Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów elektrycznych w I połowie 2020 r.

infobus
25.08.2020 17:00
0 Komentarzy

W I połowie br. segment nowych elektrobusów wPolsce odnotował 67 nowych rejestracji i tym samym przekroczyliśmy poziom 269 autobusówelektrycznych w naszym kraju.

Biorąc pod uwagę, że w I połowie br. polscy przewoźnicyodebrali 332 miejskie autobusy, to udział 67 elektrobusów w miejskim rynku dajeobecnie ok. 20% udziału. To świetny wynik i to osiągnięty czasie kryzysu. Przypomnijmy,że w całym 2019 r. zostałozarejestrowanych 55 ebusów, co dało im udział na poziomie 5,3%. A to dopieropoczątek elektrycznej ekspansji.

Po tegorocznej realizacji „kontraktu stulecia”na autobusy elektryczne dla MZA Warszawa (130 szt. Solaris Urbino 18 Electric)poziom elektryfikacji miejskich zakupów może na koniec 2020 roku przekroczyćpoziom 35%, a łączna liczba polskich elektrobusów zbliży się do poziomu 400szt.

Połowa roku

W I połowie br. najwięcej ebusów w Polsce odebrały takie miasta, jak:

  • Warszawa

  • Radom

  • Konin

  • Kutno

Po I połowie 2020 r. zdecydowanym liderem rynku elektrobusóww Polsce jest marka Solaris, która dostarczyła większość zakupionych autobusówo napędzie elektrycznym i to nie tylko w ostatnim okresie, ale i w ogóle. Wartoodnotować, że w tym roku jeden ebus zarejestrowała marka Autosan – do celówdemonstracyjnych, jeden także zarejestrował Automet, a dwa – Volvo.

Rok 2019

Przypomnijmy, że w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 54autobusy elektryczne, co oznaczało spadek w porównaniu do 2018 r. o 9 szt. Towłaśnie dwa lata temu zanotowaliśmy rekordowy – jak dotąd – poziome-rejestracji – 63 szt.! W 2019 r. najwięcej elektrobusów dostarczono do:Poznania; i Rzeszowa. W rankingu e-marek w 2019 roku dominował Solaris (39)przed Volvo (8) i Ursusem (7).

Dla porównania dodajmy, że w ubiegłym roku w całym segmenciemiejskim odnotowaliśmy 1036 rejestracji, co daje elektrobusom udział wsprzedaży na poziomie 5,2%. W 2018 roku wyniósł on dokładnie tyle samo(sprzedano wówczas więcej elektrobusów, ale także cały miejski rynek byłwiększy). Oczywiście spodziewamy się, że ten wskaźnik będzie rósł w kolejnychlatach.

Warszawa górą

Po I połowie 2020 r. najwięcej autobusów elektrycznych wnaszym kraju jeździło w następujących miastach:

  • Warszawie – 60 szt.

  • Zielonej Górze – 43 szt.

  • Krakowie – 28 szt.

  • Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcejelektrycznych autobusów mamy w:

  • Mazowieckim – 84 szt.

  • Lubuskim – 43 szt.

  • Śląskim – 36 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowaniewygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do I połowy 2020 r. dostarczył napolski rynek prawie 200 szt. elektrobusów.

Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzechnajmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podiumdzięki inowrocławskiemu i świdnickiemu zamówieniu (razem 10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 2020 rok pokazują, że polski rynek elektrycznychautobusów zaczyna się rozkręcać i w kolejnych latach czekają nas jeszczekolejne rekordy.

  • aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądająnastępująco: w trakcie dostaw (w tym z podpisanymi umowami) mamy 338 autobusówelektrycznych;

  • w procedurze przetargowej są 34 e-busy;

  • a z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniemprzetargu znajduje się 64 elektrobusy.

To razem daje liczbę 435 autobusów elektrycznych, które wnajbliższej przyszłości – czyli w latach 2020-2022 – wyjadą na polskie ulice. Te prognozy oznaczają, że w 2020 r. przekroczymy próg 100e-rejestracji rocznie – a to za sprawą gigantycznego kontraktu MZA Warszawa nałącznie 130 przegubowych elektrobusów, który zostanie zrealizowany do listopada2020 r.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupyelektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony UniiEuropejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewaliśmysię, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program BezemisyjnegoTransportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082elektrobusów. Tak się jednak nie stanie. W marcu br. NCBiR poinformował ozawieszeniu procedury. Teraz o popularności napędu mają zadecydować pieniądze zNFOŚiGW (programy Gazela i Gepard), Narodowego Funduszu Niskoemisyjnego i …środków własnych przedsiębiorstw. Nawet bez kryzysu wywołanego przez COVID-19byłaby to słaba perspektywa.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych,jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”.Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2020 przygotowaliśmyszeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych iużywanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów wPolsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich orazmiędzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługęmiejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnychi międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania podkonkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto zam-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] – w odpowiedziwyślemy szczegółową wycenę.

Komentarze