TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Nowy Tourismo: Dwa kokpity do wyboru
InfoBus.pl - Opublikowano: 12.07.2017 18:08:10 1 komentarz
Nowy Tourismo: Dwa kokpity do wyboru

W każdym z autobusów turystycznych Mercedes-Benz kierowca odgrywa najważniejszą rolę. Można to rozpoznać natychmiast po atrakcyjnych i funkcjonalnych kokpitach, podkreślających swoim kształtem centralne znaczenie kierowcy. W Nowym Tourismo RHD - w wersjach z kierownicą z lewej strony - można wybrać dwa różne kokpity: funkcjonalny "Cockpit Basic Plus“ oraz premium "Cockpit Comfort Plus“. Pojazdy z kierownicą po prawej stronie posiadają jednolity niezależny kokpit.

Wraz z ramą główną w nowym Tourismo RHD zwiększyła się nieznacznie również wysokość podłogi obu stanowisk kierowcy - o 50 mm – osiągając wysokość 910 mm ponad poziomem jezdni. Zaletą podwyższonego siedzenia jest możliwość lepszej orientacji w sytuacji drogowej. Pedały umieszczone są w pozycji wiszącej. Kierowcy nowego Tourismo RHD zajmują miejsce na fotelach Grammer (Model MSG 90.6) i Isringhausen (6860/875 NTS2). Można je regulować na wiele sposobów, wyposażone są w sygnalizację niezapiętych pasów oraz zintegrowany mikrofon. Opcjonalnie z funkcją ogrzewania i obracania. Oba siedzenia zapewniają kierowcom komfort na długich dystansach. W celu ułatwienia opuszczania miejsca przez kierowcę istnieje możliwość przestawienia regulowanej pneumatycznie kierownicy niemal do pozycji pionowej. Również oba kokpity posiadają cały szereg półek, od uchwytów na napoje aż po schowki na małe przedmioty. W niższym z dwóch stopni pomiędzy podestem dla kierowcy a przejściem znajduje się ponadto miejsce na sejf.

Oba kokpity, Basic Plus oraz Comfort Plus, mają wiele wspólnego pod względem technicznym. Opierają się na nowej platformie elektronicznej B2E i są skonstruowane w sposób przyjazny dla kierowcy. Perfekcyjnie przejrzyste i ergonomiczne – wszystkie istotne obsługiwane elementy umieszczone są w zasięgu kierowcy. W obu wersjach pojawia się identyczna poręczna wielofunkcyjna czteroramienna kierownica, na życzenie dostępna w wersji skórzanej, opcjonalnie uzupełniana dekorowaną powierzchnią w górnej i dolnej części obręczy kierownicy.

W obu przypadkach jednakowy jest również wygląd konsoli sterowania, zawierającej cztery przejrzyste okrągłe wskaźniki i kolorowy wyświetlacz pośrodku. Także pozycja nowego elektronicznego kluczyka zapłonowego z osobnym przyciskiem start-stop oraz tachografu z lewej strony konsoli sterowania, jak również zasadnicze przejrzyste rozmieszczenie przełączników w grupach czteroelementowych pozostają niezmienione. Te podobieństwa zapewniają szybką i bezproblemową zmianę kierowcy bez konieczności przystosowywania się na nowo w obrębie jednego parku maszynowego dysponującego różnymi wariantami autobusów.

Cockpit Basic Plus: przede wszystkim funkcjonalność

Kokpity pojazdów z kierownicą po lewej stronie różnią się jednak zarówno pod względem stylistyki i budowy, jak i wyposażenia. W Cockpit Basic Plus funkcjonalność stoi na pierwszym miejscu. Jej wyrazem jest zwłaszcza konstrukcja modułowa, widoczna przede wszystkim w umieszczeniu lodówki (o pojemności 54 l) po prawej stronie – choć teoretycznie autobus wysokopokładowy możliwy byłby również bez chłodziarki.

W obszarze stanowiska kierowcy z prawej strony od instrumentów pod pokrywą znajduje się duży schowek. Pod zdjęciu pokrywy miejsce to może służyć do umieszczenia kasy, na przykład w przypadku okazjonalnego użycia pojazdu w liniowym ruchu krajowym lub w ruchu dalekobieżnym. Wielofunkcyjność kokpitów Basic Plus pozwala na użycie wysuwanych półek w formacie DIN, znajdujących się w konsoli środkowej, do przechowywania elementów sterujących elektroniką rozrywkową.

