TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów 02.2017 r.
JMK analizy rynku transportowego - Opublikowano: 22.03.2017 12:00:28
Polski rynek nowych autobusów 02.2017 r.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lutym 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 126 nowych autobusów – wszystkie o DMC powyżej 3,5 t.

To wynik o 16 szt. wyższy niż rok wcześniej (+14,5%), kiedy sprzedano 110 pojazdów. Natomiast skumulowany wynik autobusowych rejestracji od początku roku jest cały czas na minusie (- 44 szt. / - 16,0%). Jest to cały czas związane z rekordową sprzedażą w grudniu, kiedy większość producentów przyspieszała sprzedaż i w konsekwencji rejestracje w końcu roku. Miało to również związek z wejściem nowych przepisów w zakresie obowiązującej normy emisji spalin, czyli Euro VI, która weszła na wyższy poziom.

Mimo to spodziewamy się, że w tym roku odnotujemy jeszcze wyższy wynik niż w doskonałym dla autobusowego rynku 2016 roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 1 987 szt. nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2 300 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawową tak optymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim, natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy, że będą one na zeszłorocznym poziomie, podobnie jak minibusy i pojazdy międzymiastowe.

Autobusowy luty

W drugim miesiącu roku na polskim rynku przybyło 126 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 16 szt. (+16,0%) wyższy niż przed rokiem. Lutowy wzrost to przede wszystkim efekt lepszych wyników w segmencie autobusów MINI, który cały czas zwiększa swoje obroty i w lutym br. zanotował po raz kolejny mocny wzrost sprzedaży (+35 szt. / +72,9%). Plus odnotował także najsłabszy segment na autobusowym rynku, czyli pojazdy międzymiastowe. Liczba rejestracji wyniosła 8 szt. – to dwa razy więcej w porównaniu z lutym 2016 r. Dobrze też wypadły autobusy turystyczne (+5 szt. / +19,2%) w porównaniu do sytuacji sprzed roku , który osiągnął już wysokie obroty i zanotował – podobnie jak w rekordowym zeszłym roku – sprzedaż na poziomie ponad 30 szt. miesięcznie. Kategoria pojazdów miejskich podobnie jak i w styczniu – znalazła się na minusie. W lutym sprzedano zaledwie cztery autobusy z tego segmentu (-28 szt. / -87,5%), które trafiły do Szczecina . Mimo to nadal wiążemy z tą kategorią spore nadzieje na rekordowy wynik na polskim roku.

Skumulowany wynik

Od początku roku w Polsce zarejestrowanych zostało 231 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 44 szt. mniej niż przed rokiem (-16,0%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po dwóch miesiącach br. jest kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 151 szt. (+54 szt. / +55,7%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są autobusy turystyczne z wynikiem 42 rejestracji (-16 szt. / -27,6%). Dobrze też prezentują się pojazdy międzymiastowe z rezultatem 13 rejestracji od początku roku, co przełożyło się na 160% wzrostu w tej grupie. Najsłabszych ogniwem rynku o największym spadku, jest jak na razie segment autobusów miejskich, gdzie skumulowany wynik po styczniu i lutym wynosi 25 egzemplarzy (-90 szt. / -78,3%).

O strategicznej roli segmentu MINI w Polsce świadczy fakt, że autobusowy rynek zupełnie inaczej w tym roku wygląda powyżej 8 ton DMC. W tym zakresie (obejmującym tylko pojazdy miejskie, międzymiastowe i turystyczne) zarejestrowano od początku roku zaledwie 80 takich pojazdów (-98 szt. / -54,8%).

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segment miejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015r poziom obu kategorii był wyrównany (697 szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim). Z kolei w 2017 roku spodziewamy się, że ten wyścig wygrają autobusy miejskie. Choć na razie w tym segmencie panuje lekki marazm to liczba przetargów z unijnym dofinansowaniem i realizacją jeszcze w tym roku jest naprawdę imponująca.

W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskich pojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej – zarejestrowano tylko cztery takie autobusy (-28 szt. / -87,6%). Przy takich wynikach nic dziwnego, że rynek jest na solidnym minusie i skumulowany wynik wynosi tutaj 25 egzemplarzy (-90 szt. / - 78,3%).

