TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Niemcy: Elektromobilność a rynek pracy
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 05.06.2018 14:02:15 1 komentarz

Rynek pracy w motoryzacji zmniejszy się przez elektromobilność.

Niemiecki rynek pracy w sektorze motoryzacji może zmniejszyć się nawet o 75 tys. stanowisk przez rozwój elektromobilności - poinformowała we wtorek agencja Reutera, powołując się na badania przeprowadzone przez związki zawodowe branży samochodowej.

Obecnie przemysł motoryzacyjny w Niemczech to 840 tys. miejsc pracy, z których 210 tys. związanych jest z produkcją zespołów napędowych - wynika z raportu Instytutu Inżynierii Przemysłowej Fraunhofera, któremu zlecono przeprowadzenie badań.

Przedstawiciele związku zawodowego IG Metall alarmują, że upowszechnienie samochodów elektrycznych co prawda stworzy nowe miejsca pracy na rynku, przeważnie związane z elektroniką samochodową i produkcją baterii, ale elektryfikacja motoryzacji przyczyni się do ogólnego spadku zatrudnienia w sektorze przede wszystkim przez redukcję stanowisk pracowników montażowych.

"Do 2030 roku co drugie miejsce pracy związane z produkcją samochodów osobowych będzie poddane wpływowi elektromobilności" - komentują raport związkowcy. Zdaniem ich szefa Joerga Hofmanna, "politycy i przedstawiciele branży muszą teraz stworzyć odpowiednie strategie, które pomogą w zarządzaniu transformacją do elektromobilności".

W jego ocenie firmy motoryzacyjne muszą w najbliższej przyszłości zaproponować rozwiązania, które pomogą pracownikom przekwalifikować się zgodnie ze zmieniającymi się trendami. Rolą polityków zaś jest stworzenie odpowiednich regulacji, które unormują sprawy zatrudnienia w przemyśle - zaznacza Hofmann.

Raport Instytutu Fraunhofera mówi, że 75 tys. miejsc pracy w motoryzacji może być zagrożonych, o ile prawdziwe okaże się założenie, iż 25 proc. wszystkich samochodów do 2030 roku będą stanowiły pojazdy elektryczne, 15 proc. - hybrydy, a tradycyjny napęd spalinowy będzie obecny w 60 proc. samochodów.

Zdaniem przedstawicieli IG Metall, jeśli elektryfikacja mobilności będzie postępowała szybciej, zagrożonych może być nawet 100 tys. miejsc pracy w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym.

Przedstawiciel związku zawodowego pracowników Volkswagena Bernd Osterloh ocenia, że samochody elektryczne składają się z jednej szóstej części, które niezbędne są do produkcji pojazdów spalinowych. Oznacza to również, że samochody elektryczne mogą być montowane szybciej (w ocenie Osterloha aż o 30 proc.). Zauważa on też, że fabryka baterii dla samochodów napędzanych elektrycznie potrzebuje jedynie jedną piątą ogółu pracowników, którzy znajdują obecnie zatrudnienie w przeciętnej fabryce silników spalinowych.

Raport Instytutu Inżynierii Przemysłowej Fraunhofera wykorzystuje dane dostarczane przez niemieckie koncerny motoryzacyjne, takie jak Daimler, BMW i Volkswagen, a także przez producentów części znajdujących zastosowanie w produkcji samochodów, wśród których znalazły się firmy takie jak Bosch i Schaeffler. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektromobilność
Niemcy
  • PauloBusiak – 06.06.2018

    "...ocenia, że samochody elektryczne składają się z jednej szóstej części, które niezbędne są do produkcji pojazdów spalinowych. "Chyba lekka przesada- silnik spalinowy, przekładnia, zbiornik paliwa i pompa to 5/6 samochodu?Czy samochód elektryczny nie ma zawieszenia, kół, kierownicy, układu kierowniczego, poduszek powietrznych, foteli itd?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.