TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

O jakich hybrydach myślało MPK Kraków? [SIWZ]
InfoBus.pl - Opublikowano: 12.01.2018 15:21:48 8 komentarzy
O Jakich hybrydach myślało MPK Kraków? [SIWZ]

Sprawdzamy wymagania MPK Kraków w dość oryginalnym przetargu na zakup 9 używanych autobusów klasy MAXI o napędzie hybrydowym - z opcją dostawy kolejnych dwóch pojazdy.

22 grudnia 2017 r. MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę 9 używanych autobusów klasy MAXI o napędzie hybrydowym z opcją dostawy na kolejne 2 pojazdy.

Zamawiający będzie mógł zrealizować prawo opcji w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy. Termin wykonania zamówienia podstawowego to maksymalnie 4 tygodnie od podpisania umowy, a prawa opcji – 3 tygodnie od przekazania pisemnej informacji o realizacji zamówienia. Wszystkie autobusy muszą być nie starsze niż z 2014 roku i wyprodukowane przez tego samego producenta. O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy TUTAJ. Przechodzimy zatem od razu do sedna i sprawdzamy specyfikację i kryteria oceny ofert.

Wybór najkorzystniejszej oferty

Zamawiający wyodrębnił 2 kryteria oceny ofert: cenę (70%) i parametry techniczne (30%). To właśnie ostatnie z wymienionych kryteriów może mieć znaczący wpływ na rozstrzygnięcie tego przetargu.

Z kryteriów technicznych wynika, iż MPK preferuje następujące rozwiązania:

  • okres gwarancji na autobusy nie obejmujący systemów informatycznych - co najmniej 12 miesięcy – 6 pkt;

  • długość autobusu w przedziale od 13 do 13,5 m – 6 pkt;

  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie - co najmniej 90 – 6 pkt;

  • zawieszenie niezależne – 5 pkt;

  • przednia szyba dzielona pionowo w osi autobusu – 3 pkt;

  • wysokość podłogi od poziomu jezdni do 330 mm – 4 pkt.

Specyfikacja techniczna

Zaoferowane autobusy muszą być dwuosiowe, konstrukcyjnie i funkcjonalnie przystosowane do przewozu osób na miejscach siedzących i stojących w warunkach komunikacji miejskiej oraz jako okazjonalny przewóz osób poza granicami administracyjnymi miasta i gminy. Ich długość winna kształtować się w granicach 12-13,5 m, szerokość od 2,5 do 2,55 m, a wysokość do 3,3 m. Konstrukcje powinny mieć niską podłogę na całej długości przeznaczonej dla pasażerów stojących, bez stopni poprzecznych i bez stopni w drzwiach. Będą posiadały dwoje lub troje drzwi w układzie 2-2-2, 2-2-0 albo 1-2-0. Maksymalna wysokość podłogi we wszystkich drzwiach to 340 mm. Szerokość przejścia między nadkolami osi środkowej i tylnej mierzona 100 mm nad podłogą musi wynosić w najwęższym miejscu minimum 520 mm.

Stanowisko pracy kierowcy powinno być częściowo oddzielone od strefy dla pasażerów. Znajdzie się tam fotel z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową, wieszak i przynajmniej 1 schowek umożliwiający umieszczenie rzeczy osobistych kierowcy.

Autobusy mają być napędzane silnikiem spalinowym i elektrycznym w równoległym lub szeregowym systemie hybrydowym. Silnik spalinowy o mocy od 170 do 240 kW i pojemności skokowej pomiędzy 6,5 a 11,5 dm3 ma spełniać normę emisji spalania Euro 6 i musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty. Układ napędu hybrydowego powinien odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów. Układ ten winien umożliwić w autobusie, w którym znajduje się minimum 45 osób rozpędzenie pojazdu w czasie maksymalnym 35 sekund do prędkości 60 km/h, w czasie 16 sekund – do prędkości 40 km/h, a w czasie 6 sekund do 20 km/h. Zamawiający wymaga, aby zawieszenie autobusów było pneumatyczne na miechach gumowych z możliwością przyklęku z prawej strony. Autobusy mają być wyposażone w bagażnik, urządzony w taki sposób, aby umieszczony w nim bagaż był zabezpieczony przed wypadnięciem, uszkodzeniem lub zanieczyszczeniem.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele wysokie, miękkie, wyposażone w pasy bezpieczeństwa odpowiadające lokalizacji miejsca. Wentylację zapewnią minimum 2 okna przesuwne po każdej stronie pojazdu, wywietrzniki dachowe i klimatyzacja. Tablice zewnętrzne mają być diodowe w kolorze bursztynowym. Wewnątrz znajdzie się wyświetlacz boczny o przekątnej 38 cali. Jego zadaniem będzie prezentowanie informacji takich jak: oznaczenie linii, nazwa przystanku końcowego, przebieg trasy aktualnej dla danego kursu w formie graficznej (tzw. koraliki), wyróżnienie informacji o bieżącym i następnym przystanku, informacja o czasie przejazdu między przystankami, mapa z aktualną lokalizacją autobusu. Dodatkowo autobusy mają posiadać wyświetlacz podsufitowy LCD lub LED o przekątnej minimum 20 cali. Jego głównym celem będzie prezentowanie plansz, zdjęć i filmów reklamowych. W standardzie znajdzie się także system głosowych zapowiedzi przystanków oraz monitoring.

Nasze typy

Patrząc na specyfikację, a w szczególności na kryteria techniczne można przypuszczać, że MPK nie celuje w typowe autobusy miejskie. Na pierwszy plan wysuwa się tu preferencja autobusów dłuższych niż 12 m, czy też wymóg bagażnika i wysokich foteli.

Taka specyfikacja może oznaczać, że w bazie małopolskiego przewoźnika pojawią się kolejne Solarisy i to w wydłużonej wersji - 12,9 Hybrid. Taki pojazd był niedawno testowany w Krakowie, o czym pisaliśmy TUTAJ. Ponadto dwie takie hybrydy kupił niedawno Głogów - o czym informowaliśmy TUTAJ.

Nie zmienia to faktu, że na otwarciu ofert będzie ciekawie. Ilu będzie oferentów i jakie autobusy będą chcieli dostarczyć? Tego dowiemy się już 1 lutego.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MPK Kraków
hybryda
  • DC – 12.01.2018

    Będzie ciekawie tak jak już kilka razy pisaliście... A okazało się ofertę złożył tylko Solaris. To po pierwsze, po drugie tą hybryda dalej jest w Krakowie.

  • gargul – 13.01.2018

    Ciekawe kto złoży na Midi ?

  • dren – 13.01.2018

    Wiadomo że chodzi o pozostałe 9 szt

  • Marcin Nader – 13.01.2018

    Nie ma już tego wozu w Krakowie ;)

  • DC – 13.01.2018

    @gargul Na mini a nie midi ;)@M. NaderOd kiedy? Jak od około 3 tygodni to ok. Ale 3 tyg temu widziałem go na R. Czyzynskim.

  • GoURS! – 14.01.2018

    Stanie i wygra Ursus, jak zwykle.

  • albert – 14.01.2018

    A jak nikt się nie zgłosi

  • mechanik – 14.01.2018

    Bombardier to jednak zdecydowanie lepszy produkt.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.