TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Po hybrydach czas na diesle. Czego chce Płock?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 23.04.2019 17:00:59
fot. Karol Woźniak, phototrans.pl

Poza czterema hybrydami Płock odbierze w przyszłym roku tyle samo autobusów z silnikami diesla. Pora więc sprawdzić, czego miasto oczekuje od dostawcy spalinowych "dwunastek" i przegubowców.

Poza czterema hybrydami Płock odbierze w przyszłym roku tyle samo autobusów z silnikami diesla. Pora więc sprawdzić, czego miasto oczekuje od dostawcy spalinowych "dwunastek" i przegubowców.

Przypomnijmy, że płocki przetarg został ogłoszony w drugiej połowie marca. Jego nieskomplikowane i bardzo przyjemne warunki formalne omówiliśmy tutaj. Nowe diesle dla historycznej stolicy Mazowsza będą objęte min. trzyletnią gwarancją całopojazdową, pięcioletnią na powłoki lakiernicze oraz dziesięcioletnią na trwałość poszyć i konstrukcji szkieletu. Dwie "dwunastki" i tyle samo przegubowców ma trafić do Płocka najpóźniej do 15 maja 2020 r. Czasu jest więc sporo.

Wybór najlepszej oferty
Miastu ocenie ofert pomogą trzy nieskomplikowane i bardzo sympatyczne kryteria. Oczywiście najważniejsza jest cena. Ma ona 60% wagi. Do 6% można wywalczyć dzięki objęciu autobusów pięcioletnią gwarancją całpojazdową. Pozostałe 34% to ocena techniczna. Premiowane są:

  • układ EBS - 10 pkt
  • zaoferowanie autobusów klasy MAXI z jak najniższym spalaniem w warunkach testu SORT2 - 5 pkt
  • przynajmniej siedem foteli dostępnych z niskiej podłogi w "dwunastkach" - 7 pkt
  • zaoferowanie przegubowców z jak najniższym spalaniem w warunkach testu SORT2 - 5 pkt
  • przynajmniej 11 foteli dostępnych z niskiej podłogi przegubowcach - 7 pkt
Jakie "dwunastki"?
Całkowicie niskopodłogowe autobusy klasy MAXI mają mieć nadwozia o długości 11,5 – 12,5 m, szerokości 2,5 - 2,55 m oraz wysokości do 3,4 m. Powinny umożliwiać podróż przynajmniej 86 pasażerom. Nie mniej niż 24 osoby mają mieć zagwarantowaną przejażdżkę na miejscach siedzących. Na pokład autobusów będzie można się dostać dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2, z których każde powinno być o prześwicie nie mniejszym niż 1200 mm.

Pojazdy mają być napędzane silnikami diesla, które spełniają normę Euro 6. Opis techniczny zakłada, że jednostka ma mieć pojemność skokową nie mniejszą niż 6,7 l. Ponadto musi być nie słabsza niż 210 kW i osiągać przynajmniej 1100 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Do tego jeszcze skrzynia biegów. Płock interesuje min. czterobiegowa automatyczna przekładnia ze zwalniaczem hydraulicznym oraz przełożeniami dobranymi pod kątem obniżenia spalania. W komorze silnika oczywiście nie zabraknie systemu detekcji i gaszenia pożaru. Kompletacja i zestrojenie całego napędu ma gwarantować osiągnięcie spalania na poziomie nie większym niż 42 l / 100 km w warunkach testu SORT2.

Przegubowce
"Osiemnastki" mają mieć nadwozia o długości 17,5 – 18,75 m, szerokości 2,5 - 2,55 m oraz wysokości do 3,4 m. Powinny umożliwiać podróż przynajmniej 140 pasażerom. Nie mniej niż 40 osób ma mieć zagwarantowaną przejażdżkę na miejscach siedzących. Na pokład autobusów będzie można się dostać dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2, z których każde powinno być również o prześwicie nie mniejszym niż 1200 mm.

Przegubowce mają być również napędzane silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6. Miasto wymaga jednostki, która ma pojemność skokową nie mniejszą niż 8,9 l. Ponadto musi być nie słabsza niż 260 kW i osiągać przynajmniej 1450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wymagania wobec skrzyni biegów są identyczne jak w przypadku krótszych autobusów. Kompletacja i zestrojenie całego napędu ma gwarantować osiągnięcie spalania na poziomie nie większym niż 45 l / 100 km w warunkach testu SORT2.

Wyposażenie dodatkowe
Przestrzeń pasażerska i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Wentylacja naturalna ma być zapewniona przez minimum sześć w "dwunastkach" i dziewięć w przegubowcach) okien przesuwnych oraz wywietrzniki dachowe. Z kolei za wentylacją wymuszoną mają odpowiadać przynajmniej wentylatory elektryczne umieszczone nad sufitem przestrzeni pasażerskiej.

Autobusy będą monitorowane. Dla pasażerów nie zabraknie gniazd z portami USB oraz automatu do sprzedaży biletów. W drzwiach będą zainstalowane także bramki do pomiaru potoków pasażerskich.

Czas na system informacji pasażerskiej. Będzie się on składał z trzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdziemy dwie tablice. Za kabiną kierowcy zostanie zamontowany LCD min. 22". Natomiast z boku, w okolicy drugich drzwi pojawi się monitor 38", czyli "e-korale". Ponadto nie zabraknie głosowych zapowiedzi przystanków oraz GPS. Całością ma sterować autokomputer z dotykowym interfejsem.

Podsumowując...
Jak więc widać diesle będą prezentowały identyczny standard wyposażenia jak kolejne cztery hybrydy, które chcą kupić w Płocku. To przecież naturalne. W końcu utrzymanie jednolitego standardu niesie za sobą wiele korzyści. I miasto w kolejnym przetargu pokazuje, że ma pełną świadomość tego.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
Płock
UM
KM Płock
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.