Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy elektryczny Solaris w Katowicach już na linii

infobus
31.01.2019 15:00
0 Komentarzy

Katowice dołączyły do grona miast, po których jeżdżą autobusy elektryczne. Dziś, 31 stycznia po oficjalnej prezentacji jeden z Solarisów Urbino 18 electric wykonał pierwszą jazdę na linii.

Łącznie katowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej będzie dysponować pięcioma bateryjnymi Nowymi Urbino 18. Stolica Śląska będzie więc już czwartym z kolei polskim miastem, po którym poruszają się przegubowe elektrobusy. Katowickie zlecenie na pięć takich maszyn opiewało 16 291 350 PLN brutto, co dało cenę jednostkową pojazdu rzędu 2 649 000 PLN netto.

Jednego z „jamników na prąd” zaprezentowano dzisiaj w zajezdni PKM. Potem „elektryk” przejechał na podziemny przystanek pod dworcem kolejowym, by stamtąd włączyć się do obsługi linii nr 910. Połączenie to o długości ok. 6 km, okrąża centrum, łącząc je z pobliskim Osiedlem Paderewskiego.

Prezydent Katowic Marcin Krupa akcentował w czwartek, że przegubowe Nowe Urbino 18 to pierwsze w pełni elektryczne autobusy w mieście. Mają one obsługiwać trasy szczególnie w centrum, gdzie ze względu na korki i częste zatrzymania, są najtrudniejsze warunki pracy dla autobusów z napędem tradycyjnym.

„Autobusy elektryczne powinny się tu dobrze sprawdzać, ze względu na mniejszą liczbę kilometrów do pokonania i obciążenia – przy częstych postojach” – wyjaśniał Krupa.

„Te pierwsze elektryki wskazują na nasze kolejne działania w przyszłości. Zobaczymy, jak będzie rozwijało się całe przedsięwzięcie elektromobilności. Na pewno pójdziemy zgodnie z duchem czasu – wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, która w ramach projektu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zgłosiła chęć zakupu 300 takich autobusów” – przypomniał.

O katowickim nU18e
Za napęd pojazdu odpowiada centralnie zabudowany silnik trakcyjny TSA TMF 35-44-4 o mocy 240 kW. W „elektryku” zastosowano sterowanie warszawskiego Medcomu. Z kolei energia magazynowana jest w czterech bateriach typu Solaris High Power o łącznej pojemności 116 kWh. Ładowanie może odbywać się klasycznie poprzez wtyczkę plug-in dostarczoną wraz z autobusem ładowarką o mocy 80 kW, a także szybko przez pantograf.

W autobusach standardowo już zamontowane jest dodatkowe oświetlenie z zewnątrz w drugich i trzecich drzwiach. Dodatkowo podczas podróży będzie można podładować smartphone lub inne urządzenia elektroniczne, dzięki wyposażeniu autobusów w 10 szt. ładowarek USB, dodatkowo jedna dla kierowcy.

Wymiana pasażerów odbywać się będzie dzięki czterem parom dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2. Na pokładzie pomieści 130 pasażerów, z czego 41 osób znajdzie miejsca siedzące, 14 z nich dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi.

Za chłodzenie w najnowszych Solarisach w Katowicach odpowiada klimatyzacja firmy Konvekta o mocy chłodniczej 40 kW oraz 10 okien przesuwnych. Kierowca z kolei będzie miał dostęp do pulpitu VDO plus, znanego już z montażu w gdyńskich trolejbusach. Za odpowiednie działanie systemu informacji pasażerskiej odpowiadać będzie najnowszy autokomputer mieleckiego R&G Plus typu SRG6000-P.

Co jeszcze nowego dla PKM?
Przegubowe Solarisy to nie jedyne elektrobusy, którymi będzie operował katowicki PKM. Przewoźnik czeka także na pięć elektrycznych Ursusów CS12LFE. Spółka stawia także na autobusy z silnikami diesla. 22 stycznia PKM zamówił u Solarisa za nieco ponad 28 mln PLN brutto 25 Nowych Urbino 12 z dużymi silnikami. Całkiem możliwe, że pasażerowie będą mogli z nich skorzystać jeszcze w tym roku.

Komentarze