Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PiS chce likwidacji Funduszu Niskoemisyjnego Transportu!

infobus
16.06.2020 11:00
0 Komentarzy

15 czerwca do Sejmu trafił projekt ustawy, przewidującylikwidację Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i przejęcie funkcji przez NFOŚ.

Zamiast FNT działać miałoby tzw. wieloletnie zobowiązanie FNT w ramach NFOŚiGW.

Poselski projekt

Projekt trafił do Sejmu, jako poselski, zgłoszony przezgrupę posłów PiS. Jak stwierdza się w uzasadnieniu, obecny system dysponowaniai zarządzania FNT przewiduje współdziałanie operacyjne aż˙ trzech podmiotów.

-„Główne decyzje podejmuje Minister Klimatu, zadania związane z bieżącym zarządzaniem Funduszem są wykonywane przez NFOŚiGW, a obsługę bankową prowadziBGK – wylicza uzasadnienie.

-„Zmiany, w tym likwidacja FNT ma na celu „uproszczenie,odbiurokratyzowanie i przyspieszenie finansowania ze środków publicznychrozwoju transportu niskoemisyjnego” – stwierdza się w uzasadnieniu.

Projektowana ustawa likwiduje zatem FNT, a w jego miejscetworzy nowe zobowiązanie wieloletnie NFOŚiGW, które – jak podkreślająwnioskodawcy – koresponduje z działaniami podjętymi przez NFOŚiGW w celudofinansowania OZE i efektywności energetycznej.

Przenoszenie środków

-„Likwidacja FNT i utworzenie zobowiązania wieloletniego FNTpozwoli na przenoszenie środków między oboma zobowiązaniami, celem zapewnieniajak najefektywniejszego finansowania priorytetowych celów środowiskowych -podkreślają wnioskodawcy.

Przychodami zobowiązania wieloletniego FNT – czyliprzychodami także NFOŚ będą środki zgromadzone na rachunku FNT na dzień jegolikwidacji, jak również przychody pochodzące z dotychczasowych źródeł.

Te źródła to opłata zastępcza, z której część ma jednaktrafiać na Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użytecznościpublicznej, oraz 15 proc. wpływów z tytułu opłaty emisyjnej. A także środkiprzekazywane przez operatora systemu przesyłowego energii elektrycznej wwysokości 0,1 proc. uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywanądziałalność.

Natomiast w ramach zobowiązania wieloletniego FNT, NFOS´iGW będzieobowiązany przeznaczyć na cele, o których mowa obecnie w regulacji o FNT środki, w wysokości nie mniejszej niż˙ kwoty przychodów tego zobowiązaniawieloletniego, po pomniejszeniu kosztów obsługi tych przychodów.

Krótka historia Funduszu

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu utworzono w czerwcu 2018r., wprowadzając jednocześnie tzw. opłatę emisyjną od paliw. Fundusz,korzystając z 15 proc. części wypływ z opłaty miał finansować projekty na rzeczekologicznego transportu.

W projekcie określa się nowe zasady podziału wpływów zopłaty emisyjnej. W 95 proc. stanowić ma ona przychód NFOŚiGW, wy tym 80 proc.- tak jak obecnie – to przychód zobowiązanie wieloletniego „przeciwdziałanieemisjom”, a w 15 proc. przychód zobowiązania wieloletniego FNT. Pozostałe 5proc. ma stanowić przychód Funduszu rozwoju przewozów autobusowych ocharakterze użyteczności publicznej.(PAP)

Komentarze