Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Sosnowiec pyta pasażerów, jakie kupić autobusy

infobus
16.11.2018 07:00
0 Komentarzy

Przed planowanym zakupem 70 nowych autobusów miejskichPrzedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu pyta pasażerów o opinie nt.wyposażenia takich pojazdów. Podstawą mogą być wnioski z eksploatacji 81 nowychwozów kupionych w tym i poprzednim roku.

Jak podał na swojej stronie internetowej samorządowyprzewoźnik, w związku z zakupem w latach 2017-2018 – 81 niskopodłogowychautobusów oraz „w związku z planowanym zamiarem zakupu w latach 2019-2021 – 70sztuk niskopodłogowych autobusów”, prosi on pasażerów o wypełnienie ankiety wcelu „zebrania opinii na temat użytkowanego/oczekiwanego przez nichwyposażenia”.

Większa część ankiety dotyczy określenia przez pasażerów,jak ważne są dla nich poszczególnych elementów wyposażenia m.in. pod kątempotrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Chodzi o: zapowiedzi głosowe zewnętrzne i wewnętrzne,monitory wewnętrzne informujące o trasie, poręcze i elementy podłóg w kolorzekontrastowym (preferowany żółty), odróżniająca się tapicerka na miejscach dlaniepełnosprawnych czy podświetlone i oznaczone Braillem przyciski dokomunikacji z kierowcą.

Pasażerowie są też proszeni o określenie, jak ważne są:klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, monitoring wewnętrzny, bezprzewodowy idarmowy dostęp do internetu, ładowarki USB i ew. inne udogodnienia (dowskazania).

Ankieta dostępna jest TUTAJ

Dotychczasowe zakupy

W swoim apelu sosnowiecki PKM nawiązał do już zrealizowanychzakupów, składających się na warty 129,1 mln zł projekt unijny. Zapewnił on89,1 mln zł dotacji do zakupu 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych, atakże trzech autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania. Wszystkie jużsą eksploatowane.

Sosnowiecki PKM już wcześniej korzystał z hybrydowych autobusów.Sprawdziły się na tyle dobrze, że jeszcze w 2015 r. firma planowała zakup przypomocy środków UE nawet 50 nowych hybryd (niezależnie od pojazdów elektrycznych).Po weryfikacji kryteriów projektowych i przetargu nowych autobusów hybrydowychbędzie tam jednak 35. Na plany wpłynęła m.in. ekonomia, wobec – jak się okazało -możliwości zakupu przy wsparciu UE większej liczby tańszych autobusów z napędemdiesla (spełniających normę emisji Euro 6).

Ostatecznie w jednym przetargu kupiono:

  • 24 autobusówdwunastometrowych marki Solaris,

  • 25 autobusów dwunastometrowych hybrydowych marki Volvo,

  • 19autobusów osiemnastometrowych marki Mercedes-Benz

  • 10 autobusówosiemnastometrowych hybrydowych ponownie marki Volvo.

  • W innym przetargu zamówiono trzyautobusy elektryczne Solaris.

Czysty diesel za burtą

Na razie sosnowiecki PKM nie określił, jak zamierzasfinansować planowany zakup 70 nowych autobusów miejskich. Po aktualizacjiobecnych programów operacyjnych, nie mogą one już dofinansowywać autobusównapędzanych wyłącznie silnikami wysokoprężnymi, choćby były zgodne z najnowszyminormami.

Wiosną br. przedstawiciele Centrum Unijnych ProjektówTransportowych sygnalizowali, że w zatwierdzonych przez MinisterstwoInfrastruktury i Rozwoju zmianach w Programie Operacyjnym Infrastruktura iŚrodowisko wprowadzono zakaz finansowania z funduszy unijnych pojazdów zsilnikiem diesla.

W opublikowanym w sierpniu br. przez ministerstwo tzw.Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych POIiŚ w opisie jego fragmentupoświęconego „rozwojowi publicznego transportu zbiorowego w miastach” zawartozastrzeżenie, że „od momentu wejścia w życie zmienionej Umowy Partnerstwa orazzmienionych programów operacyjnych nie jest możliwe ogłaszanie nowych naborówwniosków dopuszczających pojazdy z silnikiem diesla”.

O braku możliwości wsparcia zakupów pojazdów napędzanychwyłącznie silnikami diesla w zaktualizowanym Regionalnym Programie OperacyjnymWoj. Śląskiego na lata 2014-20 informował też pod koniec sierpnia urządmarszałkowski tego regionu.

W części śląskiego RPO, w której mieszczą się projektyzwiązane z efektywnością energetyczną, odnawialnymi źródłami energii igospodarką niskoemisyjną, usunięto możliwość wsparcia dla pojazdów „napędzanychwyłącznie silnikami diesla”; rozszerzono ją z kolei o wsparcie budowy iprzebudowy tras rowerowych.

Ze zmian wynika, że choć unijne programy priorytetowo dotądtraktowały zakup pojazdów o alternatywnych systemach napędowych (elektrycznych,hybrydowych, biopaliwa, napędzanych wodorem itp.) teraz europejskie wsparciedotyczące zakupów taborowych zostało skierowane wyłącznie w tę stronę.

Sosnowiecki PKM jest jednym z czterech największych tegotypu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – obok podobnych spółek z Katowic, Gliwicoraz Tychów. Należy do samorządów czterech zagłębiowskich miast: Sosnowca,Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi.(PAP)

Komentarze