Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Bydgoszcz z umową na nowe autobusy

infobus
11.09.2018 15:30
0 Komentarzy

11 września w Bydgoszczy podpisano umowę na zakup 11 nowychprzegubowców Mercedes-Benz Conecto G. Pojazdy wyjadą na ulice wiosną przyszłegoroku. Ze strony wykonawcy podpisy pod umową złożyli  prezes zarządu firmy EvoBus, Artur Konarskioraz  członek zarządu, JanuszFerdynus.

Gwiazdy będą wyposażone między innymi w klimatyzację, siećwi-fi, tablice LED, monitoring i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.Odnowa taboru autobusowego pochłonie 15,85 mln zł. W uroczystym podpisaniu umowy wzięli m.in. Rafał Bruski – Prezydent Miasta Bydgoszczy, Andrzej Wadyński – Prezes Zarządu MZK Bydgoszcz, Adam Szulc – Członek Zarządu MZK Bydgoszcz oraz Rafał Grzegorzewski – Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Ze strony EvoBus Polska obecni byli m.in. Artur Konarski – Prezes Zarządu oraz Janusz Ferdynus – Członek Zarządu.

-„Od 2011 roku zakupionych zostało 111 autobusów. Dzięki tyminwestycjom pasażerowie podróżują wygodnymi i bezpiecznymi autobusami.Bydgoszcz stała się wzorem dla innych miast. Teraz przygotowujemy się dokolejnych inwestycji. Zależy nam by po centrum miasta zaczęły kursować autobusyniskoemisyjne. To jeszcze mniej spalin i hałasu na naszych ulicach. Niezapominamy też o tramwajach. Trwają dostawy 21 Swingów zamówionych do obsługirozbudowanej ul. Kujawskiej i przebudowanych torowisk na górnym tarasie miasta– powiedział prezydent Burski.

Podczas spotkania Artur Konarski powiedział m.in.: -„Jestem przekonany, że dla MZK Bydgoszcz nasze pojazdy będą bardzo dobrym wyborem, ponieważ ten  model jest jednym z czołowych autobusów, jeśli chodzi o tzw. całkowite koszty użytkowania, czyli koszty powstające nie tylko w momencie zakupu ale także
w czasie gdy pojazd jeździ na linii”.

NadwozieConecto zabezpieczone jest antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej – tzw. KTL. Autobusy z niezależnym zawieszeniem wyposażone będą w silniki OM 470. Wydzielona kabina kierowcy będzie w pełni zabudowana. Kierowcy i pasażerom jazdę ułatwi system monitoringu i informacji pasażerskiej.
Warto nadmienić, iż w Bydgoszczy jeździ już 88 autobusów z gwiazdą. Wraz z zaplanowaną na kwiecień 2019 roku dostawą 11 sztuk MB Conecto autobusy Mercedes-Benz będą stanowiły 57 procent całej floty.

Bydgoski standard

Zamówione autobusy będą miały długości około 18 metrów, którymijednocześnie będzie mogło podróżować co najmniej 135 pasażerów. Wszystkie zzamówionych pojazdów będą miały niską, antypoślizgową podłogę. Zostanąwyposażone w czytelną informację pasażerską i system zapowiedzi głosowych.Tabor ma spełniać oczekiwania osób niepełnosprawnych. Zamawiane autobusyzgodnie z wprowadzonymi standardami będą wyposażone w bezprzewodowy Internetoraz klimatyzację. Nowe przegubowce będą też przyjazne dla środowiska -wyposażone w silniki spełniającestandard emisji spalin Euro 6. W pojazdach nie zabraknie tablic LED,monitoringu i portów USB do ładowania urządzeń mobilnych.

W przetargu najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firmaEvoBus Polska. Za 11 przegubowców miejska spółka zapłaci blisko 16 mln zł. Autobusyz nowej dostawy mają wyjechać na ulice wiosną przyszłego roku.

Taborowe wyniki

Autobusy niskopodłogowe stanowią już ponad 90% całego taboruautobusowego kursującego po Bydgoszczy. Średni wiek autobusów to niespełna 6 lat i jest to jeden z najlepszychwyników w Polsce.

– MZK Bydgoszcz użytkuje aktualnie flotę 162 autobusówrealizując roczną prace przewozową na poziomie 11,5 mln wozokilometrów.Korzystamy obecnie z dwóch marek autobusów: Mercedes w liczbie 88 szt. iSolaris w liczbie 74 szt. Co roku średnio zakupujemy 14 pojazdów. W ostatnichlatach na ten cel przeznaczyliśmy ponad 100 mln zł – wyjaśnia prezes MZK Bydgoszcz,Andrzej Wadyński.

Średni wiek taboru autobusowego MZK na tle innych miast wygląda następująco:

• Bydgoszcz – 5,73

• Kraków – 6

• Katowice – 7

• Warszawa – 8

• Łódź – 8

• Szczecin – 8

• Białystok – 8

• Gdańsk – 9

• Lublin – 10

• Rzeszów – 10

• Wrocław – 10

• Toruń – 11

Czas na elektryki

W kolejnych latach planowane jest między innymi wdrożeniepierwszego etapu transportu zero emisyjnego – autobusów elektrycznych.

Bydgoszcz uczestniczy m.in. w projekcie E-bus. Jest onrealizowany wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Docelowo planowanyjest zakup 30 autobusów zero emisyjnych. zakup ma być dofinansowany przezNarodowy Fundusz Ochrony Środowiska.Wartość inwestycji to 62 mln złotych netto przy dofinansowaniu napoziomie 60 procent.

Miasto bierze również udział w konkursie ogłoszonym przezCentrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu autobusówelektrycznych wraz z budową punktów, długiego i krótkiego ładowania. Wprzypadku uzyskania dofinansowania planowany jest zakup 12 autobusówelektrycznych (4 krótkich i 8 długich). Pojawiłyby się one na liniach nr 52, 57i 60. Miejskie Zakłady Komunikacyjne wraz z ZDMiKP zlecą między innymiprzygotowanie koncepcji budowy stacjiładowania na terenie zajezdni oraz pętli na Błoniu, Leśnym, Rycerskiej iMorskiej. Wartość zakupów to około 25 mln zł netto. Wysokość dofinansowania niejest jeszcze znana. CUPT przeznaczył na dofinansowanie 300 mln zł dlawszystkich uczestników konkursu.

-„Miasto obecnie jest największym placem budowy w regionie.Wkrótce wszyscy będziemy mogli docenić jak wiele problemów dzięki nowyminwestycjom udało się rozwiązać : mniej wypadków i kolizji, uliceuwzględniające również potrzeby rowerzystów, pieszych i pasażerów transportupublicznego oraz wyprowadzenie tranzytu tirów z miasta. Napewno wpłynie to na skrócenie czasu podróży po mieście – dodaje zastępcadyrektora ZDMiKP Bydgoszcz, Rafał Grzegorzewski.

Bydgoskie liczby:

• 111 autobusówzamówionych zostało w ciągu ostatnich 7 lat

• 103,4 mln zł tokoszt wymiany taboru w ostatnich latach

• 91,4 procentfloty jest niskopodłogowa

• 77,2 procentautobusów spełnia normę emisji spalin Euro 5 i Euro 6

• 11 przegubowcówdostarczonych zostanie wiosną

• 15,85 mln zł tokoszt ich zakupu

• 30 autobusówzeroemisyjnych planujemy dokupić w projekcie „E-bus”

• 12 elektrobusówmoże trafić do Bydgoszczy dzięki dofinansowaniu w konkursie ogłoszonym przezCUPT

Komentarze