TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pierwszy rosyjski autonomiczny autobus. Od Kamaza
InfoBus.pl - Opublikowano: 11.07.2018 09:00:38 1 komentarz
Pierwszy rosyjski autonomiczny autobus. Od Kamaza

Kamaz ujawnia bezzałogowy-autonomiczny minibus typu 1221.

Kamaz – rosyjski producent uniwersalnych, specjalizowanych i specjalistycznych ciężarówek oraz autobusów różnych klas i typów – niezwykle mocno inwestuje w nowe technologie i opracowania. Dzięki temu staje się jednym z liderów w sferze postępu oraz rozwoju nie tylko na rynku krajowym, ale i w układzie międzynarodowym.

12 czerwca podmiot zademonstrował bezzałogowy – autonomiczny autobus elektryczny – z napędem w pełni elektrycznym. Demonstracja ta odbyła się w trybach statycznym i dynamicznym. Pokazany pojazd nosi symbol 1221 – Kamaz 1221 – i bywa określany jako "Sh.A.T.L." («Ш.А.Т.Л.» - Широко Адаптивная Транспортная Логистика – Wide Adaptive Transport Logistics – Szerokoadaptowalna Logistyka Transportowa).

Aby pokazać możliwości SHATL w trybie dynamicznym, zdefiniowano wcześniej trasę przejazdu, znajdującą się wewnątrz ogrodzonego obszaru i tworzącą odwód. Długość specjalnego odcinka na piaszczystym nasypie wzdłuż brzegu rzeki Kazanki wyniosła 650 m. Prędkość podczas demonstracji równała się do 10 km/h. Publiczność mogła zapoznać się z innowacyjnym oraz futurystycznym designem i samą koncepcją zastosowania takiego środka przewozu.

Opracowany wspólnie przez KAMAZ i NAMI bezzałogowy wariant należy do szczególnie małej klasy SHATL kategorii M2. Przeznaczono go do podróżowania po utwardzonych nawierzchniach drogowych – jazda odbywa się przy wykorzystaniu map cyfrowych, systemów nawigacyjnych i systemów wizyjnych. Tym bardziej, że elektromobilność oraz bezzałogowe pojazdy stanowią teraz główne kierunki rozwoju rosyjskiej inżynierii. W tym kontekście Shuttle to najnowszy projekt Kamaza, na przykładzie którego da się prześledzić główne trendy w rozwoju branży motoryzacyjnej. Jednocześnie typ 1221 jest tylko jednym z unikatowych modeli bezzałogowych pojazdów, nad którymi specjaliści KAMAZ-a aktywnie teraz pracują, w ramach realizowanych działań nad rozwojem inteligentnych systemów transportowych.

UAV KAMAZ-1221 staje w określonym miejscu – jest to moment wyjścia z wnętrza pasażerów w punktach zatrzymania określonych przez służby ruchu i wybranych przez użytkowników z proponowanej na trasie listy. Interfejs pozwala pasażerowi na kontrolę systemu otwierania drzwi, systemu wyboru miejsca zatrzymania, zatrzymywanie na żądanie, zatrzymanie awaryjne, wzywanie pomocy i ręczne otwieranie drzwi. Do tego na pokładzie istnieje możliwość korzystania z portu USB do ładowania urządzeń elektronicznych. Masę pojazdu zoptymalizowano w jak największym stopniu: korpus – nadwozie wykonano z materiałów kompozytowych, ramę z elementów aluminiowych.

Ponadto platformą do transmisji sygnału standardu 5G odbieranego na magistralach była strefa pilotażowa sieci piątej generacji MegaFon. Jednocześnie na serwerze KAMAZ w trybie online odbierano informacje telemetryczne o parametrach ruchu oraz trybach pracy jednostek i zespołów szyny elektrycznej. Informacje te są zbierane z setek czujników zainstalowanych w autonomicznym pojeździe – transportowym pasażerskim dronie. Zadanie zorganizowania zdalnego sterowania bezzałogowym autobusem elektrycznym wymagało bowiem szybkiego wdrożenia sieci 5G na torze testowym w Kazaniu. Tylko mianowicie sieć piątej generacji może zapewnić natychmiastową reakcję kierowanego pojazdu. Wysoka przepustowość sieci piątej generacji w połączeniu z minimalnymi opóźnieniami sygnału w przyszłości pomogą szybko rozwiązać problemy związane z optymalizacją przepływów informacji i ruchu. W tym kontekście parametry istniejących standardów komunikacyjnych nie wystarczają do niezawodnego i bezpiecznego masowego wprowadzania bezzałogowych pojazdów, a później – w przyszłości do autonomicznego ruchu na m.in. autostradach.

MegaFon już wcześniej pokazał pierwsze wdrożenie tego systemu podczas meczu piłki nożnej, demonstrując działanie przenośnego urządzenia 5G. W rezultacie jeszcze bardziej wyprzedził praktyczne przypadki aplikacji 5G w dziedzinie rzeczywistości rozszerzonej, medycyny oraz w przypadku służb miejskich i operacyjnych. Tym samym wysokie przepustowość i szybkość przesyłania danych, możliwość wielu połączeń bez utraty jakości - te i inne cechy standardu 5G dowodzą, że za nim stoi przyszłość społeczności cyfrowej.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
autonomia
Kamaz
Rosja
  • tantus – 11.07.2018

    Ciekawe, czy ma na wyposażeniu baterię rakiet BUK i zapas Nowiczoka? ;-)

  • Kamil Marcinczak – 11.07.2018

    To ma byc autobus? :D chyba osobowka.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.