TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów - 01.2020
InfoBus.pl - Opublikowano: 25.02.2020 13:00:31
Polski rynek nowych autobusów - 01.2020

W styczniu 2020 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali tylko 158 nowych autobusów.

W styczniu 2020 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 158 nowych autobusów. Dla porównania rok wcześniej było ich 188 szt., tyle samo co i dwa lata wcześniej.

To oznacza spadek o -30 szt. / -16,0% i kontynuację negatywnego trendu, który zdominował polski rynek nowych autobusów w II połowie 2019 r.

Autobusowy styczeń

Styczniowy wynik wypadł poniżej miesięcznej średniej zarówno z 2019 r. (206 szt.), jak i z 2018 r. (225 szt.) i 2017 r. (191 szt.).

W pierwszym miesiącu br. mamy dość dziwną - jak to na początku roku - sytuację w poszczególnych segmentach funkcjonalnych. Największy ilościowy spadek odnotowaliśmy w strategicznej kategorii miejskiej, w którym liczba sprzedanych autobusów była aż o 43 szt. niższa niż przed rokiem (-46.7%). Mały "minus" zanotowaliśmy też w kategorii turystycznej, gdzie mieliśmy o jedną rejestrację mniej niż rok wcześniej (-1 szt. /-8,3%). Z kolei w segmencie MINI mamy nieznaczny "plus" i wynik 86 szt. (+2 szt. / +2,4%). Natomiast prawdziwy boom przeżył w styczniu niszowy segment autobusów międzymiastowych, w którym rejestracje wyniosły aż 12 szt. (+12 szt. / +1200%). Dla porównania - w całym 2019 r. w tej kategorii sprzedano 39 pojazdów, co najlepiej pokazuje, jak słaby jest lokalny transport w Polsce.

Podsumowując autobusową sytuację w styczniu warto przypomnieć, że ubiegłoroczny poziom (2478 szt.) był niższy niż rekordowy wynik z 2018 r., kiedy zanotowano 2706 rejestracji nowych autobusów, co oznacza 8,4-procentowy spadek. Czy jest szansa, aby w tym roku zbliżyć się do wyniku z 2019 roku? Raczej nie. Z naszych obliczeń wynika, że rynek może osiągnąć rezultat ok. 2100-2200 szt., czyli będzie niższy w porównaniu z 2019 rokiem o ok. 12%. Wpływ na to mieć będzie przede wszystkim słabsza kondycja segmentu miejskiego, gdzie spodziewamy się ok. 800 rejestracji. Natomiast na pewno będzie to bardzo dobry "zielony rok" m.in. za sprawą realizacji największego w naszym kraju kontraktu na autobusy elektryczne, które w liczbie aż 130 szt. mają być dostarczone do Warszawy.

Strategiczny segment

W 2019 roku kategoria miejskich autobusów przegrała (1032 szt.) z segmentem MINI (1064) w walce o prymat na polskim rynku nowych autobusów. Minimalnie, ale jednak. W 2020 r. spodziewamy się podobnej sytuacji, jednak cały czas podkreślając, że to miejski segment jest strategiczny dla naszego rynku i to zarówno pod względem wartości sprzedawanych tutaj pojazdów, jak i utrzymywania produkcji przez zakłady zlokalizowane w Polsce. Fabryki MAN Bus w Starachowicach, Solaris w Bolechowie, Scania w Słupsku nastawione są głównie na produkcję pojazdów miejskich. Do tego dochodzą zakłady Volvo we Wrocławiu i Autosan w Sanoku, które również z roku na rok zwiększają swoje miejskie obroty. Liczba autobusowych fabryk w naszym kraju pokazuje najlepiej, jak ważny jest ten segment i to nie tylko dla samego rynku, ale całej gospodarki.

W styczniu br. zarejestrowano w Polsce tylko 49 szt. miejskich autobusów, czyli o 43 szt. mniej niż rok wcześniej (-46,7%). W 2019 r. był to poziom 92 szt., w 2018 r. - 76 szt., a w 2017 r. - 21 szt. Średnia miesięczna z ubiegłego roku dla tej kategorii to 86 szt.

Odnotowany w styczniu br. spadek to efekt większych dostaw w styczniu 2019 r. do takich przewoźników, jak ZG PKS Rzeszów i MPK Częstochowa. W pierwszy miesiącu tego roku zabrakło tak dużych przekazań i najwięcej nowych autobusów miejskich zarejestrowała firma PKM Tychy w liczbie 20 szt. marki Autosan. To w oczywisty sposób wywarło wpływ na miejski ranking, gdzie w styczniu liderem został Autosan, który zarejestrował 20 autobusów (40,8% udział w segmencie).

