TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski e-pojedynek w Katowicach: Solaris vs. Ursus
Konrad Bek - Opublikowano: 26.10.2017 16:22:06 55 komentarzy
Polski e-pojedynek w Katowicach: Solaris vs. Ursus

26 października miało miejsce otwarcie ofert w pierwszym przetargu PKM Katowice na zakup 10. autobusów elektrycznych. Ale ceny!

26 października miało miejsce otwarcie ofert w pierwszym przetargu PKM Katowice na zakup 10. autobusów elektrycznych. Ale ceny!

Przypomnijmy, że wraz z początkiem września PKM Katowice ogłosił przetarg na 10 nowych autobusów elektrycznych, 5 szt. klasy MEGA i 5 szt. MAXI. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to PKM będzie miało najliczniejszą flotę elektryków jeżdżących po sieci KZK GOP.

Całość podzielono na dwa zadania, a od przyszłego wykonawcy PKM wymagał m.in. autobusów o długości 11,8-12,15m - autobusy klasy MAXI oraz MEGA - 17,5-18,75m o szerokości 2,55m i wysokości 3,3m. Jednoczłonowe elektrobusy miały by pomieścić minimum 80 pasażerów, w tym 20 na miejscach siedzących, a przegubowce min. 130, z czego 33 na miejscach siedzących. Pojazdy standardowe miałyby posiadać trzy pary drzwi, o szerokości – minimum 120 cm, znajdujące się w układzie 2-2-2. Z kolei cztery pary drzwi, o szerokości w – minimum 120 cm, w układzie 2-2-2-2, przegubowe. Pojazdy miałyby być wyposażone w silniki elektryczne o mocy 160kW – jednoczłonowe i 240kW – przegubowe. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ

Przewoźnik ustalił dwa kryteria oceny ofert, do których należą: cena oferty to 60% oraz ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych - 40%. Przewoźnik miał wybrać ofertę, która otrzyma największą ilość punktów. Najwięcej punktów przyznawanych zostało najtańszej ofercie. Natomiast w przypadku właściwości techniczno-eksploatacyjnych ocenie podlegało dodatkowo osiem premiowanych kryteriów. Oferent miał zabezpieczyć przedstawioną propozycję wadium w wysokości 0,42 mln zł. Poza tym wykonawca musiał wykazać zdolność kredytową 5 i 4 mln brutto. Oprócz tego trzeba było wykazać dostawę elektrobusów na kwotę 4,5 (w 1 zad.) i 3,9 mln (w 2 zad.). Zamawiający przeznaczył na zamówienie w sumie 25,83 mln zł brutto / 21 mln zł netto, odpowiednio na zadanie nr 1 – 13.837.500 mln zł brutto / 11,25 mln netto i zadanie nr 2 – 11.992.500 mln brutto / 9,75 mln netto.

Dwie e-oferty

26 października odbyło się otwarcie ofert, a do przetargu stanęło dwóch polskich producentów. Ursus i Solaris, którzy złożyli przede wszystkim ważne propozycje pod względem techniczny. W pierwszym zadaniu ofertę na 5 szt. przegubowych autobusów elektrycznych złożył tylko Solaris, proponując pięć przegubowych autobusów typu Solaris Urbino 18 electric IV generacji za kwotę 16.291.350 mln zł brutto / 13,245 mln zł netto, co dało cenę jednostkową pojazdu rzędu 3.258.270 mln zł brutto / 2,649 mln zł netto.

Z kolei w drugim zadaniu oferty złożył Ursus, który za standardowe elektrobusy typu CS12E zaproponował 10.335.720 mln zł brutto / 8.403.025 mln zł netto, co dało jednostkową cenę za sztukę 2.067.144,15 mln zł brutto / 1.680.605 tys. zł netto.

Druga i zarazem droższa propozycja, która nie zmieściła się w kosztorysie zamawiającego, była złożona przez Solarisa i wyniosła 14.120.400 mln zł brutto / 11,48 mln zł netto, co dało za sztukę Solarisa Urbino 12 electric IV generacji 2.824.080 mln brutto / 2,296 mln netto. Różnica cenowa między tymi ofertami - jak łatwo zauważyć -  jest gigantyczna.

