Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów elektrycznych w sierpniu 2019 r.

infobus
09.10.2019 11:00
0 Komentarzy

W sierpniu br. segment nowych elektrobusów w Polsce nieodnotował żadnych nowych rejestracji.

Po przyspieszeniu w lipcu, gdzie do statystyk dodaliśmysześć elektrobusów marki Solaris – pięć MAXI i jeden MIDI – teraz ponownie mamyzastój. Tym samym łącznie – w okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku -liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 198szt. pojazdów. To oznacza, że cały czas czekamy na dwusetny elektrobus w naszymkraju.

Elektryczny sierpień

Po dobrym początku roku nastąpiły trudne dla polskichelektrobusów cztery miesiące. W lutym, marcu, kwietniu, maju i czerwcu niezarejestrowano w naszym kraju żadnego elektrycznego autobusu. W lipcu mieliśmyprzełom i swoje pojazdy zarejestrowały trzy miasta: Bełchatów, Łomianki i Ostróda.Teraz mamy kolejny miesiąc „bez prądu”.

Łącznie w okresie styczeń-sierpień 2019 r. w Polscezarejestrowano 36 szt. autobusów elektrycznych. To niezły początek. Dlaporównania dodajmy, że w tym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy648 rejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 5,5%. W tym rokuspodziewamy się, że w naszym kraju zostanie zarejestrowanych łącznie ok. 75szt. elektrycznych autobusów, czyli półmetek e-dostaw jeszcze przed nami.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanychw naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze – 43 szt.

  • Warszawie – 31 szt.

  • Krakowie – 26 szt.

  • Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcejelektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim – 43 szt.

  • Mazowieckim – 36 szt.

  • Śląskim – 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowaniewygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył napolski rynek 118 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., astawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowałona podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 8 miesięcy 2019 r. pokazują, że polski rynekelektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszczekolejne rekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądająnastępująco:

  • w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 215 autobusówelektrycznych;

  • w procedurze przetargowej są 52 e-busy;

  • z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniemprzetargu znajduje się 30 elektrobusów.

Razem daje to liczbę 297 elektrycznych autobusów, które wnajbliższej przyszłości – czyli w latach 2019-2021 – wyjadą na polskie ulice.Te prognozy oznaczają, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100e-rejestracji rocznie. Spodziewamy się, że w 2020 r. ten próg najprawdopodobniejzostanie przekroczony – oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZAWarszawa na 130 przegubowych elektrobusów.

Dla porównania dodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy wPolsce tylko 63 rejestracje autobusów elektrycznych.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupyelektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony UniiEuropejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się,że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego TransportuPublicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. Wczerwcu NCBiR ponowiło procedurę w zakresie wyboru producenta polskich e-busów.Tym zamówieniem zainteresowanych jest 13 podmiotów. Teraz czekamy na SIWZ iskładanie ofert. W tej sytuacji trudno jest teraz dokładnie określić, ile ztych autobusów trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia wartopodkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów znapędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu.Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusówdominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższymczasie. Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszomi antysmogowym strategiom miast – takie ekologiczne rozwiązania stają się corazpopularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napędalternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt.,co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacjimiejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 65 elektrobusów,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażybył najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej”zielonego” w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiłosię aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami – co daje eko-udział napoziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 75 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W ciągu 8. miesięcy 2019 r. na łączną sumę 737 nowychmiejskich autobusów 203 pojazdy miało eko-napęd (28% udział). W podziale narodzaj napędu, aktualny poziom rejestracji wygląda następująco:

  • 35 elektrobusów

  • 42 pojazdy z napędem hybrydowym,

  • 124 autobusy z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują „zielone” dane, liczba zarejestrowanychautobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie – przedewszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będąsprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oświadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnegousług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnychwe flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce – zobaczymy.

Elektryczna produkcja

Polska to nie tylko jeden z najważniejszych elektromobilnychrynków w Europie, ale także centrum produkcji autobusów elektrycznych, którestąd trafiają do większości europejskich krajów. W ciągu 6. miesięcy br. wdwóch fabrykach: Solarisa w Bolechowie i Volvo we Wrocławiu powstało łącznie175 e-busów, z czego 142 egzemplarze trafiły na eksport – głównie do krajówBeneluxu, Niemiec i Skandynawii.

Solaris wyprodukował 84 pojazdy, a Volvo 81 szt., copokazuje, że polski producent zyskała godnego , produkcyjnego rywala naelektromobilnym polu. Dla porównania – w całym 2018 roku polskie fabrykiwyprodukowały łącznie 177 elektrobusów (czyli o 2 szt. więcej niż w I połowiebr.), w tym 103 szt. wykonał Solaris. To najlepiej pokazuje, jak”zazieleniła się” produkcja autobusów w Polsce.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych,jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”.Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmyszeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanychautobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskichoraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich liniiautobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych imiędzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia.Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt pod adresem: [email protected] / T: 506 03 71 71. 

Komentarze