TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polska cały czas przeciw delegowaniu pracowników
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 03.12.2018 21:10:30

Adamczyk krytycznie o propozycji przepisów dot. transportu

Kraje UE próbowały w poniedziałek - 3 listopada - zbliżyć stanowiska w sprawie propozycji nowych regulacji, zgodnie z którymi kierowcy w transporcie drogowym mają być objęci przepisami o delegowaniu pracowników. Jak mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Polska sprzeciwia się propozycji.

W Brukseli trwa spotkanie unijnych ministrów transportu, którzy mają przyjąć stanowisko w sprawie projektu dotyczącego sektora transportu drogowego. Chodzi o określenie czasu jazdy i odpoczynku kierowców, delegowania ich do innych państw, a także o kwestie kabotażu i zakładania firm transportowych. Polskę reprezentuje Adamczyk.

"Jak się można było spodziewać, po ponadrocznej debacie stanowiska krajów są bardzo spolaryzowane. Z jednej strony jest +sojusz drogowy+, czyli Niemcy, Francja. Państwa, które tworzą tę grupę, są zdeterminowane, aby wprowadzić przepisy, które niestety nie są do zaakceptowania przez grupę państw, do których należy Polska" - wskazał w rozmowie z dziennikarzami. Dodał, że do grupy państw, w której jest Polska, należą kraje, które stosunkowo niedawno weszły do UE.

Zaznaczył, że obecna propozycja zakłada wprowadzenie przepisów protekcjonistycznych, które nie mają na celu ochrony interesów kierowców, tylko mają chronić rynki państw "sojuszu drogowego".

Obecnie sprawująca w UE prezydencja austriacka zaproponowała podział transportu w nowych regulacjach. Zgodnie z tą propozycją transport "bilateralny", z kraju siedziby przedsiębiorstwa do innego kraju, nie byłby objęty delegowaniem. Natomiast objęty byłby nim transport pomiędzy państwami, w których siedziby nie ma przedsiębiorstwo transportu drogowego.

Jak powiedział Adamczyk, propozycje złożone przez prezydencję austriacką "w sposób jednoznaczny uderzają w podstawę funkcjonowania firm transportu międzynarodowego, nie tylko w Polsce, ale też na Litwie, w Bułgarii, na Węgrzech, w Rumunii, na Łotwie, Estonii".

"Nie ma zgody na propozycję podziału transportu międzynarodowego na ten objęty delegowaniem i ten nieobjęty delegowaniem" - dodał minister.

Wprowadzenie regulacji, zgodnie z którymi kierowcy w transporcie drogowym zostaną objęci przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, zaproponowała Komisja Europejska. Na takie rozwiązania naciskały kraje zachodnie.

Nowych regulacji obawia się Polska, która ma największą flotę samochodów transportowych w UE, jak również inne kraje naszego regionu. Właściciele firm transportowych wskazywali na wzrost biurokracji związany z nowymi przepisami i wzrost kosztów. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
delegacja
kierowca
unia
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.