TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski e-pojedynek w Katowicach: Solaris vs. Ursus
Konrad Bek - Opublikowano: 26.10.2017 16:22:06 55 komentarzy
Polski e-pojedynek w Katowicach: Solaris vs. Ursus

26 października miało miejsce otwarcie ofert w pierwszym przetargu PKM Katowice na zakup 10. autobusów elektrycznych. Ale ceny!

26 października miało miejsce otwarcie ofert w pierwszym przetargu PKM Katowice na zakup 10. autobusów elektrycznych. Ale ceny!

Przypomnijmy, że wraz z początkiem września PKM Katowice ogłosił przetarg na 10 nowych autobusów elektrycznych, 5 szt. klasy MEGA i 5 szt. MAXI. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to PKM będzie miało najliczniejszą flotę elektryków jeżdżących po sieci KZK GOP.

Całość podzielono na dwa zadania, a od przyszłego wykonawcy PKM wymagał m.in. autobusów o długości 11,8-12,15m - autobusy klasy MAXI oraz MEGA - 17,5-18,75m o szerokości 2,55m i wysokości 3,3m. Jednoczłonowe elektrobusy miały by pomieścić minimum 80 pasażerów, w tym 20 na miejscach siedzących, a przegubowce min. 130, z czego 33 na miejscach siedzących. Pojazdy standardowe miałyby posiadać trzy pary drzwi, o szerokości – minimum 120 cm, znajdujące się w układzie 2-2-2. Z kolei cztery pary drzwi, o szerokości w – minimum 120 cm, w układzie 2-2-2-2, przegubowe. Pojazdy miałyby być wyposażone w silniki elektryczne o mocy 160kW – jednoczłonowe i 240kW – przegubowe. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ

Przewoźnik ustalił dwa kryteria oceny ofert, do których należą: cena oferty to 60% oraz ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych - 40%. Przewoźnik miał wybrać ofertę, która otrzyma największą ilość punktów. Najwięcej punktów przyznawanych zostało najtańszej ofercie. Natomiast w przypadku właściwości techniczno-eksploatacyjnych ocenie podlegało dodatkowo osiem premiowanych kryteriów. Oferent miał zabezpieczyć przedstawioną propozycję wadium w wysokości 0,42 mln zł. Poza tym wykonawca musiał wykazać zdolność kredytową 5 i 4 mln brutto. Oprócz tego trzeba było wykazać dostawę elektrobusów na kwotę 4,5 (w 1 zad.) i 3,9 mln (w 2 zad.). Zamawiający przeznaczył na zamówienie w sumie 25,83 mln zł brutto / 21 mln zł netto, odpowiednio na zadanie nr 1 – 13.837.500 mln zł brutto / 11,25 mln netto i zadanie nr 2 – 11.992.500 mln brutto / 9,75 mln netto.

Dwie e-oferty

26 października odbyło się otwarcie ofert, a do przetargu stanęło dwóch polskich producentów. Ursus i Solaris, którzy złożyli przede wszystkim ważne propozycje pod względem techniczny. W pierwszym zadaniu ofertę na 5 szt. przegubowych autobusów elektrycznych złożył tylko Solaris, proponując pięć przegubowych autobusów typu Solaris Urbino 18 electric IV generacji za kwotę 16.291.350 mln zł brutto / 13,245 mln zł netto, co dało cenę jednostkową pojazdu rzędu 3.258.270 mln zł brutto / 2,649 mln zł netto.

Z kolei w drugim zadaniu oferty złożył Ursus, który za standardowe elektrobusy typu CS12E zaproponował 10.335.720 mln zł brutto / 8.403.025 mln zł netto, co dało jednostkową cenę za sztukę 2.067.144,15 mln zł brutto / 1.680.605 tys. zł netto.

Druga i zarazem droższa propozycja, która nie zmieściła się w kosztorysie zamawiającego, była złożona przez Solarisa i wyniosła 14.120.400 mln zł brutto / 11,48 mln zł netto, co dało za sztukę Solarisa Urbino 12 electric IV generacji 2.824.080 mln brutto / 2,296 mln netto. Różnica cenowa między tymi ofertami - jak łatwo zauważyć -  jest gigantyczna.

