TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

MPK Wrocław bierze w dzierżawę 60 Mercedesów Citaro
INFOBUS.PL - Opublikowano: 24.02.2020 14:00:48
fot. wroclaw.pl

Na jesieni dziewięć na dziesięć autobusów wrocławskiego MPK będzie miało logo gwiazdy na masce. Przed minionym weekendem, 21 lutego spółka zaakceptowała ofertę konsorcjum pod wodzą EvoBus Polska.

Na jesieni dziewięć na dziesięć autobusów wrocławskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego będzie miało logo gwiazdy na masce. Przed minionym weekendem, 21 lutego spółka zaakceptowała ofertę konsorcjum pod wodzą EvoBus Polska na dzierżawę 60 Mercedesów Citaro.

Przypomnijmy, że MPK chce wziąć w dziesięcioletnią dzierżawę łącznie 60 nowych autobusów. Najwięcej, bo 31 będzie klasy MAXI. Pozostałe będą przegubowcami. Ich dostawy mają ruszyć najpóźniej w 180 dniu od podpisania umowy. Ostatnie będą przekazane spółce najpóźniej w 222 dniu od zawarcia kontraktu.

Klasa MAXI
"Dwunastki" mają one mieć nadwozia o długości 11,5 - 12,5 m, szerokość do 2,55 m oraz wysokość do 3,25 m. Powinny umożliwiać podróż przynajmniej 90 pasażerom, w tym nie mniej niż 28 osobom na miejscach siedzących. Przynajmniej siedem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład ma być możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2.

Autobusy mają być napędzane silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6. Jednostka ma mieć przynajmniej 200 kW mocy, maksymalny moment obrotowy nie mniejszy niż 1000 Nm. Będzie zblokowana z automatyczną skrzynią biegów, wobec której MPK nie ma konkretnych wymagań w postaci doboru jej charakterystyki pracy czy ilości przełożeń. Warunkiem jest natomiast to, aby kompletacja napędu gwarantowała zużycie paliwa na nie więcej niż 41 l na 100 km w warunkach testu SORT2. W komorze silnika nie może zabraknąć systemu detekcji i gaszenia pożaru.

Klasa MEGA
Całkowicie niskopodłogowe przegubowce mają mieć nadwozia o długości 17,5 - 18,75 m, szerokość do 2,55 m oraz wysokość do 3,25 m. Powinny umożliwiać podróż przynajmniej 133 pasażerom, w tym nie mniej niż 32 osobom na miejscach siedzących. Wejście na pokład ma być możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2.

Autobusy mają być napędzane silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6. Jednostka ma mieć przynajmniej 230 kW mocy i maksymalny moment obrotowy nie mniejszy niż 1250 Nm. Będzie zblokowana z automatyczną skrzynią biegów, wobec której MPK nie ma konkretnych wymagań w postaci doboru jej charakterystyki pracy czy ilości przełożeń. Grunt, aby średnie spalanie w warunkach testu SORT2 nie przekroczyło 57 l na 100 km. W komorze silnika nie może zabraknąć systemu detekcji i gaszenia pożaru.

Wrocławski standard
Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. W przypadku "dwunastek" moc agregatu to min. 27 kW, a w przegubowcach to nie mniej niż 44 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz uchylne okna boczne. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu.

Na wyposażeniu mają się znaleźć diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości, które mają się składać z dwóch pól święcących w dwóch kolorach- bursztynowym do prezentacji kierunku oraz białym w przypadku linii. Idziemy do środka. Tutaj znajdą się dwa typy tablic LCD. Bą montowane w układzie V monitory podsufitowe o przekątnej 19". Z boku, przed drugimi drzwiami zainstalowany będzie monitor 38", czyli tzw. "e-korale". Do tego oczywiście nie zabraknie głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Całością sterował autokomputer z dotykowym interfejsem.

Mercedes opanowuje Wrocław
30 stycznia minął termin składania ofert. Wpłynęła jedna oferta. Przewyższała ona jednak szacunki przewoźnika. MPK koszt dziesięcioletniej dzierżawy przyjęło w wysokości 118 253 813,70 PLN brutto. Średnio wychodziło 1 602 355,20 PLN netto za autobus.


Oferta EvoBusa i partnerującego mu PeKaO Leasing nieznacznie przewyższała te szacunki. Opiewała ona na 122 515 601,13 PLN brutto. A to daje średnio niespełna 1 660 103 PLN netto za autobus. Oczywiście MPK zaoferowano znów Mercedesy Citaro. Na każdy byłaby pięcioletnia gwarancja całopojazdowa, czyli taka, jaką preferowała wrocławska spółka.

Trzy tygodnie czekaliśmy na rostrzygnięcie. Poznaliśmy je kilka dni temu, 21 lutego. Tak jak przypuszczaliśmy MPK poszukało dodatkowych środków i przystało na ofertę konsorcjum pod wodzą EvoBusa. Dostawa kolejnych 60 Citaro pozwoli spółce wycofać z ruchu autobusy typu Volvo 7000 i 7700. To z kolei spowoduje, że prawie 90% taboru MPK będą stanowiły pojazdy z gwiazdą na masce. Czekamy więc już tylko na podpisanie umowy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MPK Wrocław
Mercedes
EvoBus
PeKaO Leasing
wynajem
dzierżawa
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.