TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Neoplan w Polsce: Przez testy do serca [FILM]
- Opublikowano: 06.06.2019 14:00:57
Neoplan w Polsce: Przez testy do serca [FILM]

4 czerwca, na torze w pomorskich Pszczółkach, grupa polskich przewoźników autokarowych oraz przedstawiciele mediów mieli okazję sprawdzić, jak na specjalnym torze spisują się trzy autobusy turystyczne marki Neoplan.

4 czerwca, na torze w pomorskich Pszczółkach, grupa polskich przewoźników autokarowych oraz przedstawiciele mediów mieli okazję sprawdzić, jak na specjalnym torze spisują się trzy autobusy turystyczne marki Neoplan.

Jak powiedział podczas prezentacji testowych pojazdów Marc Martinez, prezes MAN Truck & Bus Polska - nasz kraj zasługuje na Neoplana. Ta marka jest bardzo dobrze znana nad Wisłą i wielu przewoźnikom pozytywnie się kojarzy. Od wielkiego powrotu tych autokarów na polski rynek w 2017 r. sprzedano 20 pojazdów tej marki, w tym tylko w tym roku aż 15 autobusów.

Powrót króla

-"Pierwsze kroki w tym kierunku podjęliśmy jeszcze w 2017 roku, kiedy zorganizowaliśmy pokaz bezpiecznej i ekonomicznej jazdy autokarami Neoplan Skyliner i Neoplan Tourliner na torze pod Radomiem - podkreśla Marc Martinez. - Teraz ta strategia przynosi efekty. W zeszłym roku sprzedaliśmy dwa pierwsze tego pojazdy dla Bomaturu. Pojazdy tak dobrze się sprawdziły na drogach, że śląska firma w 2019 roku domówiła pięć kolejnych egzemplarzy. Do tego wiosenne doszły zakupy trzech Skylinerów dla przewoźników Limes i Delta pod kątem liniowych operacji w sieci FlixBus, a przed nami jeszcze dostawa czterech "pięter" dla firmy Funclub z Poznania, które będzie je wykorzystywała do obsługi swoich wyjazdów turystycznych. Razem to 12 Skylinerów. Do tego dochodzi kilka sztuk Tourlinerów zakupionych przez małopolskie firmy. Tym samym po dłuższej przerwie marka Neoplan wraca na nasz rynek i to w świetnym stylu."

Historia powrotu Neoplan na polski rynek pokazuje, że marka najlepiej przekonuje do siebie przewoźników w praktyce, dlatego w tym roku firma MAN Truck & Bus Polska postanowiła jeszcze raz zorganizować "road show". Tym razem wybór padł na północ Polski i tor Pomorze w Pszczółkach, który nie jest duży, ale za to bardzo wymagający technicznie. Wszystkie Neoplany świetnie się na nim spisywały się, a przewoźnicy mieli prawdziwą frajdę z jazdy. Razem daje to kolejny, ważny krok w "powrocie króla" do naszego kraju.


Trójpak Neoplana

Na pewno na decyzję o powrocie Neoplana miały wpływ doskonałe wyniki, jakie notuje w ostatnim okresie polskim rynek autokarów. W 2017 r. polscy przewoźnicy zakupili 384, a w 2018 roku - 367 autobusów turystycznych. Takie rezultaty oznaczają, że jesteśmy teraz świadkami najlepszych wyników w historii turystycznej kategorii. I Neoplan chce być częścią tej historii.

W Polsce są oferowane trzy modele niemieckiej marki, czyli:

  • Tourliner - turystyczny autobus klasy Econo o długościach 12,1 m i 13,3 m na dwóch osiach i 13,9 m na trzech osiach;

  • Cityliner - turystyczny autobus klasy VIP o długościach 12,2 na dwóch osiach i 12,9 m i 13,9 m na trzech osiach;

  • Skyliner - turystyczny autobus piętrowy klasy VIP o długości 14 m na trzech osiach;

Tym samym od 2017 roku nie jest już oferowany (wraz z wejściem normy ECE R66.02) legendarny Starliner, który w zasadzie był jednym z popularniejszy modeli Neoplana oferowanym w Polsce. M.in. jeden taki autokar (należącym do Funclubu) jeszcze niedawno jeździli zawodnicy Lecha Poznań. Cóż, teraz we flocie poznańskiego biura zastąpi go Skyliner i to w liczbie aż czterech egzemplarzy. To się nazywa dobra zmiana.

