TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek autobusów elektrycznych w styczniu 2019
JMK - Opublikowano: 04.03.2019 10:00:18
Polski rynek autobusów elektrycznych w styczniu 2019

Zaczynamy nową serię artykułów o sytuacji na polskim rynku autobusów elektrycznych. Wcześniej zamieszczaliśmy wspólnie z PFR tylko infografiki. Teraz - od stycznia - dokładamy do tego projektu także tekstowe omówienie.

Zaczynamy nową serię artykułów o sytuacji na polskim rynku autobusów elektrycznych. Wcześniej zamieszczaliśmy wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju tylko infografiki. Teraz - od stycznia 2019 r.- dokładamy do tego projektu także tekstowe, comiesięczne omówienia.

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła liczbę 178 pojazdów. W pierwszym miesiącu bieżącego roku poziom sprzedaży uplasował się na rekordowym poziomie 16 szt. - z Zieloną Górą na czele, która sukcesywnie rejestruje swoje e-busy marki Ursus. Do zamknięcia całego e-kontraktu (47 szt.) zostały jeszcze dwie sztuki, także spodziewamy się, że luty przyniesie zamknięcie zielonogórskiego zamówienia - jak dotąd największego kontraktu na elektrobusy w Polsce.

Ponadto w styczniu do floty polskich elektrobusów dołączyły pierwsze e-busy od Volvo w naszym kraju, które odebrał Inowrocław oraz katowicki, przegubowy Solaris.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze - 45 szt.

  • Warszawie - 31 szt.

  • Krakowie - 26 szt.

  • Jaworznie - 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektryków mamy w:

  • Lubuskim - 45 szt.

  • Mazowieckim - 34 szt.

  • Śląskim - 30 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. na dostarczył na polski rynek 98 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 70 szt. a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które awansowała na podium dzięki realizacji kontraktu dla Inowrocławia.

Elektryczna pula

Dane stycznia pokazują nam, że polski rynek elektrycznych autobusów się rozkręca i w tym roku czekają nas jeszcze kolejne rekordy, a także zmiany na liście rankingowej. Aktualnie w trakcie dostaw i produkcji znajdują się 72 autobusy elektryczne i taka liczba na pewno dołączy w tym roku do naszych statystyk. To oznacza także, że w 2019 r. znajdziemy się blisko granicy 100 e-rejestracji rocznie. O tym, czy po raz pierwszy w historii przekroczy ten poziom zadecyduje zamówienia, które czekają na umowy, w tym oczywiście gigantyczny kontrakt MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów.

Łączne oceniamy, że polski portfel zamówień na autobusy elektryczne (czyli w trakcie produkcji i kontraktowania) obejmuje 274 pojazdy. Oczywiście jest to liczba podlegająca dynamicznym zmianom i obliczona głównie na podstawie projektów zgłoszonych do unijnych programów: POIiŚ, RPO i POPW. Tutaj należy też dodać, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, gdzie w puli znajdują się 1082 elektrobusy. To ramowe zamówienie, także ile z nich trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi, jak na razie trudno jest jednoznacznie określić.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia warto podkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razie tylko segmentu pojazdów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG)
  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Z kolei w styczniu 2019 r. na łączną sumę 188 szt. wszystkich nowych autobusów 21 pojazdów miało eko-napęd (11,22%), co daje dobrą prognozę na cały rok. W podziale na rodzaj napędu pierwszy miesiąc roku wyglądał następująco:

  • 16 elektrobusów

  • 5 autobusów z napędem hybrydowym,

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - głównie dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG "Branża motoryzacyjna", edycja Q1/2018). Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.