Co z tego wynika?

Jedno jest pewne, że jeżeli Ursus w drugim zadaniu nie popełnił błędów formalnych w ofercie, a Solaris nie wniesie odwołania, to będziemy mieli pierwsze elektrobusy Ursusa na Śląsku, wówczas od podpisania umowy producent będzie miał maksymalnie 310 dni na realizację dostawy 5 standardowych elektryków. Z kolei pierwsze zadanie stoi pod znakiem zapytania, ponieważ jedyna oferta od Solarisa przekracza budżet o prawie 2,45mln brutto. Zatem jeżeli PKM dołoży brakującą sumę będzie to kolejny przyczółek elektrycznych przegubów od Solarisa w województwie śląskim.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
PKM Katowice
Ursus
Solaris
  • R – 26.10.2017

    "w pierwszym przetargu PKM Katowice na zakup 100. autobusów elektrycznych" WOW 100 elektryków...,a nie czekaj...

  • tgh – 26.10.2017

    solaris to nie polski autobs

  • jan342 – 26.10.2017

    A Ursus......?

  • tak – 26.10.2017

    @tgh: radze wziąć rozpęd i porządnie uderzyć się w pustą główkę ;-)

  • śmieszni jesteście – 26.10.2017

    Buahahahah chyba ktoś buja w obłokach z tymi traktorami!!!

  • LU – 26.10.2017

    TYLKO URSUS !!!

  • ?! – 26.10.2017

    @lu: znowu spamujesz tym ścierwem?!

  • Rafi – 26.10.2017

    Ja się tylko zapytam z ciekawości, gdzie Ursus zamierza składać te autobusy? Na placu pod gołym niebem?Bo oni już tyle nałapali przetargów (jak na swoje możliwości), że wozy z już podpisanych umów nie wyjadą z hali montażowej do końca przyszłego roku. Ursus kroczy drogą PESA... nałapać przetargów oferując ceny po kosztach, nazbierać kar za nieterminowe dostawy, i jak PESA stanąć na krawędzi z braku płynności finansowej.

  • Ursus zdobycz – 26.10.2017

    Brawo Ursus! Kolejne miasto zdobyte! Na pewno dadzą radę!

  • !!! – 26.10.2017

    zdobycz: HAHAHAHAHAHAHAHAHHAH dobry dżołk!!!!

  • Jean – 26.10.2017

    Celna uwaga, Rafi. To pytanie, które należy zapytać Zarząd. Zielona Góra, Lublin, ew. Katowice i Szczecinek, nie licząc jednostkowych zamówień. Wstępnie, dwa autobusy tygodniowo pod tzw. kluczyk. Obecnie mają ogromny problem w wyprodukowaniem jednego w ciągu miesiąca. Po cichu mówi się, że jak chcesz zarobić, to wybierz Ursusa. Na opóźnieniach/karach zostaniesz autobus gratis, a na forach dochodzą głosy, że tamtejsi pracownicy są tym wszystkim wręcz przerażeni. Nie mają miejsca, stres sięga zenitu.

  • www – 26.10.2017

    @Ursus zdobycz No, Ślązacy je tak przetrzepią, że zobaczymy jak będą wyglądać za 5 lat. GOP to ciężki poligon dla autobusów. Wiele modeli autobusów nie dało rady.

  • Bene – 26.10.2017

    Jutro 25%

  • Bene – 26.10.2017

    +25%

  • ttt – 26.10.2017

    Kolejne zdobyczeWspółczuje nawet zwykłych diesli nie potrafią dostarczyć w Toruniu obsuwa i kary Warszawa opóźnienie kary i trzech serwisantów sypia w Warszawie :)A do Łomianek termin jutro i raczej tez nie dostarcząRzetelna firma nie ma co chyba że o akcje na giełdzie chodzi i w pompie mają klientówA może i jakieś dofinansowanie rządowe po drodze

  • Rafi – 26.10.2017

    @ttt: To mnie właśnie zastanawia.Firma która 2szt. zwykłych spaliniaków nie potrafi złożyć na czas, porywa się na kilkadziesiąt wozów elektrycznych zgarniętych w krótkim czasie w kilku przetargach. To zapowiada spektakularną katastrofę. A co gorsza zamawiający mogą przez to stracić dofinansowanie z UE, bo wydatki trzeba rozliczyć w konkretnym czasie a nie czekać na koniec dostaw nie wiadomo kiedy.