Wśród dostarczonych w tym roku pojazdów, jak na razie dominują konstrukcje w barwach Bydgoszczy, która na początku roku odebrała 11 autobusów Mercedes-Benz Conecto. Drugie miejsce w liczbie rejestracji utrzymują Kielce (4), które sukcesywnie kupują niskopodłogowe autobusy tureckiej marki Temsa oraz Szczecin z czterema Solarisami Urbino.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów na po dwóch miesiącach roku zapowiada dość oryginalny układ rankingowej listy marek w tej kategorii. Z tego zresztą słyną statystyki z początku roku. Dzięki bydgoskiemu zamówieniu liderem w miejskim segmencie jest Mercedes-Benz (11) z udziałem 44%. Na drugim miejscu uplasował się Solaris, który odnotował sprzedaż 8 autobusów (udział 32%). Trzecie to Temsa, który ma na swoim koncie kolejną dostawę pojazdów dla Kielc.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusów był niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już w lutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. Łącznie od początku roku polscy przewoźnicy zakupili 151 MINI-busów (+54szt. / +55,7%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała tutaj 110 pojazdów, osiągając udział na poziomie 72,8%. Najmocniejszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 26 zarejestrowanych minibusów (17,2% udziału w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firma Mercus (47), a następnie Bus Prestige (11), CMS-Auto (9), Auto-CUBY i BUS FACTORY (po 8) i Eurobus (7). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (36) i Pruszkowie (24).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny zaspał, tak w lutym mogliśmy tutaj obserwować zakupową ofensywę i to na większą skalę niż w zeszłym roku. Jednak słabszy styczeń spowodował, że skumulowany wynik od początku roku jest niższy niż w zeszłym o tej porze. Łączna suma 42 autokarów (-16 szt. / -27,6%). Przypomnijmy, że w 2016 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 347 szt. autobusów turystycznych, czyli o 98 szt. więcej (+39,4%) niż w 2015 r. który także charakteryzował się dodatnią dynamiką. Może to już koniec turystycznej hossy w Polsce? Zobaczymy.

W autokarowym rankingu marek liderem jest tradycyjnie Mercedes-Benz, który już rozpoczął masową sprzedaż swojego bestsellera, czyli modelu Tourismo. Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 18 szt., co zapewniło niemieckiemu producentowi udział w turystyczny segmencie na poziomie 42,9%. Kolejne miejsce ma Setra (9), czyli druga – po Mercedes-Benz – marka koncernu Daimler Buses. Ich łączny udział w tym rynku to ponad 64%. Trzecie miejsce z 5 rejestracjami mają ex aequo dwie marki : Irizar i Scania.

Międzymiastowe na plusie

Na początku 2017 r. kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się "na plusie". W pierwszych dwóch miesiącach roku sprzedano aż 13 pojazdów międzymiastowych.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 stycznia 2018 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Liderem w tym segmencie jest dość nieoczekiwanie Volvo, które dzięki kontraktowi dla gminy Kleszczów zanotowało na swoim koncie rekordową liczbę pięciu sprzedanych w naszym kraju autobusów międzymiastowych.

Lista rankingowa marek

W ciągu dwóch miesięcy 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (142), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 110 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe pojazdy należą do segmentów - miejskiego (11), turystycznego (18) i międzymiastowego (3). Skumulowany od początku roku poziom jest o 35 szt. wyższy niż przed rokiem, co zapewniło marce udział ponad 60% (+28,8 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Ford (26), czyli kolejna marka z segmentu MINI, który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit stał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba rejestracji Forda od początku roku jest wyższa o 12 szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (+85.7%), co zapewniło firmie udział 11,3% (+6,2 pkt proc.).

Kolejną pozycję ma Setra (9), która przede wszystkim sprzedaje w naszym kraju autobusy turystyczne, a czwarte Solaris (8), który oferuje pojazdy miejskie.

W ujęciu powyżej 8 ton DMC, liderem "dużych" autobusów jest Mercedes-Benz (32) z 40-procentowym udziałem rynku, którego goni Setra (9) i Solaris (8).

Na koniec warto zauważyć, że w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2016 r. wyraźnie spadł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmentach MINI i turystycznym, gdzie sprzedawane są pojazdy najczęściej importowane do naszego kraju. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł 10 szt. (4,3%). Dla porównania ten rezultat za cały 2016 r. wyniósł 558 szt. (28,1%), a w 2015 r. – 656 szt. (37,6%). Mamy nadzieję, że w 2017 roku – dzięki zwiększonej liczbie unijnych zamówień na autobusy miejskie ten wskaźnik ulegnie poprawie.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.