TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pierwsze zamówienie na hybrydowe MIDI. Świerklaniec!
InfoBus.pl - Opublikowano: 01.03.2017 18:53:45 14 komentarzy
Hybrydowe autobusy we flocie PKM Świerklaniec

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Międzygminna Świerklaniec po raz drugi na hybrydowych zakupach. Tym razem firma chce kupić aż 10 niskopodłogowych autobusów z napędem hybrydowym, w tym pierwsze w Polsce dwa hybrydowe midibusy.

Przewoźnik podzielił zamówienie na dwa zadania:

  • Pierwsze to dostawa 2 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych, dwuosiowych o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym) o długości całkowitej od 8,5 metra do 10,70 metra (zwanych przez PKM "autobusami ANH10");

  • Drugie to dostawa 8 sztuk fabrycznie nowych autobusów, niskopodłogowych, dwuosiowych o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym) o długości całkowitej od 11,8 metra do 12,15 metra (zwanych przez PKM "autobusami BNH12").

Jak na razie nie znamy SIWZ wartości szacunkowej zamówienia. Wiadomo, że wadium dla zadania I to 70.000,00 PLN, a dla zadania II ? 300.000,00 PLN. W zakresie doświadczaniq oferenci muszą się wykazać dostawą jednego hybrydowego MIDI i sześciu MAXI.

O tym kto podejdzie do tego zamówienie dowiemy się 30 kwietnia, kiedy zapanowano otwarcie ofert. Jedno jest pewno ? na ten moment tylko Volvo dysponuje autobusem o napędzie hybrydowym klasy MIDI. Chyba , że na Śląsku pojawią się hiszpańscy sprzedawcy Castrosua z modelem Tempus. To jednak mało prawdopodobne. Dodajmy, że zamawiający dopuścił składnie ofert częściowych.

Kolejnym wyzwaniem stojącym przed producentami jest krótki termin dostaw hybrydowych midibusów ? to 150 dni licząc od daty złożenia zamówienia. Z kolei w zadanie II mamy dwa terminy realizacji zamówienia:

- do 240 dni od daty złożenia zamówienia (4)

- do 330 dni od daty złożenia zamówienia (4)

Unijne wsparcie

Zamawiający zamierza sfinansować hybrydowe zamówienie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZIT. Ponieważ Świerklaniec nie podpisał jeszcze umowy z urzędem marszałkowskim, PKM zastrzega sobie prawo do odstąpienia od umowy

Przypomnijmy, że aktualnie Świerklaniec jest jednym z największych użytkowników hybrydowych autobusów w Polsce. To efekt zakupu w 2014 r. czterech autobusów hybrydowych marki Volvo, w tym 3 egzemplarzy autobusów Volvo 7700LH (wyprodukowanych w latach 2010-2011) oraz 1 fabrycznie nowego autobusu Volvo 7900LH. Zdaniem przewoźnika pojazdy zużywają do 39% paliwa mniej, tym samym emitują do otoczenia mniej szkodliwych spalin. Są w pełni klimatyzowane i można je spotkać na tarnogórskich liniach miejskich 1 i 64.

Idąc za ciosem, PKM w 2014 r. dokupił jeszcze 10 szt. używanych Volvo 7700 z Frankfurtu (rocznik 2008) i kilka używanych autobusów Mercedes-Benz Citaro. W 2015 r. firma ponownie postawiła na pojazdy fabrycznie nowe i zamówiła 5 szt. Solarisów Urbino 12, a w 2016 r. ? 4 szt. Nowe Urbino 18.

Pełnię autobusowej mozaiki w taborze PKM dopełnia rekordowa, unijna dostawa z lat 2011/2012, kiedy Świerklaniec odebrał jedną z największych partii autobusów MAN w Polsce. Zamówienie opiewało na aż 43 pojazdy, w tym 25 Lion's City oraz 18 Lion's City G. Dla przypomnienia prezentujemy film z tego wydarzenia:


Sprawdź też:
PKM Świerklaniec
hybryda
tabor
przetarg
unia
  • Hehuh – 01.03.2017

    W tym artykule kolejne błędy:
    - PKM w 2014 r. dokupił jeszcze 10 szt. używanych Volvo 7700
    - W 2016 roku PKM nie kupiłł 4 szt. Nowego Urbino 12, lecz 4 szt. Urbino 18 III.

