TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek autobusów elektrycznych w I kwartale 2020 r.
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 22.05.2020 11:00:36
Polski rynek autobusów elektrycznych w I kwartale 2020 r.

W okresie styczeń-marzec br. segment nowych elektrobusów w Polsce odnotował 21 nowych rejestracji i tym samym przekroczyli poziom 230 autobusów elektrycznych w naszym kraju.

W okresie styczeń-marzec br. segment nowych elektrobusów w Polsce odnotował 21 nowych rejestracji i tym samym przekroczyliśmy poziom 230 autobusów elektrycznych w naszym kraju.

W I kwartale br. ebusy w Polsce odebrały takie miasta, jak:

  • Poznań;

  • Warszawa;

  • i Kutno

Po I kwartale 2020 r. zdecydowanym liderem rynku elektrobusów w Polsce jest marka Solaris, która dostarczyła większość zakupionych autobusów o napędzie elektrycznym i to nie tylko w ostatnim okresie, ale i w ogóle. Warto odnotować, że w tym roku jeden ebus zarejestrowała marka Autosan – do celów demonstracyjnych. Elektryczny egzemplarz Sancity 12LFE przebywa obecnie na testach w Rzeszowie.

W okresie styczeń-marzec br. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 125 szt. nowych autobusów miejskich, co oznacza, że aktualny udział elektrobusów w sprzedaży wynosi 16,8%. Jak na tak trudne czasy to świetny wynik.

Dodajmy, że w ubiegłym roku w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 1036 rejestracji, co dało elektrobusom udział w sprzedaży na poziomie 5,2%.

Spodziewamy się, że w tym roku - zgodnie z planem - zrealizowany zostanie gigantyczny kontrakt Solarisa dla MZA Warszawa, na łącznie 130 przegubowych pojazdów Urbino 18 electric. Pierwszych pięć elektrobusów z tego zamówienia już jest w stolicy.

To oznacza, że czek nas najlepszy rok w historii polskiego rynku ebusów!

Rok 2019

Przypomnijmy, że w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 54 autobusy elektryczne, co oznaczało spadek w porównaniu do 2018 r. o 9 szt. To właśnie dwa lata temu zanotowaliśmy rekordowy - jak dotąd - poziom e-rejestracji - 63 szt.!

W 2019 r. najwięcej elektrobusów dostarczono do:

  • Poznania;

  • i Rzeszowa.

W rankingu e-marek w 2019 roku dominował Solaris (39) przed Volvo (8) i Ursusem (7). Dla porównania dodajmy, że w ubiegłym roku w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 1036 rejestracji, co daje elektrobusom udział w sprzedaży na poziomie 5,2%. W 2018 roku wyniósł on dokładnie tyle samo (sprzedano wówczas więcej elektrobusów, ale także cały miejski rynek był większy). Oczywiście spodziewamy się, że ten wskaźnik będzie rósł w kolejnych latach.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze - 43 szt.

  • Warszawie - 36 szt.

  • Krakowie - 27 szt.

  • Jaworznie - 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim - 43 szt.

  • Mazowieckim - 41 szt.

  • Śląskim - 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do I kwartału 2020 r. dostarczył na polski rynek ponad 150 szt. elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu i świdnickiemu zamówieniu (razem 10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 2019 rok pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w kolejnych latach czekają nas jeszcze kolejne rekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądają następująco:

  • w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 280 autobusów elektrycznych;

  • w procedurze przetargowej są 72 e-busy;

  • a z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniem przetargu znajduje się 128 elektrobusów.

To razem daje liczbę 480 autobusów elektrycznych, które w najbliższej przyszłości - czyli w latach 2020-2021 - wyjadą na polskie ulice. Te prognozy oznaczają, że w 2020 r. przekroczymy próg 100 e-rejestracji rocznie - a to sprawą gigantycznego kontraktu MZA Warszawa na łącznie 130 przegubowych elektrobusów, który będzie realizowany do listopada 2020 r.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewaliśmy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. Tak się jednak nie stanie. W marcu br. NCBiR poinformował o zawieszeniu procedury. Teraz o popularności napędu mają zadecydować pieniądze z NFOŚiGW (programy Gazela i Gepard), Narodowego Funduszu Niskoemisyjnego i … środków własnych przedsiębiorstw. Nawet bez kryzysu wywołanego przez COVID-19 byłaby to słaba perspektywa.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na a.kierecki@jmk.org.pl - w odpowiedzi wyślemy szczegółową wycenę.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
elektrobus
nowe
Polska