Najczęściej kupowany autobus miejski w styczniu to Autosan Sancity 12LF CNG.

Zielone miasta

Przy okazji analiz danych CEP przygotowanych przez PZPM i JMK, o kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to, jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano już 160 egzemplarzy, co dało im 7-procentowy udział w całym rynku. W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ten rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej autobusowej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. pojazdów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W 2019 r. na łączną sumę 1032 nowych miejskich autobusów 287 pojazdów miało eko-napęd (28% udział). W podziale na rodzaj napędu, aktualny poziom rejestracji wyglądało to następująco:

  • 54 elektrobusy

  • 51 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 182 autobusy z napędem gazowym (CNG).

Wyniki za styczeń 2020 r. pokazują, że polski rynek idzie cały czas w zielone technologie i na 49 wszystkich zarejestrowanych autobusów aż 32 miało alternatywny napęd, w tym:

  • 31 autobusów z napędem gazowym (CNG) i

  • 1 elektrobus

Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku sprzyjają też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi z uwzględnieniem udziału autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki. Jak to wyjdzie w praktyce - zobaczymy.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok kategoria autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. W styczniu 2020 r. liczba rejestracji minibusów nieznacznie wyższa niż rok wcześniej (+2 szt. / +2,4%). W 2019 r. był to poziom 84 szt., w 2018 r. - 81 szt., a w 2017 r. - 68 szt. Średnia miesięczna z ubiegłego roku dla tej kategorii to 88 szt.

Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od lat zdecydowanym liderem w tej kategorii jest marka Mercedes-Benz, która w pierwszym miesiącu br. osiągnęła rezultat 65 minibusów i osiągnęła 75% udział. Dla porównania - najlepszy z konkurentów – marka Ford – może pochwalić się 12 szt. zarejestrowanych minibusów (14% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Na te wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowujące najczęściej pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (32), następnie Bus-Center, Auto-Cuby, Warmiaki, CMS Auto, Bus Factory, Polster, MMI, Automet, Sprintcar, Eurobus i Carpol oraz inni.

W styczniu najwięcej minibusów zarejestrowano na Mazowszu - głównie w powiecie pruszkowski (10) i grodziskim (10), a następnie na Pomorzu - przede wszystkim w powiecie wejherowskim (11).

Najczęściej kupowany w Polsce minibus w styczniu to Mercedes-Benz Sprinter.

Turystyczna moc

Patrząc na styczniowy wynik widać wyraźnie, że segment turystyczny okrzepł i jest jedną z najbardziej stabilnych - obok minibusów - kategorii na autobusowym rynku. Wynika to przede wszystkim z braku przetargów publicznych i działalności wyłącznie w sferze prywatnego biznesu. W pierwszy miesiącu roku zanotowaliśmy tutaj 11 rejestracji (- 1 szt. / -8,3%), co oznacza minimalny spadek i stabilną sytuację, aczkolwiek te dane porównujemy z początkiem 2019 roku, który dla turystycznej branży był bardzo nerwowy i nierówny. Dla porównania - w styczniu 2019 r. zarejestrowano 12 szt., w 2018 r. - 23 szt., a w 2017 r. - 11 szt. Średnia miesięczna z ubiegłego roku dla tej kategorii wyniosła 28 szt.

W autokarowym rankingu producentów liderem w styczniu została marka Setra z udziałem w rynku wynoszącym 27,3%.

Najczęściej kupowany autobus turystyczny w styczniu to Setra S517 HD i Volvo 9700.

Międzymiastowe przyspieszenie

Autobusy międzymiastowe w Polsce to cały czas niszowy segment, z którym jednak wiążemy ogromne nadzieje na przyszłość. Ciężko w to uwierzyć, ale u naszych zarówno południowych, jak i zachodnich sąsiadów to właśnie tego typu pojazdy dominują na autobusowym rynku i sprzedają się w setkach sztuk rocznie. U nas jest kompletnie odwrotnie, co wynika z obowiązujących przepisów prawnych, które preferują pojazdy używane lub nowe, ale o małej pojemności. To stawia nas kraj bliżej "marszrutkowych", wschodnich rozwiązań transportowych niż uporządkowanych i dostępnych dla wszystkich systemów znanych z Europy Zachodniej. Cały czas jednak aspirujemy do nich i mamy nadzieję, że obiecana od lat ustawa o transporcie publicznym w końcu wejdzie w życie i zmieni dotychczasową rzeczywistość.

