TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek autobusów elektrycznych - lipiec 2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 02.09.2019 11:00:33
Polski rynek autobusów elektrycznych - lipiec 2019

W lipcu br. w Polsce zarejestrowano sześć nowych elektrobusów - wszystkie od marki Solaris. Pięć klasy MAXI i jeden MIDI.

W lipcu br. w Polsce zarejestrowano sześć nowych elektrobusów - wszystkie od marki Solaris. Pięć MAXI i jeden MIDI.

Tym samym łącznie w kresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 198 szt. pojazdów. To oznacza, że cały czas czekamy na dwusetny elektrobus w naszym kraju!

Elektryczny lipiec

Po dobrym początku roku, nastąpiły trudne dla polskich elektrobusów cztery miesiące. Można powiedzieć, że "bez prądu". W lutym, marcu, kwietniu, maju i czerwcu nie zarejestrowano w naszym kraju żadnego elektrycznego autobusu. W lipcu mieliśmy przełom i swoje pojazdy zarejestrowały trzy miasta:

  • Bełchatów - 3 szt. Solaris Urbino 12 electric

  • Łomianki - 2 szt. Solaris Urbino 12 electric

  • Ostróda - 1 szt. Solaris Urbino 8,9LE electric

Łącznie w okresie styczeń-lipiec 2019 r. w Polsce zarejestrowano 36 szt. autobusów elektrycznych. To niezły początek. Dla porównania dodajmy, że w tym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 648 rejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 5,5%. W tym roku spodziewamy się, że w naszym kraju zostanie zarejestrowanych łącznie ok. 75 szt. elektrycznych autobusów, czyli półmetek e-dostaw jeszcze przed nami.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze - 43 szt.

  • Warszawie - 31 szt.

  • Krakowie - 26 szt.

  • Jaworznie - 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim - 43 szt.

  • Mazowieckim - 36 szt.

  • Śląskim - 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył na polski rynek 118 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 7 miesięcy 2019 r. pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszcze kolejne rekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądają następująco:

  • w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 215 autobusów elektrycznych;

  • w procedurze przetargowej są 52 e-busy

  • z uzyskanym finansowaniem, a przed ogłoszeniem przetargu znajduje się 30 elektrobusów.

Razem daje to liczbę 297 elektrycznych autobusów, które w najbliższej przyszłości - czyli w latach 2019-2021 - wyjadą na polskie ulice. Te prognozy oznaczają, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100 e-rejestracji rocznie. Spodziewamy się, że w 2020 r. ten próg najprawdopodobniej zostanie przekroczony - oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów.

Dla porównania dodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy tylko 63 elektrobusowe rejestracje.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. W czerwcu NCBiR ponowiło procedurę w zakresie wyboru producenta polskich e-busów. Tym zamówieniem zainteresowanych jest 13 podmiotów. Teraz czekamy na SIWZ i składanie ofert. W tej sytuacji trudno jest teraz dokładnie określić, ile z tych autobusów trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia warto podkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W ciągu 7. miesięcy 2019 r. na łączną sumę 647 nowych miejskich autobusów 169 pojazdów miało eko-napęd (26% udział). W podziale na rodzaj napędu, aktualna sytuacja wygląda następująco:

  • 36 elektrobusów

  • 35 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 97 autobusów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują te "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce - zobaczymy.

Elektryczna produkcja

Polska to nie tylko jeden z najważniejszych elektromobilnych rynków w Europie, ale także centrum produkcji autobusów elektrycznych, które stąd trafiają do większości europejskich krajów. W ciągu 6. miesięcy br. w dwóch fabrykach: Solarisa w Bolechowie i Volvo we Wrocławiu powstało łącznie 175 e-busów, z czego 142 egzemplarze trafiły na eksport - głównie do krajów Beneluxu, Niemiec  i Skandynawii.

Solaris wyprodukował 84 pojazdy, a Volvo 81 szt., co pokazuje, że polski producent zyskała godnego , produkcyjnego rywala na elektromobilnym polu. Dla porównania - w całym 2018 roku polskie fabryki wyprodukowały łącznie 177 elektrobusów (czyli o 2 szt. więcej niż w I połowie br.), w tym 103 szt. wykonał Solaris. To najlepiej pokazuje, jak "zazieleniła się" produkcja autobusów w Polsce.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

  • · comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

  • · kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

  • · analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

  • · analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

  • · analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
rynek
nowe
Polska
  • Jakub Płatek – 02.09.2019

    Podlasie 0😂😂😂 Tam jeszcze cywilizacja nie dotarła. Oni jeżdżą na parę 🤣🤣🤣🤣

  • Marian Gosik – 02.09.2019

    A Podlasie zero ahahaha 😂 🤣 🤣

  • Michał Pluta – 02.09.2019

    Czemu wszyscy tak bardzo upierają się przy nazwie autobusy elektryczne? Czemu nie jest używana nazwa autobusy na baterie?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.