Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKT Gdynia kupi trolejbusy. ZKM zaplanuje linie

infobus
24.11.2016 11:03
0 Komentarzy

W tym tygodniu informowaliśmy, że PKT Gdynia chce kupić 30. szt nowych trolejbusów, a energia słoneczna zasili gdyńską sieć. Teraz prezentujemywypowiedź Marcina Gromadzkiego, rzecznika prasowego Zarządu KomunikacjiMiejskiej w Gdyni, o tym gdzie dokładnie planowane są nowe, „bezprzewodowe”linie.

-„Ze wstępnych założeń Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyniwynika, że „przedłużane” trolejbusy przegubowe mogłyby trafić do obsługipasażerów na dzisiejszej linii autobusowej 181, łączącej Gdynię Kacze Buki zSopotem oraz do obsługi jednej z linii łączącej centrum Gdyni z Cisową. Nowepojazdy mają także pojechać do Demptowa. Tam przewidujemy skierowanie nowychtrolejbusów standardowych. Nie podjęliśmy jeszcze decyzji, którą z liniiobsłużymy to osiedle. Będzie to uzależnione od warunków ruchu w mieście, poplanowanych zmianach, zwiększających priorytet dla transportu zbiorowego. Wprzyszłym roku przeprowadzimy kompleksowe badania wielkości popytu na usługikażdej z linii trolejbusowych. Wyniki mogą jeszcze częściowo zweryfikować naszewstępne założenia – wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZarząduKomunikacji Miejskiej w Gdyni.

Unijny projekt

Przypomnijmy, że w ciągu dwóch najbliższych latach Gdynia chcekupić 30 nowych trolejbusów, z czego ponad połowa to pojazdy przegubowe.

-„PKT Gdynia będzie ubiegać się o dofinansowanie tejekologicznej inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego 2014-2020. Wniosek o dofinansowanie będzie złożony wUrzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego w styczniu. Szacunkowa wartośćprzedsięwzięcia to 3-4 miliony złotych – mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesazarządu spółki i dodaje, że możliwe jest uzyskanie dofinansowania nawet napoziomie 70% wartości projektu. Teoretycznie realizacja byłaby możliwa w latach2017/2018.

-„Jeszcze w listopadzie planujemy złożyć wniosek nadofinansowanie zakupu 30 sztuk trolejbusów, z możliwością poruszania nadodatkowo zamontowanej baterii oraz zakup 21 baterii w celu doposażeniapojazdów, które już po Gdyni kursują. Jest tokonsekwencja przyjętej proekologicznej strategii miasta. Według planupierwsze 20 pojazdów pojawi się na ulicach w 2018 roku, pozostałe w kolejnym -mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Szacunkowy koszt zakupu pojazdów, wraz z dodatkowymibateriami, wynosi 169 198 800 złotych. Maksymalne możliwe dofinansowanie ześrodków europejskich to 75%, czyli 103 170 000 zł. Pozostała suma zostaniepokryta z budżetu miasta.

Słoneczna energia

Na tym nie koniec nowości w gdyńskim taborze. Dzięki panelomsłonecznym zainstalowanym na wiatach postojowych zajezdni trolejbusowej,gdyńskie trajtki staną się jeszcze bardziej ekologiczne. PrzedsiębiorstwoKomunikacji Trolejbusowej, jako pierwsze w Polsce, szuka środków na projektfarmy słonecznej i zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków UniiEuropejskiej. Z rozwiązania mają skorzystać także nowe pojazdy, w tym międzyinnymi przegubowe, których zakup planowany jest w najbliższych paru latach.

Według projektu, ogniwa fotowoltaiczne zostaną zainstalowanena zadaszeniu placów postojowo-manewrowych należących do PrzedsiębiorstwaKomunikacji Trolejbusowej, przy ulicy Zakręt do Oksywia 1. Jak do tej pory, topierwsza tego typu inicjatywa w kraju. Powierzchnia paneli ma wynieść około5000 m2. Przewidywana moc farmy słonecznej to ok 0,5 MW. Wyprodukowana energiabędzie zasilać bezpośrednio sieć trolejbusową. Szacuje się, że wkład energiipozyskanej tą drogą wyniesie kilka procent całkowitego zużycia.

Komentarze