TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów - 03.2017
InfoBus.pl - Opublikowano: 26.04.2017 15:00:59 3 komentarze
Polski rynek nowych autobusów - 03.2017

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W marcu 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali aż 319 nowych autobusów ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 82 szt. wyższy niż rok wcześniej (+34,6%), kiedy sprzedano 237 pojazdów. Jednocześnie jest to najlepszy wynik odnotowany w marcu na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Dzięki tak rekordowej sprzedaży, skumulowany wynik autobusowych rejestracji, po raz pierwszy w tym roku osiągnął mocny plus (+37 szt. / +7,2%). Tym samym rynek zaczyna pobijać świetne wyniki z zeszłego roku, który dla polskiego rynku autobusów okazał się bardzo dobry. W tym roku powinno być jeszcze lepiej. W 2016 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1987 szt. nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2300 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawą tak optymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim, natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy, że będą one na zeszłorocznym poziomie, podobnie jak minibusy i pojazdy międzymiastowe.

Autobusowy marzec

W trzecim miesiącu roku na polskim rynku przybyło 319 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 82 szt. (+34,6%) wyższy niż przed rokiem. Wzrost w marcu br. to przede wszystkim efekt lepszych wyników w segmencie autobusów MINI oraz miejskich. Minibusy cały czas zwiększają sprzedażowe obroty i w ostatnim miesiącu ta kategoria zanotowała bardzo mocny wzrost liczby rejestracji (+58 szt. / +100%). Tym samym był to najlepszy marzec w segmencie MINI w przeciągu ostatnich kilku lat. 116 szt. w jeden miesiąc.

W marcu zaobserwowaliśmy ożywienie w kategorii autobusów miejskich. W ciągu jednego miesiąca sprzedano tutaj kilka razy więcej pojazdów (104) niż łącznie w styczniu i lutym br. (25). To o 57,6% wyższy wynik niż przed rokiem i jednocześnie najlepszy marcowy wynik w tej kategorii w ciągu ostatnich kilku lat. To także zapowiedź nadejścia miejskiej hossy, która będzie panować na polskim rynku przez najbliższe dwa lata. Wszystko oczywiście dzięki unijnemu dofinansowaniu w ramach trzech programów operacyjnych (RPO, POPW, POIiŚ).

Plus odnotował także najsłabszy segment na autobusowym rynku, czyli pojazdy międzymiastowe. Liczba rejestracji wzrosła tutaj o 7 szt. (+175%) w porównaniu z marcem 2016 r. W ostatnim miesiącu świetnie wypadły też autobusy turystyczne, które osiągnęły drugi (po 109 szt. w 2016 r.) wynik w analogicznym miesiącu w tej kategorii od 2010 r.

Skumulowany wynik

W I kwartale 2017 r. w Polsce zarejestrowanych zostało 550 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 38 szt. więcej niż przed rokiem (+7,4%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po trzech miesiącach br. jest kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 267 szt. (+112 szt. / +72,3%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są ? autobusy turystyczne z wynikiem 130 rejestracji (-37 szt. / -22,2%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik po I kwartale wynosi 129 egzemplarzy (-52 szt. / - 28,7%).

Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 24 rejestracji od początku roku. Jak na najsłabsze ogniwo naszego rynku, to rekordowy wynik (+19 szt. / +380%), chociaż wolumen w tej grupie jest niski.

O wadze segmentu MINI dla kondycji polskiego rynku świadczy fakt, że zestawienie rejestracji autobusów powyżej 8 ton DMC nieznacznie je tylko przewyższa (o 16 szt.). Pojazdy miejskie, międzymiastowe i turystyczne w I kwartale br. osiągnęły poziom 283 szt. (-73 szt. / -20,7%).

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segment miejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015 r. poziom obu kategorii był wyrównany (697 szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim). Z kolei w 2017 roku spodziewamy się, że ten wyścig wygrają autobusy miejskie. Choć na razie w tym segmencie panuje lekki marazm to liczba przetargów z unijnym dofinansowaniem i realizacją jeszcze w tym roku jest naprawdę imponująca.

W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskich pojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej ? zarejestrowano tylko cztery takie autobusy (-28 szt. / -87,6%). W marcu nastąpił jednak przełom i odnotowaliśmy 104 miejskie rejestracje (+38 szt. / 57,6%). Dzięki wiosennemu przyspieszeniu segment zabrał się do odrabiania zimowych strat, jednak cały czas znajduje się na minusie. Skumulowany wynik wynosi tutaj 129 egzemplarzy (-52 szt. / - 28,7%).

Wśród dostarczonych w tym roku pojazdów jak na razie dominują konstrukcje w barwach Częstochowy, która w marcu odebrała 40 autobusów Solaris Urbino 12, co jak do tej pory jest największym kontraktem zrealizowanym w rym roku w Polsce. Drugie miejsce w liczbie rejestracji ma Olsztyn (16) z dostawami pojazdów marki Solaris, a trzecie Gorzów (15), który zamówił autobusy z logo MAN.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów w I kwartale br. zapowiada powrót do wypracowanego w ciągu ostatnich lat układu listy rankingowej listy marek w tej kategorii, czyli pierwszy jest Solaris, a potem jest długa przerwa. Po trzech miesiącach br. producent z Bolechowa ma na swoim koncie 82 rejestracje i 63,6% udział w rynku. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes-Benz, który odnotował sprzedaż 25 autobusów (Gdynia plus Bydgoszcz), a trzeci jest MAN (Gorzów Wlkp.)

