Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe Urbino 12 w Poznaniu. Standard ma wiele twarzy

infobus
08.02.2019 14:30
0 Komentarzy

Do Poznania docierają kolejne Nowe Urbino 12. Łącznie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne będzie miało 19 takich Solarisów. Będzie to finał wartego prawie 51 mln PLN brutto kontraktu na dostawę łącznie 37 pojazdów. Pora przyjrzeć się nowym „dwunastkom” dla Poznania.

Przypomnijmy, że chodzi o umowę między Solarisem a poznańskim MPK, którą podpisano we wrześniu 2017 r. Kontrakt opiewał na 50 844 812,58 PLN brutto. Za te pieniądze w Poznaniu miało się pojawić 37 autobusów- 19 standardowych i 18 przegubowy. Cena jednostkowa za Nowego Urbino 12 dla MPK wyniosła 934 662 PLN netto, natomiast za przegubowego „jamnika” 1 309 926 PLN netto.

Dostawy Nowych Urbino 18 rozpoczęły się pod koniec wakacji. Pisaliśmy o tym tutaj. Z kolei solówki miały trafić do Poznania jako ostatnie. Dwa nU12 właśnie został dostarczone MPK. Pod względem wyposażenia- choć o tym na razie ogólnie- nie ustępują swoim dłuższym braciom.

Wyposażenie
Nowy Urbino 12 dla Poznania charakteryzuje się kilkoma rozwiązaniami, które go wyróżniają na tle innych. Autobus umożliwia podróż maksymalnie 95 pasażerom. 29 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 12 siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Ventura, a ich napęd to urządzenia od BODE. Pierwsze otwierają się do środka, natomiast pozostałe są odskokowo-przesuwne. Krótko mówiąc poznański standard.

W krótkich „jamnikach” postawiono na ekonomiczną kompletację napędu. Serce stanowi niespełna siedmiolitrowy silnik Cummins ISB6.7E6C 280B. To jednostka napędowa o mocy 204 kW i 1082 Nm maksymalnego momentu obrotowego, naturalnie spełniająca normę Euro 6. Zblokowano ją z automatyczną skrzynią biegów ZF 6AP1200B.

Jednak downsizingowy komplet to nie wszystko. Solarisy posiadają system rekuperacji. Energia kinetyczna, która w trakcie hamowania odzyskowego jest przekształcana w elektryczną pozwala pozyskać dodatkową moc, którą można wykorzystać np. do zasilania SIP. Powinno to zapewnić kilkuprocentowe oszczędności w zużyciu paliwa, a także wydłużyć żywotność akumulatorów.

Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć przesuwnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji, monitoringu i gniazd z portami USB. Kolejny raz nie zapomniano o komforcie kierowców. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

System informacji pasażerskiej jest oparty na rozwiązaniach dwóch firm. Autobusy są wyposażone w zewnętrzne diodowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości produkcji bygoskiego Pixela. Środek natomiast został zdominowany przez mielecki R&G Plus. W środku znajdziemy dwa monitory LCD- boczny ETM38 („e-koraliki”) i ETM23 za kabiną kierowcy. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer SRG5000P.

Solaris jest poznaniakom doskonale znany. Zgodnie z przyjętymi standardami, pojazdy zostały wyposażone bogato wyposażone i wpisują się w to, co kilka lat temu zostało zapoczątkowane przez MPK. Zdecydowanie na plus.

Komentarze