Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKS NOVA zarejestrowana – podlascy przewoźnicy razem

infobus
02.01.2017 09:03
0 Komentarzy

Sąd Rejonowy w Białymstoku zarejestrował w poniedziałek wKRS spółkę pod nazwą Podlaska Komunikacja Samochodowa Nova SA. To nowy podmiot,powstały z połączenia przez samorząd województwa pięciu spółek PKS wPodlaskiem.

W regionie były dotąd – działające jako odrębne podmiotyprawne – spółki PKS w Białymstoku, Łomży, Suwałkach, Siemiatyczach i Zambrowie.W 2011 roku samorząd województwa przejął je od Skarbu Państwa.

Nowa spółka powstała po ponad półrocznych przygotowaniach wwyniku inkorporacji, czyli włączenia do PKS Białystok czterech pozostałychprzedsiębiorstw. Według założeń tego projektu ma to uratować wszystkie spółkiprzed upadłością.

PKS Nova SA ma ok. pół tysiąca autobusów, łącznie pracujetam ok. 950 osób. Kapitał zakładowy spółki to blisko 15,17 mln zł. Nowy podmiotprzejął zobowiązania poprzednich, ale konkretne kwoty tych zobowiązań za 2016rok nie są upublicznione.

„Wszystkie autobusy dotychczasowych pięciu spółekwyjechały w teren, wszyscy mieszkańcy województwa podlaskiego mają zapewnionytransport publiczny. Myślę, że to jest najważniejsza informacja dlamieszkańców” – mówił na konferencji prasowej członek zarządu województwaStefan Krajewski.

„Uważamy, że potencjał w nowej spółce jest bardzoduży” – dodał inny członek zarządu Bogdan Dyjuk. Mówił, że to przełoży sięna jej spokojną pracę w 2017 roku i kolejnych latach.

Prezesem PKS Nova SA został Cezary Sieradzki, dotychczasowyprezes PKS Białystok, a prezesom przejmowanych spółek mają być zaproponowanestanowiska dyrektorów oddziałów spółki w Suwałkach, Łomży, Siemiatyczach iZambrowie.

Sieradzki mówił dziennikarzom, że nową spółkę udało sięuruchomić bez większych problemów. W najbliższych miesiącach mają byćprowadzone dalsze działania integracyjne, by obniżać koszty działalności iutrzymać lub zwiększyć przychody. Podał przykłady przetargów na częścizamienne, energię, paliwo, ubezpieczenia lub materiały biurowe. Dzięki efektowiskali ma dać to oszczędności.

Przychody będą zwiększane np. poprzez bardziej optymalnewykorzystywanie autobusów, ale również nowe rodzaje działalności. To np. umowana część zadań komunikacji miejskiej w Sokółce. Przebudowana ma być siećpołączeń, zależna od rentowności poszczególnych kierunków. Za jeden z głównychpriorytetów spółki Sieradzki uznał odnowienie taboru.

Prezes PKS Nova mówił, że pierwszy rok działalności spółkibędzie „rokiem restrukturyzacji”. Dodał, że za sukces w takim okresiemożna będzie uznać znaczne obniżenie strat na działalności podstawowej wstosunku do wyniku finansowego, który w sumie miały poszczególne spółki.

Pytany o pracowników nowej spółki, Sieradzki zaznaczył, żezwolnienia to „całkowita ostateczność”. Niektóre działy zostanąjednak scentralizowane.

Zwolnień obawiają się po połączeniu związkowcy niektórychspółek. Pod koniec listopada do marszałka województwa trafiło ponad 6 tys.podpisów zebranych przez nich wśród mieszkańców w Suwałkach i Zambrowie.Protestujący uważają, że po utworzeniu jednej firmy dojdzie do zwolnień, atakże zmniejszy się dostępność do transportu publicznego w małychmiejscowościach. Związkowcy grozili nawet strajkami, ale na razie od tychplanów odstąpili.

Sieradzki mówił w poniedziałek dziennikarzom, że spotykałsię ze związkowcami poszczególnych zakładów. „Mogę zadeklarować jedno – napewno bardzo chcę współpracować ze związkami; chcę, żebyśmy razem budowali tęfirmę” – dodał. Wyraził nadzieję, że załogi „również dostrzegą tezmiany, które za chwilę się pojawią i że je docenią”.

Komentarze