Co z tego wynika?

Jedno jest pewne, że jeżeli Ursus w drugim zadaniu nie popełnił błędów formalnych w ofercie, a Solaris nie wniesie odwołania, to będziemy mieli pierwsze elektrobusy Ursusa na Śląsku, wówczas od podpisania umowy producent będzie miał maksymalnie 310 dni na realizację dostawy 5 standardowych elektryków. Z kolei pierwsze zadanie stoi pod znakiem zapytania, ponieważ jedyna oferta od Solarisa przekracza budżet o prawie 2,45mln brutto. Zatem jeżeli PKM dołoży brakującą sumę będzie to kolejny przyczółek elektrycznych przegubów od Solarisa w województwie śląskim.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
PKM Katowice
Ursus
Solaris
  • R – 26.10.2017

    "w pierwszym przetargu PKM Katowice na zakup 100. autobusów elektrycznych" WOW 100 elektryków...,a nie czekaj...

  • tgh – 26.10.2017

    solaris to nie polski autobs

  • jan342 – 26.10.2017

    A Ursus......?

  • tak – 26.10.2017

    @tgh: radze wziąć rozpęd i porządnie uderzyć się w pustą główkę ;-)

  • śmieszni jesteście – 26.10.2017

    Buahahahah chyba ktoś buja w obłokach z tymi traktorami!!!

  • LU – 26.10.2017

    TYLKO URSUS !!!

  • ?! – 26.10.2017

    @lu: znowu spamujesz tym ścierwem?!

  • Rafi – 26.10.2017

    Ja się tylko zapytam z ciekawości, gdzie Ursus zamierza składać te autobusy? Na placu pod gołym niebem?Bo oni już tyle nałapali przetargów (jak na swoje możliwości), że wozy z już podpisanych umów nie wyjadą z hali montażowej do końca przyszłego roku. Ursus kroczy drogą PESA... nałapać przetargów oferując ceny po kosztach, nazbierać kar za nieterminowe dostawy, i jak PESA stanąć na krawędzi z braku płynności finansowej.

  • Ursus zdobycz – 26.10.2017

    Brawo Ursus! Kolejne miasto zdobyte! Na pewno dadzą radę!

  • !!! – 26.10.2017

    zdobycz: HAHAHAHAHAHAHAHAHHAH dobry dżołk!!!!

  • Jean – 26.10.2017

    Celna uwaga, Rafi. To pytanie, które należy zapytać Zarząd. Zielona Góra, Lublin, ew. Katowice i Szczecinek, nie licząc jednostkowych zamówień. Wstępnie, dwa autobusy tygodniowo pod tzw. kluczyk. Obecnie mają ogromny problem w wyprodukowaniem jednego w ciągu miesiąca. Po cichu mówi się, że jak chcesz zarobić, to wybierz Ursusa. Na opóźnieniach/karach zostaniesz autobus gratis, a na forach dochodzą głosy, że tamtejsi pracownicy są tym wszystkim wręcz przerażeni. Nie mają miejsca, stres sięga zenitu.

  • www – 26.10.2017

    @Ursus zdobycz No, Ślązacy je tak przetrzepią, że zobaczymy jak będą wyglądać za 5 lat. GOP to ciężki poligon dla autobusów. Wiele modeli autobusów nie dało rady.

  • Bene – 26.10.2017

    Jutro 25%

  • Bene – 26.10.2017

    +25%

  • ttt – 26.10.2017

    Kolejne zdobyczeWspółczuje nawet zwykłych diesli nie potrafią dostarczyć w Toruniu obsuwa i kary Warszawa opóźnienie kary i trzech serwisantów sypia w Warszawie :)A do Łomianek termin jutro i raczej tez nie dostarcząRzetelna firma nie ma co chyba że o akcje na giełdzie chodzi i w pompie mają klientówA może i jakieś dofinansowanie rządowe po drodze

  • Rafi – 26.10.2017

    @ttt: To mnie właśnie zastanawia.Firma która 2szt. zwykłych spaliniaków nie potrafi złożyć na czas, porywa się na kilkadziesiąt wozów elektrycznych zgarniętych w krótkim czasie w kilku przetargach. To zapowiada spektakularną katastrofę. A co gorsza zamawiający mogą przez to stracić dofinansowanie z UE, bo wydatki trzeba rozliczyć w konkretnym czasie a nie czekać na koniec dostaw nie wiadomo kiedy.