  • hehe – 26.10.2017

    Brawo Szmelc za podtopienie chorego państwa

  • Ursus przyszłość – 26.10.2017

    NIe bójcie żaby, będzie dobrze. Ursus jest dobrze ustawioną firmą i w razie czego dostanie taką pomoc, że nikt nic nie powie. Firma ma świetlaną przyszłosć, wierzcie mi!

  • farafiu – 26.10.2017

    Panowie, jeśli firma chce zdechnąć śmiercią tragiczną, niech zdycha. Dołączy do zbioru upadłych producentów autobusów z Polski. Tylko szkoda, że obok takiego Solbusa czy Jelcza.

  • Gość – 26.10.2017

    @ursus przyszłośćJaką pomoc masz na myśli rządową

  • solaris150 – 26.10.2017

    A mnie to rozdanie cieszy, każda z tych dwóch firm ma pracę , nie ma monopolu a przewoźnik będzie mógł sobie porównać oby dwa produkty :)

  • Egon antyTrajtor – 26.10.2017

    Pomoc publiczna dla firmy prywatnej??? Oj coś tu śmierdzi.

  • krako – 26.10.2017

    Brawa dla Ursusa !

  • Blu – 26.10.2017

    Sami złożyli taka ofertę, na otwarciu nie było przedstawiciela Ursusa, czy kogoś to dziwi? Może nie mieli na bilet do Katowic? Co jest grane.. Ciekawe.

  • LU – 26.10.2017

    NIE TYLKO URSUS !!!

  • Byku – 26.10.2017

    Ale się cieszę gownoburza u niemieckich parobków coraz większa , brawo Ursus, lać szkopów w ryj

  • Egon antyTrajtor – 26.10.2017

    Byku kogo nazywasz szkopami???

  • Byku – 26.10.2017

    No tych z Wielkopolski i innych. Popieram wszystko co polskie z Lublina i Sanoka!

  • Dombia – 27.10.2017

    Niech połączą siły i powstanie Ursalis

  • Gosc – 27.10.2017

    Byku Solaris ma tyle zamówień ze Ursus będzie potrzebował pare lat aby zrobić to co solaris w rok

  • Egon antyTrajtor – 27.10.2017

    Byku. Wielkopolska to kolebka Polski. Masz jakieś kompleksy czy coś? Nie obrażaj ludzi.

  • Thor – 27.10.2017

    @blu nie trzeba leżeć z kopertami pod gabinetami dyrektorów żeby wygrywać przetargi z organizacjami mafijnymi, jak tak szkopy będą szastać lewa kasą z cypru to im na bilet tez może zabraknąć. A tak przy okazji to nie ruska bezpieka organizowała na Cyprze te wszystkie pralnie kasy?

  • Prawda – 27.10.2017

    Wielkopolska może jest kolebka Polskości ale sprzed kilkuset lat, teraz to zgermanizowana i najbardziej poddańcza podczas zaborów i okupacji nacja co za talara dzieci sprzedawała prześladowcom

  • ! – 27.10.2017

    BRAWO SOLAR!!!!!!

  • :) – 27.10.2017

    @!: tak jest, nie wpuszczamy innych wieśniaków, monopolista jest tylko jeden!!! Brawo Solaris:-)

  • huehue – 27.10.2017

    byku: chyba spadłeś z byka i jak widać bardzo cie pusta głowa boli, hłehłe

  • optymizm – 27.10.2017

    Tak jest, w końcu Solaris dostarczy coś do stolicy Górnego Śląska, trzymam kciuki!

  • Egon antyTrajtor – 27.10.2017

    Prawda Ty tak na serio??? W sumie to od Konina Ukraina. Biorąc pod uwagę wyniki wyborów to musi być prawda.

  • chch – 27.10.2017

    Jak nie kupią SOLARISA to Ursusem nie pojadą

  • LU – 27.10.2017

    TYLKO NIE URSUS!!!

