Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nadchodzą inteligentne tachografy

infobus
29.11.2018 09:41
0 Komentarzy

Poprawa bezpieczeństwa, rzadsze kontrole i walka z plagąmanipulacji. Od połowy czerwca 2019r. decyzją Komisji Europejskiej na terenieUE we wszystkich nowych pojazdach ciężarowych, autobusach i autokarach, któreobejmuje ustawa, będą instalowane tachografy IV generacji tzw. inteligentnetachografy. Choć z zewnątrz zmiany mogą nie być dostrzegalne, funkcjonalnośćurządzeń zmieni się znacznie.

Na tegorocznych targach IAA w Hanowerze zaprezentowanotachografy 4.0. Urządzenia, zgodnie z rozporządzeniem 165/2014 z dnia04.02.2014 r. Parlamentu i Rady Europejskiej będą montowane w nowych pojazdachciężarowych na terenie Unii Europejskiej już od połowy czerwca 2019 r. i wpozostałych pojazdach ciężarowych w ruchu międzynarodowym od 2034 r.

Warto przypomnieć, że od 01.05.2006 r. na przewoźnikównałożony jest obowiązek montowania w nowych pojazdach ciężarowych tachografówcyfrowych, które od tego czasu podlegały zmianom:

  • od 2006 r. I generacja tachografów cyfrowych

  • od 01.10.2011 II generacja tachografów cyfrowych

  • od 01.10.2012 III generacja tachografów cyfrowych, którestosowane są do teraz

  • od 15.06.2019 IV generacja tachografów cyfrowych tzw.tachografów inteligentnych

Nowe tachografy – nowa jakość

Inteligentne tachografy to odpowiedź Komisji Europejskiej naplagę oszustw i nagminnych manipulacji tachografami. Komisja Europejska podaje,że na 100 kontrolowanych ciężarówek średnio w co siódmej kierowca ingerował wzapis tachografu.

– Kierowcy, mimo dotkliwych kar – wynoszących nawet 10 000zł, łamią przepisy w zakresie przestrzegania norm czasu jazdy, co realniewpływa na poziom bezpieczeństwa na drodze. Tachografy IV generacji będąznacznie lepiej zabezpieczone, co uniemożliwi kierowcy ingerencję w zapisurządzenia – twierdzi Mateusz Włoch, ekspert firmy INELO.

Nowe tachografy nie tylko ograniczą możliwość manipulacjikierowcy w rejestrację czasu jazdy, ale także usprawnią i ograniczą ilośćkontroli, ponieważ Inspekcja Transportu Drogowego lub inne służby kontrolującetransport drogowy, będą mogły dokonać zdalnej preselekcji. Kontrolerzy zapomocą urządzeń krótkiego zasięgu będą w stanie odczytać dane z pojazdu,niezbędne do wykrycia manipulacji. W razie wątpliwości, czy nie doszło donaruszenia przepisów pojazd zostanie zatrzymany do kontroli.

Jakie zmiany?

W ponad pięciusetstronnicowym rozporządzeniu KomisjiEuropejskiej rysuje się 6 najważniejszych zmian, które wprowadzą nowetachografy.

Najistotniejszą z nich jest wyposażenie inteligentnegotachografu w system lokalizacyjny. Urządzenie będzie rejestrowało i zapisywałopunkt początkowy trasy, punkt kończący podróż oraz każdą lokalizację od momenturozpoczęcia jazdy, co trzy godziny. Tachograf nie będzie zapisywał całej trasy,a jedynie jej punkty.

-„Doskonale obrazuje to przykład, w którym trasa pojazdupomiędzy dwoma zapisanymi przez tachograf punktami będzie krótsza, niżnajkrótsza z możliwych dróg przejazdu na tej trasie. Inspektor będzie miałpodstawy do poddania go dokładnej analizie – wyjaśnia Mateusz Włoch z INELO. -Właśnietaki system zapisu pozwoli na ukrócenie praktyki korzystania z obcych kartkierowców, zakłócenia zapisów przez tachografy, czy nawet podrabianiadokumentacji przewozowej- dodaje ekspert INELO.

Plusy dla kierowcy

Tachograf 4.0. to także ogromne ułatwienie dla kierowcy.Urządzenie oprócz łączności satelitarnej będzie można zintegrować z zewnętrznymsystemem ITS, by automatycznie pobierało dane z samego pojazdu i informowałokierowcę o istotnych kwestiach m.in. dotyczących nacisku na osie pojazdu, czyteż o ewentualnych usterkach.

Kolejną bardzo ważną zmianą jest wspomniana wcześniej możliwość zdalnej kontroli pojazdu. InspekcjaTransportu Drogowego będzie w stanie kontrolować pojazdy w ruchu i oceniać, czyistnieją podstawy do zatrzymania danej ciężarówki.

Dane z tachografu będą na bieżąco przetwarzane i przy pomocyaplikacji ITS przekazywane w czasie rzeczywistym do przewoźnika. Firma będziemogła także pobrać dane lokalizacyjne z GNSS oraz zyska dostęp do informacji dotyczącychparametrów jazdy (czasu pracy, prędkości pojazdu i pokonanego dystansu) orazpojazdu (m.in. usterek czy nacisku na osie pojazdu). W przyszłości rozbudowanesystemy ITS będą także informowały kierowcę o wszelkich zagrożeniach.

-„Obecnie tego typu rozwiązania są stosowane w sposóbprzewodowy. Jednak uzyskane informacje są okrojone, niepełne. Innowacją winteligentnych tachografach będzie przekazywanie wszystkich pozyskanych przeztachograf danych bezprzewodowo – przy pomocy Bluetooth – tłumaczy MateuszWłoch.

Na 15 lat

Kolejną zmianą jest nadanie inteligentnym tachografom datyważności. Ważność certyfikatu przypisanego danemu urządzeniu będzie wynosiła 15lat. Po tym czasie przewoźnik będzie zobligowany do jego wymiany.

Wraz z inteligentnymi tachografami do użytku wejdą nowekarty kierowcy, jednak uspokajamy – nie będzie konieczności wymiany starychkart. Karty, które dotychczas były użytkowane przez kierowców, będąkompatybilne z nowymi urządzeniami, podobnie jak nowe karty ze starszymimodelami tachografów. W przypadku kart przedsiębiorstw, czy kart warsztatowych,koniecznością będzie wyrobienie nowych, które będą współpracowały z nowymimodelami tachografów.

Na tym nie koniec zmian

Mimo iż tachografy 4.0. jeszcze nie są wprowadzone doużytku, już teraz Komisja Europejska dyskutuje o kolejnych generacjachurządzeń. Miałyby one m.in. rejestrować przekraczanie granic, by ograniczyćnadużycia w transporcie kabotażowym i regulować kwestie płac minimalnych. UwagęKomisji Europejskiej pochłania także zbyt długi czas (15 lat) na instalacjęnowej generacji tachografu w starszych pojazdach.

Najprawdopodobniej urządzenia na rynku pojawią się już w tymroku. Choć przewoźnicy i kierowcy są pełni obaw, związanych z wprowadzenieminteligentnych tachografów, to z pewnością przyczynią się one do poprawybezpieczeństwa na drogach i ukrócą oszustwa i manipulacje związane z czasempracy kierowców.

Komentarze