Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Sosnowiec z kompletem hybrydowych Volvo

infobus
30.10.2017 08:25
0 Komentarzy

19 października br.zakończyły się dostawy najnowszych autobusów hybrydowych floty PKM Sosnowiec –czyli krótkiego Volvo 7900 Hybrid i przegubowego Volvo 7900 LA Hybrid. Szwedzkiproducent autobusów zrealizował dostawy w terminie, w dodatku pierwszy raz wPolsce w tak dużej ilości.

Słów kilka o ekonomii
Autobusy Volvo 7900 Hybrid to tzw.równoległa hybryda – pojazd może być napędzany niezależnie silnikiemelektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie.Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, anastępnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego.

Dużą zaletą technologii hybrydowejVolvo jest fakt, że silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankachautobusowych i światłach – pojazd zasilany jest wówczas bezgłośnie energiąelektryczną. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, apo osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnikdiesla. Dzięki takiemu rozwiązaniu zużycie paliwa jest od 30 do 40 proc. niższeniż w przypadku autobusów napędzanych tradycyjnym dieslem, autobus jest teżbardziej przyjazny dla środowiska – emisja spalin jest o 40 – 50 proc. mniejszaw porównaniu z autobusami napędzanymi silnikami diesla.

Charakterystyka pojazdów
Autobusy typu MAXI – czyli Volvo 7900Horaz klasy MEGA typu 7900LAH zostały wyposażone w silniki Volvo D5K o mocy 240KM, skrzynie biegów Volvo I-Shift oraz równoległy napęd hybrydowy. Pojazdyjednoczłonowe mogą pomieścić 90 pasażerów na pokładzie, z kolei na miejscachsiedzących 26 – z czego 6 siedzeń dostępnych jest bezpośrednio z niskiejpodłogi. W przegubowych Volvo natomiast może podróżować 130 pasażerów, z czegona miejscach siedzących 41, a 4 jest dostępnych bezpośrednio z podłogi wpierwszym członie. Autobusy wyposażono m.in. w klimatyzację przestrzenipasażerskiej, ładowarki USB, darmowy dostęp do internetu poprzez Wi-Fi,monitoring oraz system informacji pasażerskiej. 

Autobusy oznaczono odpowiednionumerami taborowymi ze względu na podział zajezdni i tak przegubowe Volvo dostały numery z zakresu574-578 i 588-592, z kolei krótkie 780-796 (zajezdnia Sosnowiec) i 811-818(zajezdnia w Dąbrowie Górniczej). Pojazdy już od kilku miesięcy kursują poulicach Zagłębia. Można je spotkać m.in. na linii 18, 34, 40, 61, 88, 91, 99,100, 160, 807, 814, 835 oraz 935 realizowanych na zlecenie KZK GOP. Wartonadmienić, że sosnowiecki PKM zrealizował największą jednorazową dostawępojazdów z napędem hybrydowym szwedzkiego producenta w Polsce.

Pierwsze autobusy elektryczne w PKMSosnowiec
Przypomnijmy, że podczas prezentacjinowych autobusów w czerwcu br. podpisana została również umowa z polskimproducentem na dostawę autobusów elektrycznych. Warto nadmienić, że dopiero zadrugim podejściem Przedsiębiorstwo otrzymało ofertę mieszczącą się w budżecieprzewoźnika (oczywiście po zwiększeniu budżetu z pierwszego przetargu).Producent z Bolechowa za kwotę ponad 7,6 mln zł brutto dostarczy 3 sztukiSolarisów Urbino 12 electric nowej generacji. Pojazdów należy spodziewać się wlutym 2018 roku. Zatem czekamy.

Komentarze