Jakby na przekór tym pesymistycznym opiniom, styczeń przyniósł międzymiastowym autobusom chwilowe ożywienie i zdecydowany wzrost sprzedaży. W tym miesiącu zarejestrowano tutaj 12 pojazdów , co wobec zerowego poziomu z ubiegłego i z 2018 roku daje gigantyczny statystyczny przyrost. Dla porównania w styczniu 2017 r. w naszym kraju sprzedano 5 autobusów międzymiastowych. Średnia miesięczna z 2018 roku dla tej kategorii to 3 szt.

Międzymiastowy segment zasilają głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy korzystają z unijnych środków i inwestycją w nowy tabor. Powoli też rośnie udział zakupów w ramach ekspresowych połączeń międzymiastowych. Jak na razie nie zauważaliśmy pozytywnego wpływy na ten segment wdrożonego w sierpniu ub.r. Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Nie spowodował on żadnej zmiany "in plus" na rynku nowych pojazdów. Brak wymagań co do wieku pojazdów, czy normy emisji spalin oraz krótki czas kontraktowania przewozów powoduje, że głównym beneficjentem tego rządowego programu będą firmy zajmujące się sprzedażą używanych autobusów, które doraźnie uzupełnią tabor operatorów wybranych przez powiaty czy gminy. Jeszcze raz powtórzymy - bez systemowych rozwiązań międzymiastowy segment nie ma szans na zwiększoną sprzedaż.

Liderem w tej kategorii w styczniu br. została marka SOR (7) z blisko 60% udziałem w tej części rynku. Z kolei najczęściej kupowanym autobusem międzymiastowym w styczniu został SOR CN 12,3.

Lista rankingowa marek

W styczniu 2020 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (75), która zanotowała identyczną sprzedaży, jak przed rokiem, co przełożyło się na wzrost udziałów w rynku (+7,6 pkt proc.). Zdecydowanie najlepsza sytuacja dla niemieckiego producenta panuje w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano aż 65 pojazdów z trójramienną gwiazdą i to przede wszystkim ten segment pozwolił marce uzyskać 47% udział w całym rynku.

Na drugim miejscu jest Autosan, który tak wysoką lokatę zawdzięcza dostawom gazowych autobusów dla PKM Tychy. Rekordowo wysoki poziom rejestracji marki osiągnął pułap 24 szt. (+24 szt.), z czego większość stanowią pojazdy miejskie.

Trzecią pozycję na autobusowym rynku zajmuje Ford, który działając tylko w segmencie MINI wypracował wynik 12 rejestracji (+ 8 szt. / +200%)..

Polska produkcja

Na koniec warto zauważyć, że w tym roku rośnie udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach i zostały w Polsce zarejestrowane. Głównie było to możliwe dzięki wzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich, których najwięcej jest produkowanych w naszym kraju. W 2019 r. poziom autobusów wyprodukowanych i sprzedanych w naszym kraju wyniósł 844 szt., co przełożyło się na udział na poziomie 34%, czyli więcej niż w 2018 r., kiedy było to 29%. Z kolei w styczniu 2020 r. wskaźnik ten wyniósł 35 szt., czyli 22% w całym rynku. Liczymy na wzrost.

Dla porównania - w całym 2018 r. liczba wytworzonych w kraju i tu zarejestrowanych autobusów wyniosła 872 szt., co przełożyło się na 32,2% udział we wszystkich rejestracjach. W 2017 r. były to 602 egzemplarze i 26,2%.

Pamiętajmy też, że w kategorii MINI prężnie działają polskie firmy zabudowujące, takie jak: Mercus, Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, Bus Factory, Polster, MMI, Carpol i Eurobus, Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar czy Acbus i in.. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi prawie 70%. To oznacza, że na każde 10 sprzedawanych w Polsce autobusów blisko 7 jest też produkowanych lub zabudowywanych w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik, z którego możemy być dumni.

Statystyczna oferta

Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o zakupach nowych autobusów, który kosztuje u nas 150 PLN netto miesięcznie.

To nie wszystko. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na a.kierecki@jmk.org.pl / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.