Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe Urbino electric w Krakowie i Solaris numer 15000!

infobus
09.08.2017 12:44
0 Komentarzy

Od dziś, 9 sierpnia, krakowianie mają do dyspozycji 20kolejnych autobusów miejskich zasilanych na prąd. Dostawa zamyka realizacjępierwszej umowy podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektuZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę 107 nowoczesnych iprzyjaznych dla środowiska autobusów miejskich. Od czerwca 2016 roku na uliceKrakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne ihybrydowe.

„Od dzisiajmieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 26 autobusów elektrycznych, w tym z 20najnowszych pojazdów, które dzisiaj po raz pierwszy Państwu prezentujemy.Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energiąelektryczną w Polsce” – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podczasuroczystości oddania do użytkowania nowych, ekologicznych pojazdów. – „Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, któreuruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusami elektrycznymi. To w Krakowiepowstała także pierwsza w Polsce stacja do ładowania autobusów przez pantograf.A dzisiaj jako pierwsze miasto w Polsce prezentujemy autobus elektrycznyprzegubowy” – przypominał Majchrowski.

„Zakup tychautobusów nie byłby jednak możliwy, gdyby nie wspólna praca województwamałopolskiego i miasta Krakowa nad przygotowaniem Regionalnego ProgramuOperacyjnego dla Województwa Małopolskiego i wytypowaniem konkretnych działań izadań, które mogłyby zdobyć dofinansowanie z Unii Europejskiej. Cieszę się, żeta współpraca układa się tak znakomicie, zwłaszcza w obszarze ochrony powietrza”– powiedział marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Wszystkie zamówione przez krakowskie MPK pojazdy sąniskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (z możliwością płatnościzarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny systemdynamicznej informacji pasażerskiej. Miła niespodzianka czeka na użytkownikówurządzeń mobilnych korzystających z komunikacji miejskiej. Na pokładzie każdegoz autobusów zamontowane zostały po cztery porty USB, dzięki którym będzie możnauzupełnić baterie smartfonów lub tabletów. Warto dodatkowo podkreślić, że Kraków będzie pierwszym polskim miastem, w którym regularnie będą eksploatowane przegubowe elektrobusy.

Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK sąwyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu SolarisHigh Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Nowe Urbino 18 electricnapędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jegonapędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności200 kWh. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby. Pierwszym z nichjest wykorzystanie zamontowanego na dachu pantografu lub podczas przebywania naterenie zajezdni przez złącze typu plug-in.

Wśród 20 przekazanych dzisiaj oficjalnie krakowskiemu MPKautobusów elektrycznych, jeden z nich jest szczególny. Jest to bowiem pojazd znumerem 15000, który został wyprodukowany w fabryce w Bolechowie koło Poznania.

„Kiedy w 1996roku wraz z mężem rozpoczynaliśmy naszą działalność w branży autobusowej, wnajśmielszych marzeniach nie wyobrażaliśmy sobie, że doczekamy momentu, wktórym projektowane i produkowane przez naszą firmę autobusy w liczbie 15000sztuk będą jeździć w ponad 600 miastach w 32 krajach. To wszystko zawdzięczamynaszej wspaniałej załodze i klientom, którzy obdarzyli nas zaufaniem, za coserdecznie dziękuję” – powiedziałaSolange Olszewska, założycielka i prezes zarządu firmy Solaris.

Dzięki najnowszej dostawie 20 autobusów elektrycznych,bezemisyjne Solarisy będą kursować już nie tylko na linii nr 154, ale także naliniach nr 304, 124 oraz 169. Oprócz zakupu autobusów elektrycznych MPK wKrakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdniWola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania elektrobusów typuplug-in, natomiast na zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowado ładowania autobusów elektrycznych. A już w 2018 roku zostanie oddanych doużytku pięć nowych stacji ładowania autobusów przez pantograf: trzy na mieścietj. na ul. Konopnickiej, Piaszczystej, oraz druga na ulicy Pawiej, a także nazajezdniach na Woli Duchackiej i na Brożka.

„Wielokrotniepodkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwonaszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemymieć tabor przyjazny dla środowiska. Chciałbym tez dzisiaj przypomnieć onaszych planach na przyszłość. Jak już informowaliśmy zostało podpisane przeznas porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, które zakłada zakupkolejnych 150 autobusów elektrycznych. Jeżeli ta inwestycja zostanie w 100%zrealizowana to pojazdy bezemisyjne będą stanowić 1/3 krakowskiego taboruautobusowego” – dodał Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK.

Przypomnijmy, że zakup jest realizowany w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata2014-2020. MPK SA w Krakowie otrzyma na ten cel z tego nowego programu ponad115,7 mln zł, co stanowi 85% kwalifikowanych kosztów inwestycji. Wartość całegoprojektu wynosi bowiem ponad 167,4 mln zł. Umowa na dofinansowanie zakupu 107autobusów i 12 automatów biletowych została podpisana 21 kwietnia 2016 roku.

Warto wiedzieć, że w lutym tego roku Kraków podpisał ListIntencyjny w sprawie współpracy wzakresie rozwoju elektromobilności. Pod Listem Intencyjnym swój podpis złożyliprzedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Finansów, Ministerstwa Energii,Polskiego Funduszu Rozwoju SA i miast, skupionych w Związku Miast Polskich.

„Chcemy byćznaczącym uczestnikiem elektrycznej rewolucji w transporcie, zapowiadanej przezpolski rząd” – mówił po podpisaniu dokumentu Tadeusz Trzmiel, zastępcaprezydenta Krakowa. A dziś podkreśla: – „Wnaszym mieście zielona rewolucja w transporcie już się rozpoczęła. Kolejnezakupy nowoczesnych, ekologicznych pojazdów są dowodem na to, że dla Krakowadziałania na rzecz niskoemisyjnego transportu to nie tylko zbiór intencji, akonkretne działania” – zaznacza Tadeusz Trzmiel.

Komentarze