  • hehe – 26.10.2017

    Brawo Szmelc za podtopienie chorego państwa

  • Ursus przyszłość – 26.10.2017

    NIe bójcie żaby, będzie dobrze. Ursus jest dobrze ustawioną firmą i w razie czego dostanie taką pomoc, że nikt nic nie powie. Firma ma świetlaną przyszłosć, wierzcie mi!

  • farafiu – 26.10.2017

    Panowie, jeśli firma chce zdechnąć śmiercią tragiczną, niech zdycha. Dołączy do zbioru upadłych producentów autobusów z Polski. Tylko szkoda, że obok takiego Solbusa czy Jelcza.

  • Gość – 26.10.2017

    @ursus przyszłośćJaką pomoc masz na myśli rządową

  • solaris150 – 26.10.2017

    A mnie to rozdanie cieszy, każda z tych dwóch firm ma pracę , nie ma monopolu a przewoźnik będzie mógł sobie porównać oby dwa produkty :)

  • Egon antyTrajtor – 26.10.2017

    Pomoc publiczna dla firmy prywatnej??? Oj coś tu śmierdzi.

  • krako – 26.10.2017

    Brawa dla Ursusa !

  • Blu – 26.10.2017

    Sami złożyli taka ofertę, na otwarciu nie było przedstawiciela Ursusa, czy kogoś to dziwi? Może nie mieli na bilet do Katowic? Co jest grane.. Ciekawe.

  • LU – 26.10.2017

    NIE TYLKO URSUS !!!

  • Byku – 26.10.2017

    Ale się cieszę gownoburza u niemieckich parobków coraz większa , brawo Ursus, lać szkopów w ryj

  • Egon antyTrajtor – 26.10.2017

    Byku kogo nazywasz szkopami???

  • Byku – 26.10.2017

    No tych z Wielkopolski i innych. Popieram wszystko co polskie z Lublina i Sanoka!

  • Dombia – 27.10.2017

    Niech połączą siły i powstanie Ursalis

  • Gosc – 27.10.2017

    Byku Solaris ma tyle zamówień ze Ursus będzie potrzebował pare lat aby zrobić to co solaris w rok

  • Egon antyTrajtor – 27.10.2017

    Byku. Wielkopolska to kolebka Polski. Masz jakieś kompleksy czy coś? Nie obrażaj ludzi.

  • Thor – 27.10.2017

    @blu nie trzeba leżeć z kopertami pod gabinetami dyrektorów żeby wygrywać przetargi z organizacjami mafijnymi, jak tak szkopy będą szastać lewa kasą z cypru to im na bilet tez może zabraknąć. A tak przy okazji to nie ruska bezpieka organizowała na Cyprze te wszystkie pralnie kasy?

  • Prawda – 27.10.2017

    Wielkopolska może jest kolebka Polskości ale sprzed kilkuset lat, teraz to zgermanizowana i najbardziej poddańcza podczas zaborów i okupacji nacja co za talara dzieci sprzedawała prześladowcom

  • ! – 27.10.2017

    BRAWO SOLAR!!!!!!

  • :) – 27.10.2017

    @!: tak jest, nie wpuszczamy innych wieśniaków, monopolista jest tylko jeden!!! Brawo Solaris:-)

  • huehue – 27.10.2017

    byku: chyba spadłeś z byka i jak widać bardzo cie pusta głowa boli, hłehłe

  • optymizm – 27.10.2017

    Tak jest, w końcu Solaris dostarczy coś do stolicy Górnego Śląska, trzymam kciuki!

  • Egon antyTrajtor – 27.10.2017

    Prawda Ty tak na serio??? W sumie to od Konina Ukraina. Biorąc pod uwagę wyniki wyborów to musi być prawda.

  • chch – 27.10.2017

    Jak nie kupią SOLARISA to Ursusem nie pojadą

  • LU – 27.10.2017

    TYLKO NIE URSUS!!!

