TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PKT Gdynia testuje elektrycznego Solarisa
INFOBUS.PL - Opublikowano: 04.07.2019 16:00:39
fot. ZKM Gdynia

Do Gdyni wprost z fabryki Solarisa zawitał najnowszy Solaris Urbino 12 electric. Producent zapewnia, że pojazd jest w stanie na jednym ładowaniu przejechać około 200 km.

Do Gdyni wprost z fabryki Solarisa zawitał najnowszy Solaris Urbino 12 electric. Producent zapewnia, że pojazd jest w stanie na jednym ładowaniu przejechać około 200 km. Testy odbywają się w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej.

Pojazd jest w pełni klimatyzowany i przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Już dzisiaj autobus wyruszy na testy – na pierwszy ogień niezwykle popularna wśród pasażerów linia S. Pierwszy odjazd o godzinie 13:30 z Pustek Cisowskich. W przyszłym tygodniu autobus zostanie skierowany do obsługi trolejbusowej linii 34.

Testowany w Gdyni nU12e umożliwia podróż maksymalnie 65 pasażerom, w tym 26 na miejscach siedzących. 12 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi. Zastosowano siedzenia typu Ster 8MU UltraLight. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Solaris zastosował płaty drzwiowe firmy BODE.

Elektrobus wyposażono w baterie Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Sercem napędu jest oś elektryczna ZF AVE130. Składa się ona z dwóch silników trakcyjnych, które zabudowano w piastach kół. Każdy z nich osiąga moc 125 kW.

Testy mają na celu sprawdzenie jak autobus elektryczny poradzi sobie w warunkach liniowych na ulicach Gdyni przy normalnym natężeniu ruchu pasażerskiego. Kierowcy PKT będą mogli porównać jak autobus sprawuje się w warunkach ruchu ulicznego i porównać prowadzenie pojazdu do jazdy posiadanymi przez spółkę trolejbusami, których znakomita większość to Solarisy w różnych wersjach.

Gdyńskie testy zapewne przymiarki do planowanego zakupu elektrobusów. Częściowo zostały już one zrealizowane, gdyż miasto zamówiło w Solarisie sześć trolejbusów Trollino 12, które będą w wersji wybitnie szytej na miarę. Nowoczesne pojazdy będą mogły dojechać wszędzie tam, gdzie nie sięga sieć trakcyjna, z której korzystają trolejbusy. Miasto jest już gotowe na pierwszy formalny krok, który umożliwi wprowadzenie elektrobusów na ulice, wybrano też wstępnie rozwiązania technologiczne. 

W autobusach elektrycznych, które będą eksploatowane w Gdyni, przyjęto rozwiązanie doładowywania baterii za pomocą pantografowych stacji szybkiego ładowania zlokalizowanych na krańcach. Rozwiązanie to podnosi bezpieczeństwo eksploatacji elektrobusów – ograniczając ryzyko rozładowania ich baterii na trasie, zwiększa przestrzeń do wykorzystania przez pasażerów i tym samym komfort ich podróżowania, a jednocześnie racjonalizuje koszty zakupu pojazdów. To przede wszystkim mniejsza ilość nabywanych baterii, które stanowią na chwilę obecną najdroższy komponent autobusu elektrycznego.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
PKT Gdynia
Solaris
test
elektrobus