TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Police wybierają Solarisa! Lew przegrywa u siebie
InfoBus.pl - Opublikowano: 16.03.2017 16:53:32 15 komentarzy
Police wybierają Solarisa! Lew przegrywa u siebie

Takiego wyniku to mało kto się spodziewał. Solaris zrewanżował się MAN-owi za Katowice. Suma zamówienia oczywiście jest mniejsza, ale zwycięstwie "na wyjeździe" smakuje podwójnie. 

15 marca 2017 r. Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na 5 szt. autobusów, czyli propozycji spółki Solaris Bus & Coach. Tym samym w ramach klasycznych pojedynków pomiędzy Solarisem a MAN-em jest w tym roku remis: 1:1. I o ile Katowice chciały wybrać MAN-a, tak Police po prostu nie miały wyjścia. Oferta producenta z Bolechowa zaskoczyła wszystkich atrakcyjną cenę i pokonała MAN o … 1,86 pkt.

Punkt po punkcie

Przypomnijmy, że Police chciały kupić 5. niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów, w tym 3 szt. klasy MAXI o długości 11,5 – 12,0 m i 2 szt. przegubowych klasy MEGA o długości 17,5 – 18,1 m. Kwota jaką dysponował zamawiający na to zadanie wynosiła 6 211 500 PLN brutto / 5 050 000 PLN netto.

  • Solaris zaproponował za trzy Nowe Urbino 12 i dwa Nowe Urbino 18 sumę 5 663 412 PLN brutto / 4 604 400 PLN netto;

  • a MAN za trzy Lion`s City i dwa Lion`s City G – kwotę 6 029 460 PLN brutto / 4 902 000 PLN netto.

W zakresie oceny technicznej (15% wagi) Police przyznały MAN-owi 90 pkt, a Solarisowi 70 pkt za następujące rozwiązania techniczne:

  • silnik diesla Euro 6 o pojemności w przedziale 9-10 l (MAN/Solaris) – 20 pkt

  • ten sam producent autobusu i silnika (MAN) – 30 pkt

  • zawieszenie zależne przedniej osi (MAN/Solaris) – 20 pkt

  • układ rekuperacji (Solaris) – 10 pkt

  • szyba dzielona na 3 części (MAN/Solaris) – 15 pkt

  • uchylne okna (MAN/Solaris) – 5 pkt

Aby nadrobić stracone punkty w kryterium technicznym, Solaris musiał zaproponować odpowiednio niską cenę, któremu to kryterium Police dały wagę aż 80%. I tak też się stało – Solaris otrzymał tutaj 100 pkt, a MAN – 93,93 pkt. Do tego doszło kryterium gwarancji z wagą 5%, gdzie obie oferty dostały po 100 pkt.

Pierwsze zwycięstwo od 7 lat

Ostatecznie MAN otrzymał od komisji przetargowej 93,64 pkt., a Solaris – 95,5 pkt. Tym samym producent z Bolechowa nieoczekiwanie wygrał policki przetarg. I po raz pierwszy – od czasu unijnego kontraktu z 2010 r. na 13 "jamników" (w tym pięć przegubowych) - SPPK będzie musiało kupić nowe autobusy marki Solaris. Oczywiście o ile MAN nie odwoła się od wyniku, a KIO nie przyzna mu racji.

Dodajmy, że termin dostawy autobusów nie może być dłuższy niż 168 dni, a zakup ma być dofinansowany w ramach zachodniopomorskiego RPO.

Aktualnie flota SPPK obejmuje blisko 60 autobusów – w zdecydowanej większości marki MAN. To można powiedzieć prawdziwy bastion niemieckiego producenta w Polsce. Potwierdzają to ostatnie zakupy przewoźnika, który w 2012 r. nabył 2 szt. Lion`s City i 4 szt. Lion`s City G; w 2014 r. 4 szt. Lion`s City i 6 szt. Lion`s City G, a w 2016 r. - 2 szt. Lion`s City i 2 szt. Lion`s City G. Prawdziwa jaskinia lwa.


Sprawdź też:
SPPK Police
Solaris
MAN
przetarg
unia
  • Miśkiewicz – 16.03.2017

    Czy wiadomo w jakim malowaniu będą te nowozakupione sprzęty? Tzn. piękna zieleń czy FL?

  • Gość – 16.03.2017

    Ten artykuł pokazuje jak infobus jest nastawiony tylko do Solarisa... WIĘCEJ BEZSTRONNOŚCI!!! porażka... tak jak ten przetarg. Dla mnie to jest wielka przegrana.

