8 lutego do regularnej obsługi wszedł Mercedes-Benz O530 Citaro, który został przebudowany na trolejbus przez PKT Gdynia. To kolejna udana konwersja używanego autobusu na trolejbus i tym samym realizacja odnowy parku taborowego w sieci ZKM Gdynia.
8 lutego do regularnej obsługi wszedł Mercedes-Benz O530 Citaro, który został przebudowany na trolejbus przez PKT Gdynia. To kolejna udana konwersja używanego autobusu na trolejbus i tym samym realizacja odnowy parku taborowego w sieci ZKM Gdynia. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni Sp. z o.o. jako pierwsze w Polsce wykonuje konwersje nadwozi niskopodłogowych autobusów na trolejbusy. Pierwszą przebudową zrealizowano w 2004 r. i był to model Mercedes-Benz O405N2E, który wyposażono w osprzęt elektryczny pozyskany z kasowanych pojazdów. W ten sposób do dnia dzisiejszego w warsztatach spółki powstały 22 trolejbusy tego typu. Następnie w 2008 r. powstała kolejna generacji konwertowanych autobusów. Był to model Mercedes-Benz O405N2I. W odróżnieniu od wcześniejszej wersji O405N2E został wyposażony w impulsowy rozruch umożliwiający płynną jazdę. Dotychczas powstał jeden trolejbus tego typu. A teraz przyszedł czas na trzecią generację i pierwsze Citaro, czyli rodzinę Mercedesa, która jest produkowana od 1997 r. Oczywiście najważniejszym powodem realizacji tych wszystkich przebudów przez PKT (a było ich łącznie 22) jest czynnik finansowy. Koszt przebudowy niskopodłogowego pojazdu na trolejbus są zdecydowanie niższe niż zakup nowego pojazdu tej samej klasy. Dodatkowo PKT stale odnawia swój tabor co ma także pozytywny wpływ na obraz i wyniki całej sieci ZKM. Nowy trolejbus otrzymał numer inwentarzowy 3053. Obecnie „na szelki”przebudowywany jest kolejny Mercedes-Benz Citaro, który otrzyma numer inwentarzowy 3054.
Realizowane konwersja autobusów na trolejbusy, zapoczątkowana przez PKT Gdynia w 2004 r., aktualnie ewoluowały do budowy bardzo zaawansowanego pojazdu. W trolejbusie Citaro zamontowano nowoczesny, energooszczędny napęd asynchroniczny firmy Enika (silnik firmy EMIT), baterie trakcyjne Ni-Cd SAFT Ferak, klimatyzatory przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz wyświetlacze PIXEL. Odświeżone zostało wnętrze pojazdu, a pasażerów cieszy 'gdyńska' tapicerka siedzeń.
Poza pojazdami przebudowywanymi w gdyńskiej zajezdni, w październiku 2012 r. spodziewanych jest 6 trolejbusów fabrycznie nowych - Solarisy Trollino 12M znane już mieszkańcom Gdyni, zastąpią wysokopodłogowe, wyeksploatowane Jelcze. A oto podstawowe dane techniczne Citaro w wersji gdyńskiego trolejbusu:
Model | Mercedes-Benz Citaro jako trolejbus |
Rok produkcji | 2002 |
Długość | 12 200 mm |
Szerokość | 2 550 mm |
Wysokość | 3 200 mm |
Napęd | asynchroniczny z odzyskiem energii hamowania do sieci trakcyjnej. Producent: Enika Łódź |
Moc | 175 KW |
Zasilanie awaryjne | z baterii trakcyjnej Ni-Cd 101 V 80 Ah: w zależności od warunków trakcyjnych pozwala na pokonanie do 3 km z prędkością do 30 km/h |
Liczba drzwi | 3 |
Liczba miejsc stojących /siedzących | 51+1 / 29 |
DMC | 18 000 kg |
Wyposażenie
| klimatyzacja, elektroniczne wyświetlacze, zapowiedzi przystanków, monitoring |
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Chyba nie Gdynia pierwsza a Lublin wykonuje przeróbki autobusów na trolejbusy
Pewnie, że Lublin już to robił, ale rzetelność to nie jest najmocniejsza strona tej strony ;)
Gdynia była pierwsza wspólnie z KPNA Słupsk robili konwersje już w latach 80.
@yusek Niskopodłogowe? W latach 80.? Mój Bosze, wyprzedzili cały świat, a my nic nike wiemy ;)
Bosze to dzieci w przedszkolu nawet nie piszą ;D Polaczek z Ciebie do kwadratu. Nóż się w kieszeni otwiera jak czytam teksty z takimi bykami.
@Trajlus Nie zrozumiałeś żartu biedaku. U was na zajezdni tylko grube wyłapujecie, prawda?
Trajluś ma rację, biedaka to ty zachowaj dla siebie, bo sam nim jesteś lubelczyku zacofany, takie teksty to sobie pisz w regionalnych forach, a nie tu na ogólnym. A od naszych zajezdni wara.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.