Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Opole padnie ofiarą BKM?

infobus
03.04.2018 07:26
0 Komentarzy

-„Przyjmując w czwartek uchwałę o bezpłatnych przejazdachMZK dla posiadaczy samochodów wraz z towarzyszącą im osobą dorosłą i dziećmi,radni rozpoczęli najdroższą w Polsce kampanię wyborczą: – powiedział 30 marca nakonferencji prasowej prezydent Opola, Arkadiusz Wiśniewski.

Podczas czwartkowej (29 marca) sesji Rada Miasta Opoleprzyjęła uchwałę, dzięki której od nowego roku z bezpłatnych przejazdówkomunikacją miejską mogą skorzystać posiadacze samochodów wraz z towarzyszącąosobą i dziećmi do lat 18. Z ulgi może skorzystać tyle osób, na ile jestzarejestrowane auto.

Zdaniem prezydenta

Zdaniem prezydenta Wiśniewskiego, uchwała jest wyłącznieelementem kampanii politycznej – jak to określa – „karmazynowejopozycji” PiS i PO.

-„Miasto Opole stara się rozbudowywać linieautobusowe, kupuje nowoczesne autobusy i stara się przekonać do korzystania zMZK przy pomocy jakości usług. Ale nie ma nic za darmo. Wpływy ze sprzedażybiletów MZK to rocznie od 16 do 18 mln złotych. Nie wiemy jeszcze, w jakimstopniu zostaną zmniejszone przez nieodpowiedzialną decyzję radnych, ale byćmoże niedługo odczujemy skutki uchwały, kiedy zabraknie pieniędzy na obsługęlinii i ze spółki zaczną odchodzić słabo opłacani kierowcy” – wyjaśniał wpiątek Wiśniewski.

Zdaniem zarządu miasta, zmniejszenie dochodów może miećtakże negatywny wpływ na możliwość odzyskania kilkunastu milionów złotychpodatku VAT przy okazji zakupu 61 nowoczesnych autobusów przez MZK.

Zdaniem opozycji

Inicjator uchwały, Krzysztof Drynda z klubu Razem dla Opolauważa, że prezydent Wiśniewski niepotrzebnie straszy mieszkańców i pracownikówspółki. Przywołuje przy tym przykład Nysy, gdzie przez pewien czas kierowcymogli korzystać z darmowych przejazdów komunikacją miejską.

-„Założenie, że naraz wszyscy obecni użytkownicy MZKzaczną korzystać z ulg, jest fikcją. Jeżeli założymy, że wpływy ze sprzedażybiletów zmniejszyłyby się nawet o 20 proc, to w przypadku Opola będzie to niecoponad trzy miliony złotych. Skąd wziąć te pieniądze? Ze stu milionami nastadion prezydent nie miał problemu, więc z tego samego źródła powinienwygospodarować tę kwotę. We wspomnianej Nysie dzieci i młodzież mogą kupić biletmiesięczny na wszystkie linie za 9 złotych. Tymczasem bilet miesięczny MZK dlamłodzieży w Opolu nawet na jedną linię to wydatek kilkudziesięciu złotych. Mychcemy zachęcić tych, którzy obecnie jeżdżą samochodami – tak czy inaczej niekupując obecnie biletów – by przesiedli się do autobusów i wybrali ten środekkomunikacji jako podstawowy sposób poruszania po mieście” – uważa Drynda.

Zdaniem radnego Przemysława Pospieszyńskiego z klubu radnychPO, obawy prezydenta są przedwczesne i nie mają żadnego uzasadnienia.

-„Zakładanie z góry czarnego scenariusza, bez zbadaniapotoków podróżnych i obciążenia poszczególnych linii, jest niepotrzebnymstraszeniem. Co prawda myśleliśmy o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów tylkodla młodzieży szkolnej i studentów, jednak uchwała jest krokiem w dobrą stronę,bo przyzwyczaja najmłodszych do korzystania z komunikacji publicznej jakosposobu przemieszczania się po mieście. Przy rekordowych dochodach miasta,przekraczających miliard złotych, kilka dodatkowych milionów rekompensaty nakomunikację publiczną nie powinno być problemem” – podkreślaPospieszyński.(PAP)

Komentarze