Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze jazdy autobusu Rafako. W Raciborzu

infobus
09.09.2019 09:00
0 Komentarzy

6 września na terenie zakładu Raciborskiej Fabryki Kotłów odbyła się pierwsza oficjalna jazda testowa nowego elektrobusu marki Rafako.

To kontynuacja projektu, który został publicznie ogłoszony wgrudniu 2018 r. Wówczas, na terenie raciborskiej fabryki, po raz pierwszyzaprezentowano elektrobus Rafako E-Bus. W tamtym czasie trwały jeszcze ostatnie praceprojektowe nad nowym pojazdem, a jego wnętrze po raz pierwszy mogliśmy zobaczyćparę miesięcy później – na targach SilesiaKomunikacja w Sosnowcu, o czy pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

6 września odbyła się pierwsza, oficjalna jazda próbnaelektrobusu, a w wydarzeniu wziął udział prezydent Raciborza, Dariusz Polowy. Zapraszamy na film z pierwszej jazdy nowym elektrobusem, przygotowanyprzez Portal NaszRaciborz.pl:

{https://www.youtube.com/watch?v=LZJOTDUnjWk}

Skazany na elektryczność

Przypomnijmy, że autobus Rafako E-Bus o długości 8,5 m zostałzaprojektowany i wykonany od początku, jako pojazd z elektrycznym układem napędowymi zasilaniem bateryjnym. Firma chce go produkować w trzech wersjach:

  • szkolnej,

  • podmiejskiej,

  • miejskiej.

W zależności od przeznaczenia pojemność E-Busa wynosiod 20 do 40 miejsc siedzących. Wysokość 3,2 metra uzyskano poprzez umieszczeniebaterii pod podłoga. Dodatkowo – uwolniona w ten sposób powierzchnia dachu,będzie można wykorzystać np. na umieszczenie tam ogniw fotowoltaicznych. Donapędu przewidziano trójfazowy silnik synchroniczny firmy Koltel o mocy 140 kW.

Baterie do wyboru

W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMCfirmy Impact 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km. Z kolei miejska sera będzie wyposażana innowacyjne baterie do szybkiego ładowania typu LTO(Lithium Titanium Oxide) – także od firmy Impact. Akumulatory te o pojemności 61 kWh umożliwią szybkie ( ok.15 minut – podczas postoju napętli) naładowanie baterii do 90% pojemności. Zasięg naładowanego pojazdy z bateriami LTO ma wynieśćok. 70 km. Liczba cykli ładowaniaprzewidzianych dla takich baterii wynosi ponad 10.000.

Pierwsze egzemplarze powstały w prototypowni Rafako w SolcuKujawskim i wszystko wskazuje na to, że E-Busy będą właśnie tam produkowane, a nie wRaciborzu. Na koniec film z testowego przejazdu autobusu na terenie zakładu. 

Komentarze