TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PKM Tychy nie wynajmie zewnętrznych kierowców
INFOBUS.PL - Opublikowano: 03.06.2019 11:00:20
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

Niespodzianka w Tychach. PKM jednak nie skorzysta ze wsparcia w postaci zewnętrznych kierowców z Meteora i Irexu. 31 maja okazało się, że ostatecznie PKM nie miał... wystarczającego budżetu.

Niespodzianka w Tychach. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej jednak nie skorzysta ze wsparcia w postaci zewnętrznych kierowców z Meteora i Irexu. 31 maja spółka unieważniła przetarg na ich wynajem. Okazało się, że ostatecznie PKM nie miał wystarczającego budżetu.

Przypomnijmy pokrótce historię tego postępowania. Przetarg jest pokłosiem problemów tyskiego przewoźnika z jego kierowcami. Ci bowiem odmówili na początku kwietnia pracy w nadgodzinach, a to z kolei poskutkowało brakiem obsad na poszczególnych zadaniach przewozowych. O sprawie pisaliśmy tutaj.

PKM postanowił wyjść temu naprzeciw i zaczął poszukiwania zewnętrznej firmy. Jej obowiązkiem miało być zapewnienie minimum 60 kierowców, a więc tylu, aby zapewnić obsadę dla zadań przewozowych na ok. 22 - 25 autobusów. Umowa między tyskim przewoźnikiem, a podwykonawcą miałą obowiązywać przez dwa lata, do końca maja 2021 r.

W tym okresie kierowcy partnera PKM maieli obsadzić zadania przewozowe, na których miała zostać wykonana praca eksploatacyjna na poziomie 4 140 000 wzkm. A to według naszych szacunków mogło oznaczać zapotrzebowanie na obsadzenie służb w zakresie między 230 000 a 260 000 roboczogodzin w trakcie całego kontraktu.

Tyski przewoźnik wskazał w ogłoszeniu o zamówieniu, że szacunkowa wartość zamówienia to 9 963 060 zł netto, a więc 2,41 zł/wzkm netto. To oznacza, że godzina pracy zewnętrznego kierowcy miałaby PKM kosztować maksymalnie między 38,30 a 43,35 zł netto. Co istotne przewoźnik nie wymagał, aby kierowcy podwykonawcy byli zatrudnieni na umowach o pracę. A to oznaczało praktycznie pełną dowolność w wyborze formy zatrudnienia.
14 maj minął termin składania ofert. Na dwuletnie zatrudnienie podwykonawcy PKM początkowo wskazał, że przygotował dokładnie tyle, ile wskazał w ogłoszeniu o zamówieniu. Jedyna oferta, którą wtedy spółka otworzyła na styk zmieściła się w jej szacunkach.

Przedstawiło ją konsorcjum. Tworzyli je już dawno nie widziana w przetargach firma Usługi Przewozowe Irex z Sosnowca, a partnerował mu świętochłowicki Meteor, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Oferta dla PKM opiewała na 9 936 000 zł netto, a to daje cenę 2,40 zł/wzkm netto. To oznacza, że "widełki" stawek za jedną godzinę pracy kierowcy podwykonawcy, które wskazaliśmy minimalnie należałoby skorygować, a następnie od tego odjąć koszty firmy.

Źle wpisany budżet...
Pozostało więc czekać na rozstrzygnięcie, które w tej sytuacji wydawało się formalnością. Przed weekendem wydarzyła się jednak niespodzianka. 31 maja PKM poinformował o unieważnieniu postępowania. Jako powód wskazano, że... zabrakło pieniędzy.

Okazało się bowiem, że na wynajęcie kierowców przewoźnik miał przewidziane nie 9 963 060 zł netto, a jedynie 8 694 000 zł netto, czyli 2,10 zł/wzkm netto. Fakt ten wyszedł w wyniku przeglądu planu finansowego PKM. I to właśnie ta niższa kwota widniała w nim jako przewidziana na realizację tego zadania. Czy zatem będzie powtórka?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
kierowca
PKM Tychy
UP Irex
Meteor
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.