TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów - 01.2019
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 27.02.2019 12:30:35
Polski rynek nowych autobusów - 01.2019

W styczniu 2019 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 188 nowych autobusów. To rezultat identyczny jak przed rokiem, co wpisuje się w naszą tegoroczną prognozę zakładającą powtórkę zeszłorocznego wyniku, czyli 2706 szt.

Biorąc pod uwagę duże zamówienia na autobusy miejskie i częściowe przesuniecie kontraktów z 2018 roku na rok bieżący zakładamy, że przy wzroście w miejskiej kategorii i nieznacznie niższej sprzedaży w pozostałych segmentach powinniśmy na koniec roku odnotować podobny wynik, czyli na granicy 2700 egzemplarzy.

Powtórzenie rekordowego i niespotykanego dotąd w naszym kraju poziomu rejestracji z 2018 roku byłoby dużym sukcesem i świetną wiadomością dla firm działających na tym rynku. Cały czas motorem tej pozytywnej dynamiki są unijne fundusze, które wspierają autobusowy rynek zarówno w ramach centralnego programu POIiŚ, jaki regionalnych - RPO i POPW.

Znakiem charakterystycznym dla ubiegłorocznej sytuacji na rynku był fakt, że po raz pierwszy od kilku lat segment miejski w końcu dogonił minibusy i ponownie stał się strategicznym segmentem dla polskiego rynku nowych autobusów. W tym roku naszym zdaniem będzie podobnie.

Autobusowy styczeń

Po grudniowym gwałtownym spadku liczby autobusowych rejestracji, styczeń przyniósł rynkowi uspokojenie i stabilizację. Polscy przewoźnicy zarejestrowali dokładnie taką sama liczbę pojazdów, jak w roku ubiegłym, czyli 188 szt. Jest to poniżej zarówno miesięcznej średniej z 2018r., która wyniosła 225 pojazdów, jak i średniej z 2017 r., czyli 191 autobusów. To również potwierdza, że rynek autobusowy rozwija się w miarę upływu roku, a apogeum sprzedaży przypada na II połowę roku. Teraz mamy czas zbierania kontraktów i układania produkcji.

W styczniu 2019 r. na polskim rynku przybyło 188 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik dokładnie taki sam jak przed rokiem. Kolejne podobieństwo między tymi okresami to świetne wyniki w segmencie autobusów miejskich, które w bieżącym roku były jeszcze wyższe niż rok wcześniej - o 16 szt. (+21,1%). W ostatnim miesiącu najwięcej nowych autobusów miejskich zarejestrowano w Rzeszowie (ZG PKS), Częstochowie i Zielonej Górze.

Podobnie też, jak przed rokiem dynamicznie wystartowała kategoria MINI, gdzie w styczniu sprzedaż wzrosła do poziomu 84 szt. (+3 szt. / +3,7%) w porównaniu z sytuacją sprzed roku.

W ostatnim miesiącu w segmentach autobusów szkolnych i międzymiastowych nie zarejestrowano żadnego pojazdu podobnie, jak to było rok wcześniej. W przypadku pierwszej kategorii jest to sytuacja podobna jaką obserwujemy przez większość poprzednich lat Natomiast normą są słabe wyniki autobusów międzymiastowych, które także w styczniu potwierdziły, że znajdują się w zapaści. Naszym zdaniem sytuacja w tym segmencie nie zmieni się dopóki nie wejdzie w życie nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, która ma uporządkować sytuację w segmencie przewozów regionalnych i tym samym znacząco podnieść wolumen całego autobusowego rynku. Dzięki niej ta aktualnie niszowa kategoria może bardzo szybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym ze strategicznych segmentów. Jak na razie projekt tej ustawy jest konsultowany.

Natomiast w tak ważnym dla rynku segmencie autokarów widać wyraźne spowolnienie. W styczniu zarejestrowano w nim o 11 szt. mniej (-47,8%)

W klasyfikacji autobusów powyżej ton w styczniu zarejestrowano w Polsce 104 autobusy, czyli o 3 mniej niż w zeszłym roku (-2,8%). W całym 2018 roku sprzedano 1602 takie pojazdy, czyli o 367 szt. więcej (+29,7%), co oznacza wyraźne zwiększenie liczby rejestracji autobusów o wyższej masie całkowitej, co bezpośrednio wynika z hossy w segmencie miejskim. Zakładamy, że ten rok tonażowo powinien być podobny do poprzedniego. W przyszłości w tym zestawieniu różnicę mogą zrobić minibusy, które aktualnie często są wykorzystywane do transportu regionalnego. Jeżeli dzięki nowej ustawie ruszy kategoria autobusów międzymiastowych to spodziewamy się, że podniesie ona również poziom rejestracji autobusów powyżej 8 ton. Bez tej zmiany prawnej nie należy się spodziewać tutaj żadnych istotnych zmian.

Miejska ofensywa

Jeszcze dwa lata temu motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce była kategoria MINI (1057), która wówczas wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (766) szt. Z kolei w 2018 roku zwycięzcą w tej rywalizacji zostały autobusy miejskie z wynikiem 1145 szt., co pozwoliło zepchnąć segment MINI na drugie miejsce - z wynikiem 1104 szt.. Naszym zdaniem ta tendencja utrzyma się także i w bieżącym roku, tym bardziej, że część ubiegłorocznych dostaw dla polskich miast została przesunięta na I kwartał 2019 roku.

Potwierdzają to dane ze stycznia, kiedy zarejestrowano 92 autobusy, czyli o 16 szt. więcej niż rok temu (+21%), co pozwoliło już w pierwszy miesiącu roku utrzymać przewagę nad minibusami (84)

Jeżeli chodzi o ranking miejskich producentów to był on charakterystyczny dla pierwszych miesięcy roku, kiedy dopiero wszystko się układa i możliwe są bardzo nietypowe konstelacje. Tak jest i w styczniu 2019 r., gdzie miejskim liderem zostało Iveco z wynikiem 25 szt. sprzedanych pojazdów i udziałem na poziomie 27,2% . Drugie miejsce ma Solaris, a trzecie MAN.

