TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Ostatnie hybrydy Solaris-Eaton ma Arriva. W Warszawie
IZTM 12/2016 - Opublikowano: 26.12.2016 22:58:13 13 komentarzy
Ostatnie hybrydy Solaris-Eaton ma Arriva. W Warszawie (fot. ZTM Warszawa)

1 grudnia br. na stołeczne ulice wyjechały nowe autobusy należące do firmy Arriva. Wśród nich 5 ostatnich egzemplarzy Solaris Urbino 12 Hybrid z równoległymi systemami hybrydowymi amerykańskiej firmy Eaton. To już zamknięta historia. Eaton wycofał te dobrze spisujące się napędy ze swojej oferty ze względu na stosunkowo niską skalę produkcji. Łącznie w Polsce jeździ 10 takich pojazdów ? pięć w Warszawie, trzy we Włocławku i po jednym w Szczecinie i Toruniu.

Według nieoficjalnych w magazynie w Bolechowie jest jeszcze jeden napęd, ale najprawdopodobniej zostanie on przeznaczony na części zamienne.

Najwięcej w Warszawie

-"Dysponujemy pięcioma pojazdami hybrydowymi. Wozy te łączą możliwości silnika spalinowego z napędem hybrydowym, dzięki czemu zużywają mniej paliwa i emitują mniej zanieczyszczeń ? opisuje dla magazynu iZTM pojazdy Krzysztof Liszewski, opowiada dyrektor ds. projektów Arriva. ? Wszystkie autobusy mają rozbudowany system informacji pasażerskiej, automatycznie regulowane, wydajne ogrzewanie i klimatyzację oraz biletomaty. Standardem jest także system monitoringu i co ważne, pracownicy mają dostęp do obrazu w czasie rzeczywistym. Jeżeli dojdzie do jakiegokolwiek zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu, będzie możliwa natychmiastowa interwencja ? dodaje.

Dodajmy, że w Polsce eksploatowanych jest obecnie 83 szt. hybrydowych autobusów, w tym:

Częstochowa ma 40 hybryd gazowych Solbus (25 szt. Solbus SM 12 CNG Hybrid oraz 15 szt. SM 18 CNG Hybrid / MPK Częstochowa).

Kraków ma 13 hybryd Solarisa (13 szt. Urbino 18 Hybrid / MPK Kraków )

Inowrocław ma 10 hybryd Volvo (10 szt. Volvo 7900H / MPK Inowrocław)

Warszawa ma 9 hybryd Solarisa (4 szt. Urbino 18 Hybrid / MZA Warszawa i 5 szt. Urbino 12 Hybrid / Arriva)

Świerklaniec ma 4 hybrydy Volvo (3 szt. Volvo 7700H i 1 szt. 7900H / PKM Świerklaniec)

Włocławek ma 3 hybrydy Solarisa (3 szt. Urbino 12 Hybrid / MPK Włocławek)

Białystok ma 2 hybrydy MAN (2 szt. MAN Lion`s City Hybrid / KPK Białystok)

Toruń ma 1 hybrydę Solarisa (1 szt. Urbino 12 Hybrid / MZK Toruń)

Szczecin ma 1 hybrydę Solarisa (1 szt. Urbino 12 Hybrid / SPA Dąbie)

Jelenia Góra ma hybrydę MAN (1 szt. MAN Lion's City Hybrid / MZK Jelenia Góra)

Dodatkowo Wrocław wydzierżawił na okres 3 lat autobus hybrydowy Volvo 7700, na swoje hybrydy czeka PKM Sosnowiec (25 szt. Volvo 7900 oraz 10 szt. Volvo 7900 LAH). Dzięki m.in. temu zamówieniu, obecnie stosunkowo niski poziom "hybrydyzacji" autobusowej floty w Polsce, zdecydowanie wzrośnie w przyszłym roku.



Sprawdź też:
Warszawa
Arriva
hybryda
  • Dadada – 27.12.2016

    Volvo 7500 we Wrocławiu? Co Wy palicie w tej redakcji?

  • Volvo – 27.12.2016

    7500? W Polsce są chyba tylko 7700.

  • klk – 27.12.2016

    Chyba 7900

  • mzk JG – 27.12.2016

    MZK sp. z o.o. użytkuje od czerwca MAN Lion's City Hybrid zakupiony w przetargu.

  • mzk JG – 27.12.2016

    mała korekta:)
    MZK sp. z o.o. w Jeleniej Górze użytkuje od czerwca MAN Lion's City Hybrid zakupiony w przetargu.

  • farafiu – 27.12.2016

    W Polsce mamy hybrydy Volvo w użyciu: 7700 i 7900 - oba modele posiada PKM Świerklaniec, MPK Inowrocław 7900 i MPK Wrocław od 2013 używał 7700.

  • kubex – 27.12.2016

    A-aaa dwa Solarisy Hybrydowe z Sosnowca to co? Zabrakło na liście.

  • farafiu – 27.12.2016

    I jeszcze zapomniał ktoś o Poznaniu :P

  • Sosnowiec – 28.12.2016

    PKM Sosnowiec ma od kilku lat 2 szt. Urbino 18 Hybrid



  • 91junge – 28.12.2016

    Coś bieda z wiedzą u autora.... >.<

  • Michalk – 28.12.2016

    Szkoda, bardzo fajny napęd.

  • www – 28.12.2016

    Ciekawe, czy Solarisom hybrydowym Arrivy będzie bliżej do tego co ma MZA, czy tego naprawdę fajnego hybrydowego Volvo, które od dłuższego czasu śmiga/ł po Warszawie.
    Zalet hybryd MZA to trzeba ze świecą szukać. Właściwie to jakieś są? Jak na razie od ładnych paru lat MZA nie kupiło od czasu dostawy hybryd Solarisa żadnego autobusu z takim napędem. Ciekawe dlaczego? Może to co zaprezentowało Volvo testowane w MZA zmieni negatywny pogląd na hybrydy. Zobaczymy jak zostanie ocenione.
    Elektrobusy raczej nie będą mogły zostać wprowadzone na wszystkich liniach autobusowych w Warszawie. Alternatywy dla diesla (w rozsądnej cenie zakupu i utrzymania) na razie niestety nie widać. LNG na większą skalę chyba nie da rady. CNG w ogóle nie ma szans. Co zostaje?

  • szofer – 03.01.2017

    a 12 MB Cito w Tarnowie? Stare ale również to hybrydy :)

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.