  • no ba – 27.10.2017

    niemiec i amerykaniec

  • Ur-siuś – 27.10.2017

    Cytat:"Ja się tylko zapytam z ciekawości, gdzie Ursus zamierza składać te autobusy? Na placu pod gołym niebem?"Nie bójcie się.Zaangażowaliśmy wszystkie lokalne przedszkola i podstawówki.Młodzież bardzo się cieszy na te pracę w ramach wychowania z prac technicznych.

  • złamasy – 27.10.2017

    TRAKTORY NA POLE

  • złośliwy – 27.10.2017

    Elektryczne Ursusy na pewno świetnie się sprawdzą w Katowicach - są znane z dobrego i solidnego wykonania oraz trwałości. Na pewno w PKM pieją z radości, że mają wreszcie porządne autobusy.

  • mick8791 – 28.10.2017

    @Prawda "najbardziej poddańcza podczas zaborów"? Akurat to właśnie Powstanie Wielkopolskie było jedynym zwycięskim! Do tego to Armia Wielkopolska była trzonem polskiej armii, która walczyła z sowiecką inwazją! Najpierw poducz się trochę historii, a dopiero potem coś pisz.

  • prowdziwy polok z Lublina – 28.10.2017

    Trzonem polskości jest Lublin i armia Lublińska, która wygrała z nazizmem. Tylko w takich głowach mógł narodzić się Ursus!

  • taka prawda – 28.10.2017

    @prawdziwy polak: PRAWDZIWYM POLSKIM AUTOBUSEM jest autoszmelc, który dogorywa. Jego rolę przejął Solaris - i niestety każdy musi się z tym pogodzić, czy chce czy nie!

  • @taka prawda – 29.10.2017

    Solaris? Nie badź śmieszny - to firma bez polotu i pespektyw. Ursus potrafi zrobić wszystko traktor, autobus, elektrobus, dostawczaka. W Lublinie myślą już o dronie taksówce na którą jest wielkie zapotrzebowanie w Polsce, tak jak w Dubaju. To jest rozwój, to jest moc! A czemu rakiety ma robić tylko SpaceX? Ursus nie potrafi zespawać rury i kilku rureczek i dyszy ? - Potrafi!!! A elektryczny tankowiec do wożenia LNG do Świnoujścia - proszę bardzo! Da się.

  • CNG FAN – 29.10.2017

    Haha jak nie można jak można ;) obiecać można wszystko a później powiedzieć przepraszam ;)

  • :) – 29.10.2017

    @@taka prawda: oj tak, masz rację ;-) dlatego nic nie potrafią, a Solaris potrafi :)

  • Łooodziak – 30.10.2017

    Jak słyszę, że Solaris jest nie Polski to już nie jest śmieszne a żenujące... Tacy idioci chyba wyłącznie głosują na PiS i poniżają ten kraj.

  • nom – 30.10.2017

    łodziak: to wszystko jest żenujące, włącznie z całym urszmelcem i jego spamerami.

  • Taka prawda – 31.10.2017

    Bo ci co uważają, że tylko to co oni powiedzą jest polskie, to najczęściej typowe janusze, co lubią jak im kapie na łeb, ale to jest polskie, a tam to nie. A skoro patrzą po przodkach, czy korzeniach, to może też popatrzmy po ich rodzinach skąd pochodzą.

  • Chłop – 01.11.2017

    W większości od chłopów pochodzimy więc i kulturę taką mamy i takie pojęcie patriotyzmu żeby bida była ale własna bida a nie zdobywanie świata i robienie biznesu. Tak więc polski ma być autosan i ursus które będą się rozpadać po 5 latach ale będą własne. A solaris jest za dobry żeby był polski.

  • vb – 01.11.2017

    Kiedyś w PRLu były PGRy , byli traktorzyści .Mamy czytały im bajki teraz wychodzą bajery . Produkują AUTOBUSY takie i owakie ,gigant ,potentat produkcyjny autobusowy lider itp . TYLKO GDZIE TO WSZYSTKO JEST ,oprócz papieru czy głowy twórcy .

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!