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Z kolei w styczniu 2019 r. na łączną sumę 188 szt. wszystkich nowych autobusów 21 pojazdów miało eko-napęd (11,2%), co daje dobrą prognozę na cały rok. W podziale na rodzaj napędu pierwszy miesiąc roku wyglądał następująco:

  • 16 elektrobusów

  • 5 autobusów z napędem hybrydowym,

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - głównie dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018r. NCBR (który został już rozstrzygnięty). Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. W styczniu 2019 r. liczba rejestracji minibusów była wyższa niż rok wcześniej i wyniosła 84 szt. To o 3 szt. więcej niż rok temu (+3,7%).

Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która w styczniu zarejestrowała 67 minibusów, osiągając aż 79,8% udział. Najlepszy z konkurentów – Iveco – może pochwalić się rezultatem 11 zarejestrowanych minibusów (13,6% udziału w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Oczywiście na te wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (33), następnie Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, i CMS Auto. Najwięcej minibusów zarejestrowano tradycyjnie w powiecie wejherowskim (19), a następnie na Mazowszu - w powiatach: grodziskim, warszawskim i pruszkowskim.

Turystyczna moc

W styczniu - podobnie jak w 2018 r. - segment turystyczny zaspał i sprzedano tutaj tylko 12 szt. autobusów (-11 szt. / -47,8%). Ten wynik jest zdecydowanie poniżej poziomu do jakiego przyzwyczaił nas autokarowy rynek i może oznaczać to zapowiedź jeszcze większego spadku niż w ubiegłym roku. Przypomnijmy, że w 2018 roku łącznie zarejestrowano 368 fabrycznie nowych autokarów (-16 szt. / -4,2%). Więcej na ten temat aktualnej kondycji tej kategorii będziemy mogli powiedzieć po I kwartale, kiedy tradycyjnie następuje wysyp turystycznych rejestracji - przed kolejnym sezonem.

W turystycznym rankingu producentów liderem jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 5 autokarów, a drugi jest VDL.

Międzymiastowe spowolnienie

W 2018 r. w naszym kraju sprzedano 70 szt. autobusów międzymiastowych, czyli o 14 pojazdów mniej niż w 2017 r. (-16,7%). W styczniu 2019 roku na liczniku w tej kategorii mamy zero podobnie jak to było rok wcześniej. Skala tych zakupów najlepiej oddaje, w jakiej sytuacji znajduje się ten segment. Powoli podnosi się on z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym spowoduje (w 2020 r.), że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak, jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

W pierwszym miesiącu 2019 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (75), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 67 pojazdów z trójramienną gwiazdą. Styczniowy wynik Mercedesa jest o 8 szt. niższy niż przed rokiem (-9,6%), co dało marce udział na poziomie 39,9% (-4,2 pkt proc.)

Nietypowo (co z kolei jest charakterystyczne dla pierwszych miesięcy roku) drugie miejsce na autobusowym rynku ma Iveco, które świetnie rozpoczęło rok w segmencie miejskim, realizując rzeszowski kontrakt. Dokładając do tego dobrą sprzedaż minibusów mamy nowego wicelidera z wynikiem 36 rejestracji (+35 szt. / +3500%) z udziałem 19.1% (+18,6 pkt proc.)

Trzeci jest Solaris, który w styczniu rejestrował wyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Wicelider rynku ma na swoim koncie 18 pojazdów, czyli o 13 szt. mniej niż przed rokiem (-41,9%), co zapewniło marce udział na poziomie 9,8% (-6,9 pkt proc.).

Czwarte miejsce przypadło firmie MAN, który cały czas jest " w gazie" i wysoko plasuje się w sprzedażowych rankingach. Niemiecka marka kontynuuje w 2019 r. swój wielki powrót na polski rynek mając w styczniu na swoim koncie 17 rejestracji (+9 szt. / +112,5%), co zapewniło firmie udział na poziomie 9% (+4,7 pkt. proc).

W klasyfikacji powyżej 8 t DMC pierwsze miejsce ma Iveco (25 szt.) z udziałem 24%, drugi jest Solaris (18 szt.) z udziałem 17,3%, a trzeci MAN (16 szt.) i udziałem na poziomie przekraczającym 15%.

Polska produkcja

Na koniec warto zauważyć, jak to wynika z naszej analizy danych o pierwszych rejestracjach, że w styczniu mimo, że udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach nie wzrósł, to wolumen jest na dobrym poziomie - głównie dzięki wzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich, których najwięcej jest produkowanych w naszym kraju. Aktualny poziom to 49 szt., co daje udział na poziomie 26% wobec 29% w styczniu przed rokiem. Dla porównania - w całym 2018 r. liczba wytworzonych w kraju i tu zarejestrowanych autobusów wyniosła 872 szt., co przełożyło się na 32,2% udział we wszystkich rejestracjach. W 2017 r. były to 602 egzemplarze i 26,2%.

Pamiętajmy też, że w kategorii MINI prężnie działają polskie firmy zabudowujące, takie jak: Mercus, Auto-CUBY, BUS Factory, BUS-Center, Warmiaki, CMS-Auto, Polster, Eurobus, Automet, Bus-Prestige, Acbus, czy SprintCar i in.. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ponad 60%. To oznacza, że blisko 2/3 sprzedawanych w Polsce autobusów jest też produkowana lub zbudowana na sprowadzonym podwoziu, w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, że w 2019 roku go powtórzymy.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 100 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.