TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek autobusów elektrycznych w I kwartale 2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 20.05.2019 09:00:50
Polski rynek autobusów elektrycznych w marcu 2019; fot. PTC

Po I kwartale 2019 r. mamy w Polsce 192 autobusy elektryczne. Najwięcej w Zielonej Górze.

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 192 szt. pojazdów. To oznacza, że za moment świętowali dwusetny elektrobus w naszym kraju!

Elektryczny marzec

W lutym w Polsce nie zarejestrowano żadnego e-busa. Liczyliśmy na zamknięcie kontraktu Ursusa dla Zielonej Góry, ale tak się nie stało. Do finalizacji całego lubuskiego  zamówienia (47 szt.) zostały jeszcze cztery sztuki, a w marcu nie odnotowaliśmy żadnej rejestracji pojazdu marki Ursus. Być może kwiecień przyniesie zakończenie tego kontraktu - jak dotąd największego zamówienia na elektrobusy w Polsce. Ostateczny termin to 17 maj.

Łącznie w I kwartale 2019 r. w Polsce zarejestrowano równo 30 szt. autobusów elektrycznych. To naszym zdaniem dobry początek. Dla porównania dodajmy, że w tym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 250 wszystkich rejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 12%.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze - 43 szt.

  • Warszawie - 31 szt.

  • Krakowie - 26 szt.

  • Jaworznie - 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim - 43 szt.

  • Mazowieckim - 34 szt.

  • Śląskim - 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył na polski rynek 112 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.)

Elektryczna pula

Dane I kwartał 2019 r. pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszcze kolejne rekordy. Aktualnie w trakcie dostaw i produkcji (z podpisanymi umowami) mamy 182 autobusy elektryczne i taka liczba na pewno dołączy do naszych statystyk w 2019 i 2020 roku. To oznacza, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100 e-rejestracji rocznie, a w 2020 r. najprawdopodobniej ten próg zostanie przekroczony - oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów. Dla porównania dodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy 63 rejestracje elektrobusów.

Łączne oceniamy, że polski portfel zamówień na autobusy elektryczne (czyli z przyznanym dofinansowanym, ale bez podpisanych umów) obejmuje pulę 242 pojazdów. Oczywiście jest to liczba podlegająca dynamicznym zmianom i obliczona głównie na podstawie projektów zgłoszonych do unijnych programów: POIiŚ, RPO i POPW.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wole zakupu do 1082 elektrobusów. To ramowe zamówienie, także ile z nich trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi, jak na razie trudno jest jednoznacznie określić.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia warto podkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi. Jak na razie ta sprzedaż dotyczy tylko segmentu pojazdów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i na razie nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG)

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

Rok 2017

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

Rok 2018

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Rok 2019

W I kwartale 2019 r. na łączną sumę 537 wszystkich nowych autobusów tylko 44 pojazdy miały eko-napęd (8,2% udziału). W ub.r. po I kwartale poziom był podobny (46 szt.). W podziale na rodzaj napędu, po trzech miesiącach br. sytuacja jest następująca:

  • 31 elektrobusów

  • 13 autobusów z napędem hybrydowym,

Ze względu na to, że w tym samym czasie w ubiegłym roku, mieliśmy zarejestrowanych 11 szt. autobusów CNG, a teraz z takim napędem nie ma pojazdów, to sprawia, że dynamika tylko w łącznej grupie pojazdów elektrycznych i hybrydowych jest bardzo wysoka (wzrost o 25,7%)

Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce - zobaczymy.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.