Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PGZ zadowolone z Autosana: Pierwszy raz na plusie

infobus
27.01.2020 13:00
0 Komentarzy

Polska Grupa Zbrojeniowa zaznaczyła, że w 2019 r. przychody z programu mobilizacji gospodarki (PMG – budżetowych dopłat do utrzymywania mocy produkcyjnych na potrzeby obronności) były niższe o 135 mln zł w porównaniu z rokiem 2018.

Jak powiedział prezes PGZ Witold Słowik, zysk operacyjny Grupy, przed odliczeniem odsetek, podatków, amortyzacji i rozliczeń między spółkami Grupy (EBITDA) wyniósł w 2019 r. ponad 800 mln zł w porównaniu z 543 mln zł w roku 2018. Skumulowany wynik wzrośnie prawdopodobnie ponad dwukrotnie – ze 185 mln zł w 2018 do 391 mln zł za rok ubiegły.

-„Ten wskaźnik, niezmiernie istotny z punktu widzenia oceny efektywności, wzrósł znacząco, co świadczy o poprawie funkcjonowania całej Grupy” – powiedział prezes, dodając, że przypuszczalnie w 2019 r. wskaźnik EBITDA będzie w 24 spółkach lepszy niż rok wcześniej. Słowik podkreślił, że są to wstępne wyniki, ostateczne zostaną podane po audycie.

Zwrócił uwagę na cztery spółki, które zanotowały największa poprawę wyników. To Autosan, Mesko, Huta Stalowa Wola i Maskpol.

Autosan na plusie

Według wstępnej prognozy wynik w spółce Autosan ma wynieść 3,5 mln zł, przy minus 32,7 mln zł za 2018. Jak powiedział Słowik, PGZ udało się zwiększyć o ponad 50 proc, przychody i znacznie ograniczyć koszty funkcjonowania zakładu. „Jeżeli ten wynik się potwierdzi w badaniu wyniku sprawozdania finansowego, będzie można powiedzieć, że Autosan wychodzi na prostą” – powiedział.Zaznaczył, że zakład nadal nie w pełni wykorzystuje potencjał produkcyjny.

Na razie jednak uzyskany wynik cieszy  – Autosan po raz pierwszy od lat zanotuje dodatki wynik finansowy. To efekt restrukturyzacji firmy, prowadzonej od czasu przejęcia sanockiej fabryki przez państwowe spółki.

-„W 2019 r. nasza Spółka wyprodukowała i dostarczyła na polski rynek ok. 150 szt. autobusów tzw. przeliczeniowych. W porównaniu do roku poprzedniego to wzrost o ok. 50 sztuk. Na tę liczbę składa się 119 autobusów dostarczonych do naszych klientów, a resztę stanowi inna produkcja” – mówiła portalowi e-sanok.pl Katarzyna Hydzik, kierownik działu marketingu w Autosanie.

Dzięki miejskim

Największy udział w ubiegłorocznym portfolio producenta „bocianów” miały autobusy miejskie. Stanowiły one ponad połowę zeszłorocznego portfela zamówień Autosana. Choć trzeba pamiętać, że niektóre dostawy miały zostać zrealizowane w 2018 r.

Na wynik ten wpłynęły m.in dostawy dla Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja MIędzygminna” w Olkuszu, Dębicy, Krosna, Brodnicy, PKM Tychy, Wałcza, a Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa w Rzeszowie. Poza tym nie wolno zapominać o 11 autobusach dla rodzimego Sanoka (w tym osiem z napędem na CNG) oraz dwóch SanCity 12LF dla wojska.

A jak zapowiada się 2020 r. dla Autosana? Producent chce być w jeszcze lepszej formie i zwiększyć sprzedaż swoich produkótw. Plany na ten rok opiewają na ponad 200 sztuk autobusów. Pierwsze zamówienia już są w realizacji. W tym jedna, które może być dobrym kołem do dalszego rozwoju.

-„W chwili obecnej jesteśmy w trakcie realizacji dużego kontraktu na 60 szt. niskoemisyjnych autobusów z napędem gazowym przeznaczonych dla MPK Rzeszów” – dodała Katarzyna Hydzik.

Komentarze