  • jacekso – 01.03.2017

    Świerklaniec nie jest największym użytkownikiem hybryd, w Inowrocławiu jeździ 10 sztuk V7900H.

  • sisis – 01.03.2017

    Pisze przecież wyraźnie, że jest jednym z największych.

  • kiko09 – 01.03.2017

    Jest szansa, ze wystartuje MAN?

  • AK – 02.03.2017

    dzięki po raz drugi - rzeczywiście - poprawka w drodze

  • kamilpor – 02.03.2017

    Myślę, że może wystartować MAN i Volvo. Volvo napewno na krótsze i dłuższe wystawi oferty, a MAN będzie się starał o 8 dłuższych.

  • Hehuh – 02.03.2017

    @Jackso Tak nawiasem mówiąc największym użytkownikiem hybryd jest obecnie MPK Kraków z 13 sztukami SU 18 Hybrid.

  • farafiu – 02.03.2017

    @Kamilpor
    Solaris też może będzie się ubiegał, choć kto wie.

  • fytry – 02.03.2017

    Zobaczymy jakie Świerklaniec poda wytyczne, ale myślę, że tutaj do walki mogą stanąć Volvo, MAN i Solaris.
    Volvo napewno będzie najbardziej prawdopodobny co do dwóch krótszych hybryd. Ale co dłuższych 8 sztuk to myślę, ze warto będzie powalczyć o nie zarówno dla hybrydowych lwów, jak i Solarów. Świerklaniec głównie zarządza lwami i jest zadowony z MANa, więc myślę, ze lwy miałyby szansę, jeżeli MAN zmiescilby sie w budżecie i nie wykonał ponownie błędów formalnych. Co do Volvo, to na miejscu Swierklanca byłbym ostrożny po swoich hybrydach z 2014 roku. Chyba najbardziej awaryjne wozy z całej floty. Solaris zobaczymy czy da coś odpowiedniego. Ale myślę, że może być ciekawa walka bo w sumie Świerklaniec to podwórko MANa, który jest tam dobrze oceniany, hybrydami jednak rządzi tam Volvo z marnym skutkiem. A Solaris może też pokaze się pozytywnie. Stawiam, ze wystartują wszyscy.

  • farafiu – 03.03.2017

    A tak się spytam, wiesz czy hybrydy Volvo 7700H w PKM-ie są równoległe czy szeregowe? 7900H jest równoległa, a te z kolei z naszych krakowskich doświadczeń są gorzej niż złe... Równoległe SU18H jeżdżą aż miło, a jedynie jakimi błędami sypały to sterowników, zaś rodzynek w postaci BH071 w zasadzie cały czas stoi na zajezdni.

  • farafiu – 03.03.2017

    Przepraszam, pokręciłem. Szeregowe są kijowe* BH071 jest szeregowa. 7900H jest równoległa.

  • Witek – 06.03.2017

    @fytry
    Hybrydowe Volva wcale nie były najgorszym zakupem, bo są bardzo zadowoleni ze sprawowania się tych hybryd. Na początku ich kariery w Pkmie były awaryjne, bo to były początki firmy z hybrydami. Kierowcy bardzo chwalą sobie Volvo 7900H i nie ma już z nim żadnych problemów. Dlatego myślę że pójdą w Volva w dwóch częściach przetargu

  • Strażak sam – 07.03.2017

    A mi mechanicy mówili co innego ze więcej stoją jak jeżdżą a serwis volvo fatalny więc nie wiem skąd te achy i ochy nad hybrydami

  • silli – 07.03.2017

    Dlatego może warto byłoby postawić na hybrydy innego producenta

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.