  • no ba – 27.10.2017

    niemiec i amerykaniec

  • Ur-siuś – 27.10.2017

    Cytat:"Ja się tylko zapytam z ciekawości, gdzie Ursus zamierza składać te autobusy? Na placu pod gołym niebem?"Nie bójcie się.Zaangażowaliśmy wszystkie lokalne przedszkola i podstawówki.Młodzież bardzo się cieszy na te pracę w ramach wychowania z prac technicznych.

  • złamasy – 27.10.2017

    TRAKTORY NA POLE

  • złośliwy – 27.10.2017

    Elektryczne Ursusy na pewno świetnie się sprawdzą w Katowicach - są znane z dobrego i solidnego wykonania oraz trwałości. Na pewno w PKM pieją z radości, że mają wreszcie porządne autobusy.

  • mick8791 – 28.10.2017

    @Prawda "najbardziej poddańcza podczas zaborów"? Akurat to właśnie Powstanie Wielkopolskie było jedynym zwycięskim! Do tego to Armia Wielkopolska była trzonem polskiej armii, która walczyła z sowiecką inwazją! Najpierw poducz się trochę historii, a dopiero potem coś pisz.

  • prowdziwy polok z Lublina – 28.10.2017

    Trzonem polskości jest Lublin i armia Lublińska, która wygrała z nazizmem. Tylko w takich głowach mógł narodzić się Ursus!

  • taka prawda – 28.10.2017

    @prawdziwy polak: PRAWDZIWYM POLSKIM AUTOBUSEM jest autoszmelc, który dogorywa. Jego rolę przejął Solaris - i niestety każdy musi się z tym pogodzić, czy chce czy nie!

  • @taka prawda – 29.10.2017

    Solaris? Nie badź śmieszny - to firma bez polotu i pespektyw. Ursus potrafi zrobić wszystko traktor, autobus, elektrobus, dostawczaka. W Lublinie myślą już o dronie taksówce na którą jest wielkie zapotrzebowanie w Polsce, tak jak w Dubaju. To jest rozwój, to jest moc! A czemu rakiety ma robić tylko SpaceX? Ursus nie potrafi zespawać rury i kilku rureczek i dyszy ? - Potrafi!!! A elektryczny tankowiec do wożenia LNG do Świnoujścia - proszę bardzo! Da się.

  • CNG FAN – 29.10.2017

    Haha jak nie można jak można ;) obiecać można wszystko a później powiedzieć przepraszam ;)

  • :) – 29.10.2017

    @@taka prawda: oj tak, masz rację ;-) dlatego nic nie potrafią, a Solaris potrafi :)

  • Łooodziak – 30.10.2017

    Jak słyszę, że Solaris jest nie Polski to już nie jest śmieszne a żenujące... Tacy idioci chyba wyłącznie głosują na PiS i poniżają ten kraj.

  • nom – 30.10.2017

    łodziak: to wszystko jest żenujące, włącznie z całym urszmelcem i jego spamerami.

  • Taka prawda – 31.10.2017

    Bo ci co uważają, że tylko to co oni powiedzą jest polskie, to najczęściej typowe janusze, co lubią jak im kapie na łeb, ale to jest polskie, a tam to nie. A skoro patrzą po przodkach, czy korzeniach, to może też popatrzmy po ich rodzinach skąd pochodzą.

  • Chłop – 01.11.2017

    W większości od chłopów pochodzimy więc i kulturę taką mamy i takie pojęcie patriotyzmu żeby bida była ale własna bida a nie zdobywanie świata i robienie biznesu. Tak więc polski ma być autosan i ursus które będą się rozpadać po 5 latach ale będą własne. A solaris jest za dobry żeby był polski.

  • vb – 01.11.2017

    Kiedyś w PRLu były PGRy , byli traktorzyści .Mamy czytały im bajki teraz wychodzą bajery . Produkują AUTOBUSY takie i owakie ,gigant ,potentat produkcyjny autobusowy lider itp . TYLKO GDZIE TO WSZYSTKO JEST ,oprócz papieru czy głowy twórcy .

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.