  • farafiu – 16.03.2017

    Stronniczy? Idź ty plebsie... Pogratulować Solarisowi wygrania takiej USTAWKI pod niemca. Całe szczęście będą to pierwsze Solarisy nowej generacji z rekuperacją.

  • Witek – 16.03.2017

    Nie, to niemożliwe!!! Jak można doprowadzić do takiej wpadki. Czy w Policach nie umieją rozpisywać taki przetarg?

  • TomTom – 16.03.2017

    Czy ja wiem, czy to wpadka? SPPK nie miało ochoty przepłacać za autobusy i pomimo tego, że MAN był faworyzowanym dostawcą to dopuszczenie Solarisa było im bardzo na rękę. Punktowanie układu rekuperacji, którego MAN nie oferuje też pokazuje, że nie była to typowa ustawka.

  • z – 16.03.2017

    Wpadka - wpadka dla pozoru tez napisze ze ma byc rekuperacja ,aby tylko uniknac podejrzen o faworyzowanie MANa. Zobaczycie teraz napisza tak ze Solaris na 15 szt niedarady , a Man do tego spusci z ceny . Beda tanie autobusy i oto chodzi.

  • kapitor – 16.03.2017

    Zobaczymy co będzie na drugim największym podwórku MANa, tym razem na Śląsku, czyli w PKM Świerklaniec. Mam wielką nadzieję, ze hybrydowe lwy powalczą i zgarna zamówione na 8 solówek. Świerklaniec to wkoncu kolejne pewne podwórko MANa.

  • farafiu – 17.03.2017

    TomTom, rozumiem, ale w mojej opinii ustawka. MPK Kraków też tak przejechało się konkretnie, gdy otworzono koperty, a tu Solaris prawie o 10 pkt zrypał Mercedesa(faworyta), bo nikt nie przypuszczał, że Jamniki będą z rekuperacją oraz Regulaminami 29 i 66. Za drugim razem, aby już stworzyć pozór, że jednak mają być oferenci traktowani równo, usunięto zapis o płaskim ryjku, lecz w SIWZ dodano zapis o dostępie do filtra DPF. Jednakże najbardziej bezczelny był w tym MZK Gorzów Wielkopolski i życzę im, aby te syfiaste Many się psuły na potęgę.
    @Z zobaczymy...
    @Kapitor jak Solaris podepnie te 8 solówek do zamówienia z Belgii to zobaczysz w Świerklańcu Many...

  • advisor – 17.03.2017

    @farafiu
    Nie Solaris zrypał Mercedesa tylko Mercedes sam siebie zaorał wystawiając Nowe Connecto zamiast Citaro C2. Żeby przegrać przetarg napisany pod siebie to trzeba być naprawdę inteligentnym inaczej.

  • Bogdan – 17.03.2017

    Nie rozumiem przedstawionej punktacji technicznej. Dlaczego piszecie o przewadze MANa w dwóch pierwszych kryteriach jak podaliście, że Man zdobył tylko punkty za silnik tej samej marki, a za pojemność obaj Wykonawcy tyle samo. Gdzieś jest nieścisłość.

  • end – 17.03.2017

    Mówi się nieoficjalnie, że SPPK nie było zadowolone z ostatniej dostawy MANów. Dobrze wiedzieli co robią z rekuperacją. Poprzednie ich przetargi miały jeszcze kryterium katoforezy, gdzie Solaris tracił więcej punktów. Przypominam, że w 2 poprzednich przetargach Solaris nie miał w ogóle szans więc nawet nie startował. W tym wiadomo było, że te szanse są, więc je wykorzystali.

  • TomTom – 17.03.2017

    @advisor
    W tym przypadku chodziło o przetarg na solówki z końcówki 2015.

  • advisor – 17.03.2017

    @TomTom
    A no chyba, że tak, nie było sprecyzowane, zwracam honor.

  • Groszek – 19.03.2017

    Jestem kierowca autobusu. Nie wiem jak Solaris sie prowadzi bo niestety u nas nie ma, ale MAN to naprawde jakies nieporozumienie. Gowno na kolach i tyle. C2 tez nie sa az takie dobre jak ich poprzedniki, czyli Facelift Euro 5.

  • K – 19.03.2017

    @Groszek: w solarisa ciężko ster chodzi jak bys traktorem jechał 3 generacja kładzie się na lewo i prawo, przez co często narożniki są przytarte jak wyjeżdżasz w przystanek. Często wyskakują jakieś błędy... Tak w skrócie...

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.