Cockpit Comfort Plus: imponująca optyka, system multimedialny CMS

Łukowaty kształt kokpitu Comfort Plus pozwala na zintegrowanie lodówki pokładowej o pojemności 67 litrów po stronie pilota. wyoblona poręcz nadaje elegancji i współgra z formą kokpitu. Oprócz własnej niezależnej optyki elementy dekoracyjne podkreślają wyszukany charakter tej wersji. Kokpit Comfort Plus posiada przyjemną w dotyku i wzbogaconą dzięki technologii współtłoczenia pianki powierzchnię o strukturze groszkowanym w kolorze antracytowym. Stanowisko kierowcy wyłożone jest dodatkowo szeroką wstawką dekoracyjną w matowo-połyskującym kolorze srebrny metalik. Ze względu na jej płynną formę projektanci nazywają ją "wodospadem“. Płynie on od lewej strony osłony konsoli sterowania aż po konsolę środkową. Oprócz funkcjonalności kokpit Comfort Plus imponuje zatem również swoją formą estetyczną.

Ujawnia się ona ponadto w wykończeniu od strony pilota, utrzymanym standardowo w czerni, na życzenie możliwym także w wersji carbon lub czeczota orzechowa. Każda z wersji koresponduje z okładziną uchwytów w przedziale pasażerskim.

Kokpit Comfort Plus nie tylko dobrze wygląda, lecz przekonuje również swoją wartością użytkową. Niezależny kształt konsoli sterowania stwarza miejsce dla Coach Multimedia System CMS. Skupia on w przejrzysty sposób obsługę całego sprzętu audiowizualnego: radia, odtwarzacza CD, muzyki w formatach MP3/WMA, napędu DVD wraz ze standardowym systemem nawigacji zawierającym indywidualne dane pojazdu oraz modułem bluetooth do obsługi telefonów komórkowych. Wszystkie istotne funkcje są przedstawiane na kolorowym wyświetlaczu o przekątnej siedem cali. W ten sposób konsola środkowa jest wolna i zawiera miejsce na zamykany schowek. Również i piloci korzystają z dodatkowych funkcji: po stronie pasażera znajduje się zagłębienie umożliwiające bezpieczne umieszczenie tabletu oraz półka na dokumenty w formacie A4.

Na pokładzie nowego Tourismo RHD widoczna jest również wyraźnie troska o pilota. Standardowo zajmuje on miejsce na pojedynczym fotelu z rozkładanym siedziskiem i podłokietnikami. Spodnia część siedziska posiada zintegrowany uchwyt, praktyczny podczas wsiadania i wysiadania pasażerów. Oparcie pleców w siedzeniu pilota jest regulowane, podobnie jak punkt zwrotny trzypunktowego pasa bezpieczeństwa. Tak jak siedzenie kierowy również i fotel pilota posiada sygnalizację niezapiętych pasów. Opcjonalnie istnieje dodatkowo możliwość elektrycznego przestawiania. Ponadto dostępna jest szafa lub podwójne siedzenie. Mikrofon pilota znajduje się w zasięgu ręki – w uchwycie po prawej stronie konsoli sterowania obok lodówki pokładowej.

Głośniki, lusterka wewnętrzne, rolety

Oba kokpity są starannie wyposażone. Głośniki nad oknem kierowcy, jak również nad drzwiami gwarantują dobry odbiór dźwięku dla kierowcy i pilota. W nowy sposób zaprojektowane lusterko wewnętrzne zamontowane jest centralnie u góry szyby frontowej. Bezkrawędziowy kształt lusterka przypomina lustrzane szkło modnych okularów słonecznych.

Elektrycznie obsługiwane rolety nożycowe chronią przed słońcem w niskim położeniu. Dodatkowa opcjonalna, manualnie obsługiwana roleta światłoszczelna zamontowana jest w obudowie nad oknem kierowcy. Ponadto w przypadku zastosowania w ruchu liniowym w razie potrzeby istnieje możliwość przymocowania tabliczek z celem podróży na szybie przedniej, z boku oraz z tyłu.


Sprawdź też:
Mercedes-Benz
Tourismo
kierowca
  • Ren – 13.07.2017

    Tak dla wiadomości autora - RHD to kierownica po prawej stronie a nie po lewej. Natomiast na zdjęciach jest LHD. Więc gdzie tu logika redaktorze?

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.