. Klucz do tego sukcesu tkwi w zastosowanym równoległym układzie hybrydowym, gdzie pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego, co w znaczny sposób zmniejsza zużycie paliwa. Zaletą technologii hybrydowej Volvo jest fakt, iż silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach, a pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla. To wyjątkowo korzystne rozwiązanie dla środowiska miejskiego, które powoduje, że pasażerowie, przechodnie oraz inni użytkownicy drogi są w dużo mniejszym stopniu narażeni na hałas i wdychanie spalin. ??Testy, które dotychczas przeprowadziliśmy na liniach komunikacji miejskiej różnych miast Polski potwierdzają, że autobus hybrydowy Volvo sprawdza się również w polskich warunkach, uzyskując niskie zużycie paliwa ?od 26 do 30 litrów na 100 km, w zależności od trasy. Otrzymaliśmy również bardzo pozytywne opinie od firm, które wcześniej testowały autobus, zarówno jeżeli chodzi o warunki pracy kierowcy, jak i dynamikę pojazdu. Jesteśmy zadowoleni, że produkowany we Wrocławiu najnowszy model naszego autobusu hybrydowego ?Volvo 7900 Hybrid zostanie przetestowany w regularnym ruchu w kolejnych miastach i że z bliska będą mogli mu się przyjrzeć zarówno przewoźnicy, jak i mieszkańcy polskich miast? ?mówi Małgorzata Durda, Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów, Volvo Polska.  Na zakończenie warto dodać, że ten rok będzie przełomowy dla sprzedaży autobusów hybrydowych Volvo w Polsce. Po zeszłorocznej dostawie czterech tego typu pojazdów dla PKM Świerklaniec (w tym jednego nowego modelu 7900), w tym roku aż 10 takich autobusów najprawdopodobniej pojedzie do Włocławka (plus dwa elektrobusy marki Solaris). To przełom, który pozwoli Volvo ponownie zaistnieć na rynku autobusów miejskich w Polsce. Warto zauważyć, że na ten sukces firma zapracowała m.in. dzięki dziesiątkom hybrydowych testów zorganizowanych w naszym kraju. Od 2011 roku przeprowadzono prezentacje m.in. we Wrocławiu, Lublinie, Tarnobrzegu, Białymstoku, Siedlcach, Gliwicach, Warszawie, Olsztynie, Gdyni, Szczecinie, Opolu, Łomży, Ełku, Bielsku-Białej, Krakowie, Elblągu, Trójmieście, Inowroclawiu, Jarocinie, Kędzierzynie i Jeleniej Górze, Ełku, Włocławku, Grudziądzu czy Płocku. Od stycznia 2014 roku autobus hybrydowy Volvo jeździ w ramach dzierżawy na regularnej linii komunikacji miejskiej obsługiwanej przez MPK Wrocław, a w lipcu 2014 r. PKM Świerklaniec zakupił z własnych środków cztery autobusy hybrydowe marki Volvo, w tym jeden nowy egzemplarz 7900H Euro 6 (pierwszy tego typu w Polsce) oraz trzy używane egzemplarze 7700H.

Komentarze