Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów CNG w I połowie 2020

infobus
25.08.2020 09:00
0 Komentarzy

W I połowie 2020 r. na polski rynku nowych autobusówmiejskich zarejestrowano łącznie 332 nowych pojazdów, z czego aż 176 miałoalternatywny napęd.

To oznacza, że ponad połowa autobusów, jaka trafiła w tymroku do naszych miast jest już nisko- lub zeroemisyjna.

Gazowy lider

Wśród „zielonych autobusów” największa zielonągrupę stanowiły pojazdy z napędem CNG. W okresie styczeń-czerwiec 2020 r.zarejestrowano ich aż 101 szt, co daje 30 proc. udział wśródautobusów zarejestrowanych w tym okresie.

O tak dobrym, gazowym wyniku zadecydowały przede wszystkim dwiedostawy:

  • dla PKM Tychy na 43 gazowe autobusy marek Autosan i MAN;

  • dla MPK Rzeszów na 20 szt. autobusów marki Autosan.

Do tego doszły mniejsze kontrakty dla Warszawy, Rybnika,Tarnowa i Beskidzkiej Komunikacji.

-„Cieszy nas, że liczba nowych autobusów zalternatywnymi napędami rośnie w szybkim tempie. To niewątpliwie zasługaregulacji wprowadzanych przez polski rząd, jak zniesienie akcyzy czy ustawa oelektromobliności i paliwach alternatywnych, ale to także dowodzi skutecznychdziałań sprzedażowych naszej spółki w ostatnich latach. Dynamiczny rozwój tegorynku stał się faktem – tak skomentował te wyniki Marcin Szczudło, wiceprezesPGNiG Obrót Detaliczny.

Rekordowy rok 2019

Najnowsze dane to kontynuacja dobrej koniunktury dla CNG z w2019 r. Wówczas aż 182 nowe miejskie autobusy posiadały napęd CNG. Tak wysokipoziom gazowych dostaw to przede wszystkim zasługa rekordowych i gigantycznychkontraktów z Warszawy, czyli dostawa aż 100 szt. standardowych pojazdów MANLion's City CNG dla MZA Warszawa oraz 54 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18CNG dla Arrivy Warszawa. Trzecim najważniejszym gazowym zamówieniem minionegoroku został kontrakt na 20 szt. Autosanów Sancity 12LF CNG dla PKM Tychy.

Do tej sumy doszłojeszcze kilka innych mniejszych dostaw, które łącznie wypracowały rekordowy whistorii autobusowego rynku gazowy udział w rynku. Łącznie na 1032dostarczonych w ubiegłym roku nowych autobusów miejskich w Polsce aż 22% z nichmiały gazowy napęd. Czyli w 2019 roku prawie co czwarty nowy autobus w Polscenosił znaczek CNG!

Rynkowa korekta 2020

Jeszcze przed COVID-19, prognoza na rok 2020 przewidywałakorektę i to zarówno dla gazowych autobusów, jak i całego miejskiego rynku.Według naszych prognoz polscy operatorzy mieli w tym roku złożyć zamówienia naok. 650 – 700 nowych autobusów do operacji w miastach, czyli zdecydowanie mniejniż w zeszłym roku. To spowolnienie wynika z topniejącej puli środków zbieżącej perspektywy unijnej.

Obecnie w gazowym portfelu mamy ok. 215 autobusów miejskichna CNG/LNG, które zostały dopiero co zamówione albo są już w trakcierealizacji. Większość z nich trafi jednak do odbiorców w 2021 r.

Pod względem wolumenu to oczywiście mniej niż w zeszłymroku, natomiast kurczący się rynek zachowa udziały gazowych autobusów nazbliżonym poziomie, jak w zeszłym roku. Przewidujemy, że może to być udział napoziomie ok. 20%.

Zadatek na rok 2021

Jeszcze na początku br. liczyliśmy, że może choć część warszawskiegokontraktu na 160 gazowców wesprze tegoroczny wynik. Tak się jednak nie stanie. Zgodniez podpisaną już umową MZA Warszawa – Solaris, pierwsze autobusy UrbinoCNG dotrą do stolicy w kwietniu przyszłego roku. Zakończeniedostaw wszystkich 70 sztuk planowane jest na połowę 2021.

-„Zakup autobusów gazowych marki Solaris jest kontynuacjąnaszej polityki ekologicznej, polegającej na wprowadzaniu do taborudużych ilości autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych – mówiJan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych. – Już dziś dysponujemy 91 autobusami elektrycznymi i145gazowymi. Po zakończeniu wszystkich planowanych dostaw do końca 2022roku będzie to odpowiednio 160 „elektryków” i 305 „gazowców”. Będzieto oznaczało niemal 50 procent autobusów wyjeżdżających w dzieńpowszedni na ulice Warszawy”.

Równolegle mają zostać dostarczone autobusy na LNG. Tutajczekamy jeszcze na podpisanie umowy MZA-Autosan, którego oferta została wybranajako najkorzystniejsza w przetargu. Generalnie to dobry, gazowy zadatek nakolejny rok.

Statystyczna oferta

W powyższym artykule wykorzystano dane z raportuprzygotowanego przez „JMK analizy rynku transportowego” o zakupachnowych autobusów, który kosztuje 150 PLN netto miesięcznie. Na rok 2020 firmaJMK przygotowała szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

·comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

·kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargówna zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI iturystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich liniiautobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych imiędzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania podkonkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] /zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!

Komentarze