Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe nabytki TLT Tychy. Nowe Trollino 12 i pogotowie MAN [FILM]

infobus
14.01.2019 14:00
0 Komentarzy

W sobotę, 12 stycznia na Placu Baczyńskiego w Tychach spółka Tyskie Linie Trolejbusowe zaprezentowały mieszkańcom swoje najnowsze pojazdy, o których już co nieco zdążyliśmy napisać.

W gronie tym znalazły się dwa trolejbusy Solaris Trollino 12 czwartej generacji oraz techniczny pojazd specjalny marki MAN do obsługi sieci trakcyjnej. Dzięki specjalnym bateriom nowe trolejbusy będą jeździły w miejsca, gdzie nie ma sieci trakcyjnej – np. na ulicę Sikorskiego (gdzie znajduje się m.in. Wodny Park Tychy).

„Podczas sobotniej prezentacji nowe trolejbusy będą stały w towarzystwie Jasia – pierwszego niskopodłogowego wozu w historii TLT, który niedługo przejdzie na zasłużoną emeryturę, a nowemu pogotowiu do obsługi sieci trakcyjnej będzie towarzyszył Star 200K, który od prawie 26. lat służy tyskim trolejbusom jako pogotowie sieciowe” – zapowiadał pokaz Marcin Rogala, prezes TLT.

Nowe tyskie trolejbusy to nowoczesne Solarisy Trollino 12 czwartej generacji. Pojazdy są oczywiście w pełni niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także w pełni klimatyzowane. Bardzo przejrzysty i czytelny system informacji pasażerskiej dostarczył bydgoski SiMS. Szczegółowo tyskie „jamniki na szelkach” opisaliśmy tutaj.

Każdy umożliwia podróż maksymalnie 82 pasażerom, w tym 29 na miejscach siedzących. Ci drudzy skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 8 siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.

Pojazdy są wyposażone w oszczędny napęd ze sterowaniem impulsowym warszawskiego Medcomu. Trolejbusy są napędzane asynchronicznym silnikiem trakcyjnym austriackiej firmy TSA. Jednostka typu TMF 35-44-4 osiąga maksymalną moc 160 kW. Dodatkowo będą one mogły pokonać dystans ok. 30 km na bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej. A to za sprawą baterii Solaris High Power o pojemności 58 kWh. To baterie LTO, czyli najlepiej nadające się do częstych i szybkich ładowań o dużej mocy.

Trolejbusy te będą docelowo wykorzystywane na liniach E i G, których trasa biega będzie ulicą Sikorskiego, obok Parku Wodnego. 

Obecny tabor trolejbusowy nie pozwala na obsługę komunikacyjną tej części miasta, bo nie ma tam sieci trakcyjnej. Pod koniec stycznia do Tychów przyjedzie jeszcze jeden – trzeci trolejbus, każdy z nich kosztował ponad 1,865 mln PLN netto.

Zakup trolejbusów jest w części (75%) sfinansowany ze środków unijnych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. To część wartego ponad 160 mln PLN projektu, w ramach, którego zostanie zakupionych oprócz trolejbusów m.in. ponad pięćdziesiąt nowoczesnych autobusów, mikrobusy, elektrobusy, pojazdy serwisowe do obsługi taboru autobusowego, pojazd pogotowia technicznego.

W sumie po Tychach jeździ 21 trolejbusów, a ich średnia wieku wynosi 6 lat. Najstarszy z nich trafił do tyskiego przewoźnika w 2002 r. i nadano mu imię „Jaś”.

To Solaris Trollino 12T ze sterowaniem impulsowym i silnikami trakcyjnymi prądu stałego. Był to jeden z pierwszych trolejbusów wyprodukowanych w fabryce w Bolechowie. Prócz Tychów jeszcze cztery takie pojazdy z 2001 r., choć w nieco innej wersji jeżdżą do dziś po Gdyni.

Komentarze