TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek autobusów elektrycznych - 11.2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 19.12.2019 11:00:55
Polski rynek autobusów elektrycznych w ciągu 11. miesięcy 2019 r.

W listopadzie br. segment nowych elektrobusów w Polsce odnotował aż osiem nowych rejestracji i tym samym przekroczył próg 200 autobusów elektrycznych w naszym kraju.

W listopadzie br. segment nowych elektrobusów w Polsce odnotował aż osiem nowych rejestracji i tym samym przekroczył próg 200 autobusów elektrycznych w naszym kraju.

Po przyspieszeniu w lipcu, gdzie do statystyk dodaliśmy sześć elektrobusów marki Solaris - pięć MAXI i jeden MIDI - teraz ponownie mamy zastój. W październiku dodaliśmy jedną sztukę - Urbino 18 electric dla Poznania, a w listopadzie - osiem kolejnych takich pojazdów. Łącznie MPK Poznań odebrało już 9 szt. elektrobusów, a liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce przekroczyła poziom 200 szt. pojazdów. To dokładnie 207 egzemplarzy.

Elektryczny listopad

Po dobrym początku roku nastąpiły trudne dla polskich elektrobusów cztery miesiące. W lutym, marcu, kwietniu, maju i czerwcu nie zarejestrowano w naszym kraju żadnego elektrycznego autobusu. W lipcu mieliśmy przełom i swoje pojazdy zarejestrowały trzy miasta: Bełchatów, Łomianki i Ostróda. W październiku ruszyła kolejna elektryczna fala, która podbiła nam tegoroczny poziom. Oczywiście liczymy na więcej.

Łącznie w ciągu 11 miesięcy 2019 r. w Polsce zarejestrowano 45 szt. autobusów elektrycznych. To niezły początek. Dla porównania dodajmy, że w tym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 1000 rejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 4,5%. W tym roku spodziewamy się, że w naszym kraju zostanie zarejestrowanych łącznie ok. 75 szt. elektrycznych autobusów, czyli rekordowy poziom jeszcze przed nami.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze - 43 szt.

  • Warszawie - 31 szt.

  • Krakowie - 26 szt.

  • Jaworznie - 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim - 43 szt.

  • Mazowieckim - 36 szt.

  • Śląskim - 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył na polski rynek 127 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (8 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 11 miesięcy 2019 r. pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszcze kolejne rekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądają następująco:

  • w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 241 autobusów elektrycznych;

  • w procedurze przetargowej jest 27 e-busów;

  • z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniem przetargu znajduje się aż 224 elektrobusów.

To razem daje liczbę 492 autobusów elektrycznych, które w najbliższej przyszłości - czyli w latach 2019-2021 - wyjadą na polskie ulice. Te prognozy oznaczają, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100 e-rejestracji rocznie. Spodziewamy się, że w 2020 r. ten próg najprawdopodobniej zostanie przekroczony - oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów. Dla porównania dodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy w Polsce tylko 63 rejestracje autobusów elektrycznych.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. W czerwcu NCBiR ponowiło procedurę w zakresie wyboru producenta polskich e-busów. Teraz czekamy na SIWZ i składanie ofert. W tej sytuacji trudno jest teraz dokładnie określić, ile z tych autobusów trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia warto podkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W ciągu 11. miesięcy 2019 r. na łączną sumę 951 nowych miejskich autobusów 244 pojazdy miało eko-napęd (27% udział). W podziale na rodzaj napędu, aktualny poziom rejestracji wygląda następująco:

  • 46 elektrobusów

  • 57 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 179 autobusów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce - zobaczymy.

190 elektrobusów

Najważniejsze e-wydarzenie tego roku to przyznanie w listopadzie przez CUPT aż 460 mln złotych dotacji na rozwój transportu publicznego dla 13 polskich miast. Za tą sumę samorządy kupią łącznie 190 unijnych elektrobusów, co diametralnie zmieniło układ liczb na naszych elektromobilnych tablicach. Poniżej nasza tabela ze zwycięskimi, elektromobilnymi projektami z dofinansowaniem CUP / POIiŚ:

Województwo

Miasto

Liczba elektrobusów

Liczba elektrobusów dla województwa

Kujawsko-pomorskie

Malbork

4

4

Lubuskie

Zielona Góra

12

20

Lubuskie

Gorzów

8

Małopolskie

Kraków

50

50

Mazowieckie

Radom

9

9

Opolskie

Kędzierzyn Koźle

2

7

Opolskie

Opole

5

Pomorskie

Gdynia

24

24

Śląskie

Sosnowiec

14

24

Śląskie

Gliwice

10

Wielkopolskie

Poznań

37

42

Wielkopolskie

Piła

5

Zachodnio-pomorskie

Szczecin

10

10

Razem


190

190

 


 

 

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.