TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polska czwarta w elektromobilnym rankingu w Europie
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 20.03.2018 16:46:16
Polska czwarta w elektromobilnym rankingu w Europie

Europejskim liderem pod względem liczby autobusów elektrycznych jest Wielka Brytania, w której na koniec 2017 roku używano 356 takich pojazdów. Polska na czwartym miejscu.

W 2017 roku przewoźnicy w Europie zamówili aż 1246 autobusów o napędzie elektrycznym. W tej liczbie najwięcej, bo co najmniej 1050, było autobusów zasilanych przez baterie, 96 hybryd, 21 pojazdów na ogniwa paliwowe oraz 79 trolejbusów wyposażonych w baterie – wynika z raportu analityka rynku autobusów Stefana Baguette'a.

Europejskim liderem pod względem liczby autobusów na prąd jest Wielka Brytania, w której na koniec 2017 roku używano 356 takich pojazdów. Na drugim miejscu znalazła się Holandia z 316 autobusami. Trzecią pozycję zajmowała Francja (258 sztuk), a tuz za nią jest Polska – mniej o dwie sztuki. Liderem wśród operatorów jest Go-Ahead London, którego 65 autobusów elektrycznych kursuje, świadcząc usługi w ramach Transport for London. Wielkie inwestycje planowane są również w Amsterdamie.

Liczby przedstawione w raporcie oznaczają ponad dwukrotny wzrost zamówień na autobusy elektryczne – w 2016 roku było to "jedynie" 530 sztuk oraz pokazują, że zamówienia na pojazdy o takim sposobie napędzania stanowią już 10 proc. europejskiego rynku.

Warszawa w szpicy

Wysoka pozycja Polska to efekt przede wszystkim zakupów trzech miast: Krakowa, Jaworzna i Warszawy. Nasza pozycja w rankingu będzie jeszcze wyższa, gdyż władze Warszawy do 2020 roku planują zakupić aż 130 tego typu pojazdów. MZA podpisały umowę dofinansowania zakupu 130 elektrycznych niskopodłogowych autobusów przegubowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą czyli siecią ładowarek ulicznych. Kwota dofinansowania to 180 mln złotych. Zakup tych pojazdów to główny element programu wprowadzania pojazdów bezemisyjnych na Trakt Królewski. Do 2020 roku z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu znikną autobusy napędzane olejem napędowym. Dzięki temu z najważniejszego deptaka stolicy znikną ostatecznie spaliny, będzie też znacznie ciszej. Wtedy warszawska firma będzie miała we flocie 160 autobusów elektrycznych co oznacza 11,7 proc.

Niskoemisyjny raport

Elektromobilny potencjał Polski podkreśla też raport, który dzisiaj został przedstawiony na Polskim Kongresie Paliw Alternatywnych. Szacuje się, że w ciągu 10 lat w Polsce przybędzie 3,5 tys. nowych autobusów na prąd i gaz.

Według raportu "Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej", opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej (IGKM), transport miejski w Polsce czekają radykalne zmiany. W ciągu 10 lat na ulice polskich miast ma wyjechać 3,5 tys. nowych autobusów na paliwa alternatywne. Obecnie w kraju jeździ ok. 90 autobusów na prąd oraz ok. 350 autobusów na gaz CNG. Zamówionych jest kolejnych ok. 180 pojazdów z napędem alternatywnym.

"Polska jest już teraz w ścisłym gronie europejskich liderów elektromobilności w obszarze komunikacji zbiorowej, zostawiając w tyle choćby Norwegię czy Niemcy, czyli państwa, które przewodzą w liczbach rejestracji osobowych pojazdów elektrycznych. Zeroemisyjna komunikacja zbiorowa staje się naszą specjalnością także dlatego, że mamy bardzo dobrze rozwinięty sektor produkcyjny, z jednym ze światowych liderów na czele, czyli firmą Solaris. Ogłaszane są także największe przetargi, a rozwój rynku jest dodatkowo stymulowany przez instytucje państwowe, choćby w ramach programów NCBR, co jest szansą dla takich firm jak Autosan" - powiedział PAP dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.

Raport przewiduje, że z uwagi na wciąż wysoki koszt autobusów na prąd, można się jednak spodziewać, że znaczna część gmin będzie preferować zakup autobusów zasilanych CNG. Popyt na tego typu pojazdy w latach 2018-2023 oszacowano na 800-1000. "Autobusy napędzane CNG będą najprawdopodobniej traktowane jako tańsza, niskoemisyjna alternatywa dla autobusów elektrycznych lub dywersyfikacja taboru. Rynek autobusów CNG największy potencjał rozwoju ma w mniejszych gminach i dłuższych trasach, np. podmiejskich" - uważa prezes IGKM Dorota Kacprzyk. Typowy zasięg autobusu na CNG to 350-400 km, dieslowskiego odpowiednika - 600-900 km, a e-busa to obecnie 120–230 km.

Prezes Kacprzyk zaznaczyła, że CNG jest obecnie najbardziej popularnym paliwem alternatywnym w komunikacji miejskiej.

-"Około 420 autobusów napędzanych CNG jest eksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączone do eksploatacji w dużych polskich miastach, co stanowi 3,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej. Eksploatowanych lub w najbliższym czasie włączonych do eksploatacji autobusów elektrycznych jest około 190. To 1,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce miejskich autobusów" - podkreśliła Dorota Kacprzyk.

W ocenie Macieja Mazura komunikacja zbiorowa w Polsce w najbliższej perspektywie powinna się rozwijać w oparciu zarówno o rozwiązania zeroemisyjne, jak również niskoemisyjne. "Największym zainteresowaniem rynku będą cieszyły się autobusy elektryczne, których liczba w okresie od 2018 do 2023 r. może wzrosnąć o ok. 1000-1500 sztuk. Uzupełnieniem dla e-busów powinny być także inne rozwiązania niskoemisyjnie, dzięki którym udział w rynku autobusów z napędem konwencjonalnym będzie się systematycznie zmniejszać - podkreślił Mazur.

Raport przypomina, że Polska chce być europejskim liderem w zakresie bezemisyjnego transportu publicznego. Program E-bus: Polski Autobus Elektryczny przewiduje, że w 2023 r. roczna produkcja autobusów elektrycznych w kraju ma sięgnąć tysiąca, a według Polskiego Funduszu Rozwoju, w tym samym roku po polskich miastach ma się poruszać 1500 autobusów elektrycznych, czyli ok. 13 proc. całego krajowego taboru.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada na samorządy obowiązek rozwoju ekologicznego transportu. Dotyczy to ok. 80 gmin i powiatów o liczbie mieszkańców przekraczającej 50 tys. Wymagany udział autobusów zeroemisyjnych we flotach ma wynieść 5 proc. do 2021 r. i 30 proc. do 2028 r. Tymczasem, jak wynika z raportu, tylko w ok. 40 proc. tych samorządów jeżdżą jakiekolwiek pojazdy komunikacji miejskiej napędzane paliwami alternatywnymi. Branża transportowa stoi więc przed wyzwaniem, jak dostosować tabor do nowych wymagań i jakie rodzaje napędów rozwijać - stwierdza raport.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
elektromobilność
  • Rafał Staniec – 20.03.2018

    Ciekawe gdzie będą parkować mieli Redutową robić a tu nic się nie dzieje

  • Marcin Drabik – 20.03.2018

    Czekam na obiecane 7 elektrobusów we Wrocławiu.

  • Jano Osowiecki – 22.03.2018

    Jano Osiwiecki

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.