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusów był niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już w lutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. Marzec to prawdziwy wiosenny wysyp minibusów. W trzecim miesiącu roku zarejestrowano ich aż 116 szt. (+58 szt. / +100% w porównaniu z marcem 2016), co pociągnęło cały skumulowany wynik w górę. Razem to 267 MINI-busów (+112 szt. / +72,7% w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała 193 pojazdy w tej kategorii i osiągnęła udział na poziomie 72,2%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się wynikiem 55 zarejestrowanych minibusów (20,6% udziału w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firma Mercus (72), a następnie Bus Prestige (23), Auto-CUBY (18), CMS-Auto (13), BUS Factory (12), Polster (10) i Automet (8). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (61), Pruszkowie (32) i Warszawie (11).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny jeszcze na dobre nie wystartował, tak w lutym i marcu mogliśmy obserwować zakupową ofensywę i to na większą skalę niż w zeszłym roku. Tylko w marcu do tej puli dołączyło 88 pojazdów (-21szt./-19,3%). Razem daje to rezultat 130 autokarów (-40 szt. / -23,5%), który mimo spadku jest relatywnie wysoki.Aktualne rezultaty porównujemy z 2016 r., który był rekordowy dla autokarów w całej dotychczasowej historii. Przypomnijmy, że rok temu zarejestrowano w Polsce łącznie 347 szt. autobusów turystycznych, czyli o 98 szt. więcej (+39,4%) niż w 2015 r. Dlatego powtórzenie wyniku z ubiegłego roku byłoby ogromnym sukcesem tej kategorii. Geneza tego sukcesu tkwi w dynamicznym rozwoju autokarowej obsługi turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji autokarowego rynku ma coraz mniejsze znaczenie.

W turystycznym rankingu marek liderem jest tradycyjnie Mercedes-Benz, który już rozpoczął masową sprzedaż swojego bestsellera, czyli modelu Tourismo. Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 59 szt., co zapewniło niemieckiemu producentowi udział w turystyczny segmencie na poziomie 45,4%. Kolejne ma miejsce ma Setra (27), czyli druga ? po Mercedes-Benz ? marka koncernu Daimler Buses. Ich łączny udział w tym rynku to 66,2%. Trzecie miejsce z 14 rejestracjami ma MAN.

Międzymiastowe na plusie

W I kwartale 2017 r. kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się "na plusie". W pierwszym trzech miesiącach roku sprzedano aż 24 pojazdy międzymiastowe. To oczywiście znikoma liczba w skali całego rynku, ale jak na ten segment to doskonały wynik.

Międzymiastowa kategoria bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 stycznia 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Liderem w tym segmencie po I kwartale br. sa dwie marki ? ex aequo Mercedes-Benz (z autobusami turystycznymi rejestrowanymi jako międzymiastowe) oraz Iveco (głównie dzięki dostawie dla PKG Gorzów Wlkp.)

Lista rankingowa marek

W I kwartale 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (283), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 193 pojazdy z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe pojazdy pochodziły z segmentu miejskiego (25), turystycznego (59) i międzymiastowego (6). Skumulowany od początku roku poziom jest o 60 szt. wyższy (+26,9%) niż przed rokiem, co zapewniło marce udział na poziomie 51,5% (+7,9 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu trzech miesięcy br. sprzedał w Polsce 82 autobusy ? tylko w wersji miejskiej. To o 43 szt. mniej niż przed rokiem (-34,4%), co przełożyło się na 14,9% udziału w rynku (-9,6 pkt proc.)

Trzeci jest Ford (55), czyli kolejna marka z segmentu MINI, który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita stał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba rejestracji Forda od początku roku jest wyższa o 37 szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (+205%), co zapewniło firmie udział 10% (+6,5 pkt proc.).

W ujęciu powyżej 8 ton DMC, liderem "dużych" autobusów jest Mercedes-Benz (90) z 31-procentowym udziałem rynku, którego goni Solaris (82) i MAN (30).

Na koniec warto zauważyć, że w tym roku wyraźnie spadł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmentach MINI i turystycznym, gdzie sprzedawane są pojazdy najczęściej importowane do naszego kraju. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł w I kwartale br. tylko 100 szt. (18,2%). Dla porównania ten rezultat za cały 2016 r. wyniósł 558 szt. (28,1%), a w 2015 r. ? 656 szt. (37,6%). Mamy nadzieję, że w 2017 roku ? dzięki zwiększonej liczbie unijnych zamówień na autobusy miejskie ten wskaźnik ulegnie poprawie.



Sprawdź też:
rynek
  • Kklakier – 26.04.2017

    W Kaliszu dziś otwarto oferty. I nie ma Solaris ! Hybrydy (5) Man, Diesle (4) Scania. 9 nowych autobusów na jesień. A w czerwcu będą Solarisy4 w liczbie sztuk 10. Czyli w tym roku 19 nowych autobusów w Kaliszu. Może jakieś info w tym temacie ?

  • arg – 26.04.2017

    Podoba mi się ostatni akapit haha. A jak wiele autokarów w Polsce jest produkowanych? Przy dużej dynamice rynku autobusów turystycznych normalne że wasz wskaźnik spada. Myślę że mógłby on mieć sens jedynie dla autobusów miejskich.

  • Podatnik – 30.04.2017

    Jak si? czujecie po zap?aceniu podatku dochodowego? W?a?ciciele Solarisa kolejny rok z rz?du ?miej? si? nam w twarz.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.