Polski pantograf dla autobusów elektrycznych [FILM]

infobus
08.12.2017 13:00
0 Komentarzy

Nowatorski systemy ładowania autobusów elektrycznych od ECEngineering będzie funkcjonować niebawem wWarszawie, w pojazdach marki Ursus oraz w Bratysławie i Hradec Kralove z marką SOR. O szczegółach tego rozwiązaniarozmawialiśmy w Krakowie – na elektromonilnych warsztatach – z Michałem Lasiewiczem,dyrektorem handlowym w EC Engineering.

System ładowania autobusów elektrycznych, opracowany przezEC Engineering pozwala ładować akumulatory w szybki i efektywny sposób.Autobusy jeżdżące po mieście mogą doładowywać baterie na pętlach i naprzystankach, gdzie zamontowano specjalne ładowarki, pod którymi zatrzymuje sięautobus i pobiera prąd przez złącze automatycznie podnoszone z poziomu dachupojazdu. Atutem jest krótki czas ładowania niwelujący przestoje w pracyautobusów – odbywa się ono w czasie wysiadania i wsiadania pasażerów i jest możliwe w wielu punktach miasta, gdziezamontowano specjalne stacje.

{https://www.youtube.com/watch?v=QYQcjlO8eiw}

Obecnie w upowszechnieniu autobusów elektrycznychprzeszkadza długi czas ładowania (wynosi kilka godzin, a ładowanie odbywa sięwyłącznie w zajezdni), a także duża masa akumulatorów. Krakowscy inżynierowieproponują nowoczesny system ładowania prądu dla autobusów, który znacznieskróci czas ładowania pojazdu, przyspieszy przyłączanie systemu odbieraniaprądu oraz zmniejszy wagę akumulatorów. System został przetestowany przywspółpracy z MPK Lublin. W Lublinie zamontowana została stacja ładowania oraz –przy współpracy z firmą Ursus – przygotowany prototypowy autobus, przystosowanydo nowego systemu. Testy przeprowadziła także firma Solaris.

Krakowskie systemy obsługiwać będą komunikację miejską wWarszawie: wygrany przetarg Ursusa na dostawę autobusów elektrycznych doWarszawy wiąże się z dostarczeniemurządzeń wyprodukowanych przez EC Engineering. Do stolicy trafiło już 10 pantografów i dwie stacje dokujące.Urządzenia zostały zamówione także przez czeską firmę SOR, specjalizującą się wprodukcji autobusów, do stolicy Słowacji, Bratysławy (docelowo trafi tam 18pantografów i 7 stacji dokujących). SOR zamówił także kolejne 20 pantografów dla Hradec Kralove w Czechach.

Komentarze