Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy Urbino wjechał do Łodzi. Jakie są przegubowce?

infobus
18.07.2019 14:00
0 Komentarzy

Łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wdrożyło już 46 Solarisów z rodziny Nowego Urbino. Na początek przyglądamy się przegubowcom. Niby standard, ale… to w końcu nowy model autobusów w Łodzi.

Przypomnijmy, że MPK Łódź kolejny raz zdecydowało się na dziesięcioletni wynajem autobusów w pakiecie z kontraktem serwisowym. W sierpniu 2018 r. przewoźnik podpisał z konsorcjum, które utworzyli Solaris i PeKaO Leasing umowę na dostawę 46 nowych autobusów. Spółce przekazano 26 sztuk Nowych Urbino 12 i 20 ich przegubowych odpowiedników. Cały kontrakt opiewa na niespełna 126 mln PLN brutto. Wczoraj pierwsze autobusy z tego zamówienia zadebiutowały na łódzkich liniach. Pisaliśmy o tym tutaj.

Najpierw sprawdzimy przegubowe „jamniki”. Każdy z nich umożliwia podróż maksymalnie 135 pasażerom, w tym 40 na miejscach siedzących. Zastosowano fotele Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 16 foteli. Wejście na pokład jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy RAWAG, a ich napęd to urządzenia od BODE.

Sercem układu napędowego jest nowy silnik DAF MX-11. To jednostka o pojemności 10,8 l, mocy 271 kW i 1650 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Spełnia ona normę czystości spalin Euro 6. Jednostka jest zblokowana z automatyczną skrzynią biegów Voith D864.6 Diwa. W celu ograniczenia zużycia paliwa autobusy wyposażono w system rekuperacji.

Łódzki standard
Skoro jesteśmy w Łodzi to oczywiście nie zapomniano o komforcie pracy kierowców. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia 11 przesuwnych okien i trzy wywietrzniki dachowe. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji opartej na agregatach Konvekty i monitoringu. Solarisy posiadają biletomaty grodziskiej Mera-Systemy. To urządzenia typu BM102, w których zapłaty za bilet można dokonać na trzy sposoby.

Czas na SIP. A skoro mowa o Łodzi to oczywiście siłą rzeczy rozwiązania R&G Plus z Mielca. Na zewnątrz to trzy wyświetlacze diodowe o wysokiej rozdzielczości. W środku zaś znajdziemy trzy tablice LCD (jedna 38″ wyświetlająca informację w formie „koralików” oraz dwie umieszczone centralnie o przekątnej 22″). Za kabiną kierowcy umieszczono diodową tablicę z serii ETL o rozdzielczości 116×16 pkt. W standardzie oczywiście jeszcze zapowiedzi głosowe przystanków i GPS. Całością steruje autokomputer SRG6000P.

Cóż więcej powiedzieć o łódzkich nU18? Standard, standard i jeszcze raz standard, który MPK obrało kilka lat temu. A konsekwencja to zawsze mocna cecha charakteru.

Komentarze