TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek autobusów elektrycznych w I połowie 2019 r.
InfoBus.pl - Opublikowano: 24.07.2019 11:00:52
Polski rynek autobusów elektrycznych w I połowie 2019 r.

Liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 192 szt. pojazdów. To oznacza, że cały czas czekamy na dwusetny elektrobus w naszym kraju!

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 192 szt. pojazdów. To oznacza, że cały czas czekamy na dwusetny elektrobus w naszym kraju!

Elektryczny czerwiec

Po dobrym początku roku dla polskich elektrobusów teraz mamy cztery miesiące "bez prądu". W lutym, marcu, kwietniu, maju i czerwcu nie zarejestrowano w naszym kraju żadnego elektrycznego autobusu. Liczyliśmy na zamknięcie kontraktu Ursusa dla Zielonej Góry, ale tak się niestety nie stało. Do finalizacji całego zamówienia (47 szt.) zostały jeszcze cztery sztuki, a w okresie marzec-czerwiec nie odnotowaliśmy żadnej rejestracji pojazdu marki Ursus i wszystko wygląda na to, że nie prędko to nastąpi. Być może II połowa przyniesie zakończenie lubuskiego kontraktu - jak dotąd największego kontraktu na elektrobusy w Polsce. Zobaczymy.

Łącznie w I połowie 2019 r. w Polsce zarejestrowano równo 30 szt. autobusów elektrycznych. To niezły początek. Dla porównania dodajmy, że w tym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 597 rejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 5%. W tym roku spodziewamy się, że w naszym kraju zostanie zarejestrowanych łącznie ok. 75 szt. elektrycznych autobusów, czyli półmetek e-dostaw jeszcze przed nami.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze - 43 szt.

  • Warszawie - 31 szt.

  • Krakowie - 26 szt.

  • Jaworznie - 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim - 43 szt.

  • Mazowieckim - 34 szt.

  • Śląskim - 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył na polski rynek 112 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za I połowę 2019 r. pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszcze kolejne rekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądają następująco:

  • w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 204 autobusy elektryczne;

  • w procedurze przetargowej jest 41 e-busów;

  • z uzyskanym finansowaniem, a przed ogłoszeniem przetargu znajdują się 52 elektrobusy.

Razem daje to liczbę 297 elektrycznych autobusów, które w najbliższej przyszłości - czyli w latach 2019-2021 - wyjadą na polskie ulice. Te prognozy oznaczają, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100 e-rejestracji rocznie. Spodziewamy się, że w 2020 r. ten próg najprawdopodobniej zostanie przekroczony - oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów. Dla porównania dodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy tylko 63 elektrobusowe rejestracje.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. W czerwcu NCBiR ponowiło procedurę w zakresie wyboru producenta polskich e-busów. Teraz czekamy na składanie ofert, które powinny zostać złożone 12 sierpnia. W tej sytuacji trudno jest teraz określić, ile z tych autobusów trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia warto podkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi.  Dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W ciągu I połowy 2019 r. na łączną sumę 597 wszystkich nowych autobusów aż 157 pojazdów miały eko-napęd (26% udziału). W podziale na rodzaj napędu, aktualna sytuacja wygląda następująco:

  • 31 elektrobusów

  • 29 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 97 pojazdów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce - zobaczymy.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG)

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

Rok 2017

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

Rok 2018

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Rok 2019

W ciągu 5 miesięcy 2019 r. na łączną sumę 522 wszystkich nowych autobusów aż 123 pojazdów miały eko-napęd (24% udziału). W podziale na rodzaj napędu, aktualna sytuacja wygląda następująco:


  • 30 elektrobusów

  • 25 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 68 pojazdów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce - zobaczymy.

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
elektrobus
Polska
  • Eryk Złotowski – 24.07.2019

    W Poznaniu nie ma żadnego elektrycznego autobusu.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.