TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PKM Tychy nie wynajmie zewnętrznych kierowców
INFOBUS.PL - Opublikowano: 03.06.2019 11:00:20
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

Niespodzianka w Tychach. PKM jednak nie skorzysta ze wsparcia w postaci zewnętrznych kierowców z Meteora i Irexu. 31 maja okazało się, że ostatecznie PKM nie miał... wystarczającego budżetu.

Niespodzianka w Tychach. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej jednak nie skorzysta ze wsparcia w postaci zewnętrznych kierowców z Meteora i Irexu. 31 maja spółka unieważniła przetarg na ich wynajem. Okazało się, że ostatecznie PKM nie miał wystarczającego budżetu.

Przypomnijmy pokrótce historię tego postępowania. Przetarg jest pokłosiem problemów tyskiego przewoźnika z jego kierowcami. Ci bowiem odmówili na początku kwietnia pracy w nadgodzinach, a to z kolei poskutkowało brakiem obsad na poszczególnych zadaniach przewozowych. O sprawie pisaliśmy tutaj.

PKM postanowił wyjść temu naprzeciw i zaczął poszukiwania zewnętrznej firmy. Jej obowiązkiem miało być zapewnienie minimum 60 kierowców, a więc tylu, aby zapewnić obsadę dla zadań przewozowych na ok. 22 - 25 autobusów. Umowa między tyskim przewoźnikiem, a podwykonawcą miałą obowiązywać przez dwa lata, do końca maja 2021 r.

W tym okresie kierowcy partnera PKM maieli obsadzić zadania przewozowe, na których miała zostać wykonana praca eksploatacyjna na poziomie 4 140 000 wzkm. A to według naszych szacunków mogło oznaczać zapotrzebowanie na obsadzenie służb w zakresie między 230 000 a 260 000 roboczogodzin w trakcie całego kontraktu.

Tyski przewoźnik wskazał w ogłoszeniu o zamówieniu, że szacunkowa wartość zamówienia to 9 963 060 zł netto, a więc 2,41 zł/wzkm netto. To oznacza, że godzina pracy zewnętrznego kierowcy miałaby PKM kosztować maksymalnie między 38,30 a 43,35 zł netto. Co istotne przewoźnik nie wymagał, aby kierowcy podwykonawcy byli zatrudnieni na umowach o pracę. A to oznaczało praktycznie pełną dowolność w wyborze formy zatrudnienia.
14 maj minął termin składania ofert. Na dwuletnie zatrudnienie podwykonawcy PKM początkowo wskazał, że przygotował dokładnie tyle, ile wskazał w ogłoszeniu o zamówieniu. Jedyna oferta, którą wtedy spółka otworzyła na styk zmieściła się w jej szacunkach.

Przedstawiło ją konsorcjum. Tworzyli je już dawno nie widziana w przetargach firma Usługi Przewozowe Irex z Sosnowca, a partnerował mu świętochłowicki Meteor, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Oferta dla PKM opiewała na 9 936 000 zł netto, a to daje cenę 2,40 zł/wzkm netto. To oznacza, że "widełki" stawek za jedną godzinę pracy kierowcy podwykonawcy, które wskazaliśmy minimalnie należałoby skorygować, a następnie od tego odjąć koszty firmy.

Źle wpisany budżet...
Pozostało więc czekać na rozstrzygnięcie, które w tej sytuacji wydawało się formalnością. Przed weekendem wydarzyła się jednak niespodzianka. 31 maja PKM poinformował o unieważnieniu postępowania. Jako powód wskazano, że... zabrakło pieniędzy.

Okazało się bowiem, że na wynajęcie kierowców przewoźnik miał przewidziane nie 9 963 060 zł netto, a jedynie 8 694 000 zł netto, czyli 2,10 zł/wzkm netto. Fakt ten wyszedł w wyniku przeglądu planu finansowego PKM. I to właśnie ta niższa kwota widniała w nim jako przewidziana na realizację tego zadania. Czy zatem będzie powtórka?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
kierowca
PKM Tychy
UP Irex
Meteor