Podwyższony standard

Na Torze w Pszczółkach przedstawiciele przewoźników i biur podróży mogli sprawdzić dwie dwuosiowe konstrukcje Tourlinera C i Citylinera oraz trzyosiowego, piętrowego Skylinera. Pierwszy z nich to wydłużony do 13,1 m autokar, który dzięki swojej stylistyce ma podwyższone aspiracje. Także w zakresie ceny. Po premierze nowej generacji na targach IAA 2016, Tourliner zyskał ledowe światła do jazdy dziennej w kształcie pierścieni, lepszy współczynnik właściwości aerodynamicznych (+20%), płaską podłogą umożliwiająca elastyczne ukształtowanie wnętrza dla różnych zastosowań, a przede wszystkim nowy silnik D2676 LOH z zoptymalizowanym układem przenoszenia napędu i nowym układem MAN EfficientCruise z systemem EfficientRoll. Do tego w ramach liftingu dostosowano jego konstrukcję do normy ECE R66.02.

Na Busworld 2017 roku swoją premierę miała 13-metrowa wersja modelu z dwiema osiami, która mogliśmy sprawdzić w Pszczółkach.

Tourlinera udoskonalono także pod względem bezpieczeństwa. Podobnie jak we wszystkich autobusach turystycznych Neoplan, również w tym modelu dostępny jest szereg systemów asystujących, w tym asystent hamowania awaryjnego EBA, a także wyposażony w funkcję utrzymywania bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu tempomat ACC,system kontroli ciśnienia w oponach TPM czy asystent wspomagania koncentracji MAN AttentionGuard.

Klasa VIP

Testowany na Pomorzu autobus Neoplan Cityliner o całkowitej długości 12,2 metrów został pokazany w wersji VIP z konferencyjnym układem siedzeń w tylnej części. Piękna forma i innowacyjne wzornictwo przyciągają wzrok nie tylko miłośników autobusów.

Z kolei nowy Skyliner od razu wzbudza respekt i zarówno wśród kierowców, jak i pasażerów. Jego wysokość to cztery metry, a pojemność maksymalna sięga 90 miejsc (w wersji międzymiastowej). Dwupiętrowy autokar dysponuje wszystkimi systemami wspomagania pracy kierowcy, dostępnymi w aktualnej ofercie MAN: za bezpieczne hamowanie odpowiadają elektroniczny system hamowania EBS i system ABS oraz asystent hamowania (BA). Regulacja poślizgu napędowego (ASR), system ElectronicStability Program (ESP) ze zintegrowanym systemem Roll-Over-Prevention poprzez sterowane hamowanie pojedynczymi kołami lub automatyczną redukcję momentu silnika zapewniają utrzymanie się autobusu na torze jazdy nawet w krytycznych sytuacjach. Systemy Maximum Speed Control (MSC), AdaptivCruise Control (ACC) i Lane Guard System (LGS) wspomagają z kolei kierowcę w realizacji jego odpowiedzialnego zadania i mogą znacznie zmniejszyć ryzyko wypadku. I wreszcie system kontroli ciśnienia w oponach.

Polski standard

W Polsce "Jego Wysokość" najliczniej występuje we flocie firmy Bomatur, która od tego roku posiada łącznie siedem autokarów Neoplan Skyliner. Wszystkie zamówione pojazdy przez śląskiego przewoźnika wyposażono w ekonomiczny, a jednocześnie potężny silnik, czyli sześciocylindrową jednostkę MAN D26 o mocy 500 KM (368 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm, który jest osiągany w zakresie od 1000 do 1400 obr./min. Silnik współpracujące ze zautomatyzowaną, 12-biegową skrzynią biegów MAN TipMatic, która wykorzystuje efekt toczenia się pojazdu do dalszego ograniczania zużycia paliwa.

Pojemność pasażerska Skyliner dla Bomaturu to 83 miejsca siedzące, z przestronnym pokładem dolnym i panoramicznym pokładem górnym. Piętrowy autobus ustala również nowe standardy w zakresie pojemności bagażnika: 11 m3 to w przypadku pojazdu piętrowego wyśrubowany wynik.

Na koniec dodajmy, że autokary z serii Skyliner może przerobić - pod kątem specjalnych potrzeb w MAN Bus Modification Center w Plauen, które oferuje szeroką paletę dodatkowych opcji.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
test
autokar
Neoplan
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.