Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKS Nova z umową na nowy dworzec [FILM]

infobus
06.03.2017 07:37
0 Komentarzy

W środę, 1 marca 2017 r. został podpisany akt notarialnypomiędzy PKS Nova i firmą Budner dotyczący przekazania w wieczyste użytkowanie45% terenu dworca przy ul. Boh. Monte Cassino w Białymstoku. W zamian za otrzymany terenBudner wyburzy stary i wybuduje nowy kompleks dworcowy. Na terenie przekazanymwykonawcy powstaną dwie nieduże galerie handlowe.

W miejsce starego białostockiego dworca PKS z lat 80-tych powstanienowoczesny obiekt o powierzchni ok. 1,5 tys. metrów, perony, układkomunikacyjny (także 290 miejsc parkingowych), galeria handlowa oraz stacjaobsługi na potrzeby PKS. Inwestycja ma kosztować ok. 13,5 mln zł. Z dworca mająteż korzystać inne firmy komunikacyjne. Dworzec wraz z układem komunikacyjnym istacją obsługi mają być oddane do użytku pod koniec października 2017,natomiast galeria handlowa w marcu 2018 r.

O sfinalizowaniuumowy poinformowali podczas konferencji prasowej Marszałek WojewództwaPodlaskiego Jerzy Leszczyński, prezes PKS Nova Cezary Sieradzki, prezes firmyBudner Sp. z o. o Marek Budner. W spotkaniu uczestniczyli także Członek ZarząduWojewództwa Podlaskiego Bogdan Dyjuk, dyrektor Departamentu Transportu i InfrastrukturyLeszek Lulewicz, a także inicjator całego przedsięwzięcia, były marszałekwojewództwa, obecnie poseł na Sejm RP Mieczysław Baszko.

– W końcu po pięciu miesiącach różnych przeciwności zostałapodpisana umowa na wykonanie jednej z najbardziej oczekiwanych inwestycji wmieście ? mówił podczas konferencji prasowej marszałek Jerzy Leszczyński ? Nowykompleks dworcowy będzie bardzo dobrze skomunikowany z centrum Białegostoku i zdworcem PKP ? to bardzo ważne dla podróżnych, w końcu, po wielu latach będąobsłużeni w cywilizowanych warunkach. Ale na nowy obiekt dworcowy czekająrównież pracownicy i władze spółki PKS Nova. To będzie ich nowa siedziba.

Start w marcu

Prace mają się rozpocząć w ciągu tygodnia. Jak informowałMarek Budner, priorytetem jest budowa kompleksu dworcowego. Najpierw zostanąwybudowane wiaty przystankowe, następnie budynek dworca. Na dole będą kasy ipoczekalnia, na górze biura i zaplecze socjalne. Część dworcowa powinna zostaćoddana do użytku w październiku tego roku. Natomiast na marzec 2018 zaplanowanozakończenie inwestycji. Na terenieprzekazanym inwestorowi staną dwa budynki handlowo-usługowe.

Dworcowe koszty

Koszt budowy kompleksu dworcowego nie może przekroczyćwartości terenów sprzedawanych firmie Budnar. Tak zakłada umowa. W zamian zawykonanie inwestycji, wykonawca otrzyma prawo wieczystego użytkowania 45%terenu przy ul. Boh. Monte CassinoSprawa budowy nowego dworca w Białymstoku została zainicjowana w 2015 r.przez ówczesnego marszałka województwa Mieczysława Baszko, który podczasspotkania podkreślał, że umowa zawarta przez samorząd z firmą Budner jestbardzo korzystna dla województwa. -Ani województwo ani spółka PKS nie dołożą do inwestycji żadnychpieniędzy ? podkreślał.

Poniżej film z konferencji prasowej:

{https://www.youtube.com/watch?v=kTncxGH69UU}

Obniżyć koszty ? podnieść estetykę

Prezes spółki PKS Nova Cezary Sieradzki podkreślał, że nowydworzec ograniczy koszty ponoszone przez spółkę ? choćby na wynajem lokalibiurowych dla administracji przedsiębiorstwa. Liczy też na większa ilośćpasażerów, a także na korzyści płynące z wynajmu stanowisk autobusowychprywatnym przewoźnikom.

Dworzec PKS znajduje się w sąsiedztwie dworca PKP orazplanowanego przez władze Białegostoku komunikacyjnego węzła intermodalnego. Marszałekwojewództwa podlaskiego Jerzy Leszczyński powiedział, że inwestycja byłaoczekiwana przez mieszkańców regionu od dłuższego czasu. Wyraził nadzieję, żedworzec będzie służył wszystkim, a razem z dworcem PKP i przyszłym węzłemintermodalnym będzie stanowić ważne komunikacyjnie miejsce dla pasażerów.

Marszałek podkreślał też, że inwestycja jest „kluczowymwydarzeniem” dla spółki PKS Nova, przyczyni się do poprawy sytuacji firmy,która będzie miała nową siedzibę, a przy okazji pasażerowie będą obsługiwani wstandardach godnych XXI w.

Prezes PKS Nova Cezary Sieradzki mówił, że nowa inwestycjaprzyniesie korzyści finansowe spółce, która zamiast – jak dotychczas w dwóch -będzie funkcjonować w jednym miejscu, mniejsze będą różne opłaty, podatki.Wyliczeń jednak nie podawał.

Nova historia PKS-u

Spółka PKS Nova powstała z początkiem 2017 r. z połączeniapięciu spółek PKS w regionie. Spółka podlega samorządowi województwapodlaskiego. Powstała, by – jak argumentowały władze regionu – uratować tespółki komunikacyjne przed likwidacją.

PKS Nova SA ma ok. pół tysiąca autobusów, pracuje tam ok.950 osób. Kapitał zakładowy spółki to blisko 15,17 mln zł. Nowy podmiot przejąłzobowiązania poprzednich, ale konkretne kwoty tych zobowiązań za 2016 rok niebyły podane do publicznej wiadomości. Prezes Cezary Sieradzki nie chciał wśrodę mówić o wynikach finansowych spółki za pierwsze dwa miesiącefunkcjonowania.

Pierwotny plan zakładał, że nowy dworzec PKS w Białymstokubędzie gotowy w czerwcu 2017 r, ale z powodu odwołań organizacji ekologicznychreprezentowanych przez jedną, tę samą osobę, przeciągnęło się uprawomocnieniedecyzji ws. rozbiórki i pozwolenia na budowę, które w grudniu 2016 r. wydałprezydent Białegostoku. Skargi ekologa oddalił w ostatnich dniach wojewodapodlaski.(PAP)

Komentarze