TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów 05.2016 r.
InfoBus.pl - Opublikowano: 21.06.2017 11:30:47 2 komentarze
Polski rynek nowych autobusów 05.2016 r.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W maju 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali 164 nowe autobusy – wszystkie o DMC powyżej 3,5t. To wynik o 44 szt. wyższy niż rok wcześniej (+36,7%), kiedy sprzedano 120 pojazdów. Jednocześnie jest to drugi najlepszy wynik odnotowany na autobusowym rynku w maju na przestrzeni ostatnich 10 lat. Lepszy wynik mieliśmy tylko w 2015 r. (166).

Dzięki tak dobrej sprzedaży w marcu, kwietniu i maju, skumulowany wynik autobusowych rejestracji, osiągnął mocny plus (+152 szt. / +19,4%). Warto przypomnieć, że tegoroczne dane porównujemy z świetnymi wynikami z zeszłego roku, który dla krajowego rynku autobusów okazał się rekordowy. W tym roku powinno być jeszcze lepiej.

W 2016 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1987 szt. nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2200 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawą tak optymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim, natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy, że osiągną one podobny poziom jak w zeszłym roku, podobnie jak minibusy i pojazdy międzymiastowe.

Autobusowy maj

W piątym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 164 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 44 szt. (+36,7%) wyższy niż przed rokiem. Wzrost w maju br. to przede wszystkim efekt lepszych wyników w segmencie autobusów MINI oraz turystycznych. Minibusy cały czas zwiększają sprzedażowe obroty i w ostatnim miesiącu ta kategoria zanotowała wzrost liczby rejestracji (+20 szt. / +28,2%).

W maju przeciętnie wypadły autobusy turystyczne, które osiągnęły podobny wynik jak ro temu – 38 rejestracji (+3 szt. / +8,6%).

Większe ożywienie zaobserwowaliśmy w kategorii autobusów miejskich, aczkolwiek jeszcze na dość niskim poziomie. Sprzedano tutaj 27 autobusów, co okazało się jednak dobrym wynikiem w porównaniu do sytuacji sprzed roku (+13 szt. / +92,8%)

Plus - i to jaki! - odnotował najsłabszy segment na autobusowym rynku, czyli pojazdy międzymiastowe. Liczba rejestracji wyniosła tutaj 8 szt. i było to o dokładnie 8 sztuk więcej w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.

Skumulowany wynik

W okresie styczeń-maj w Polsce zarejestrowanych zostało 936 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 153 szt. więcej niż przed rokiem (+19,5%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po pięciu miesiącach br. jest kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 443 szt. (+138 szt. / +45,2%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są autobusy turystyczne z wynikiem aż 285 rejestracji (+28 szt. / +10,9%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik wynosi aktualnie 171 egzemplarze (-14 szt. / -14,1%). Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 37 rejestracji od początku roku. Jak na razie to najsłabsze ogniwo naszego rynku, także uzyskany wynik (+15 szt. / +68,2%) należy uznać za bardzo dobry, chociaż wolumen w tej grupie jest niski.

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segment miejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015 r. poziom obu kategorii był wyrównany (697 szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim).

Z kolei w 2017 roku spodziewamy się, że ten wyścig wygrają autobusy miejskie. Choć na razie w tym segmencie panuje lekki marazm, to liczba toczących się przetargów z unijnym dofinansowaniem i realizacją jeszcze w tym roku jest naprawdę imponująca. W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskich pojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej – zarejestrowano tylko cztery takie autobusy (-28 szt. / -87,6%). W marcu nastąpił jednak przełom i odnotowaliśmy 104 miejskie rejestracje (+38 szt. / +57,6%). Dobre wyniki odnotowaliśmy także w kwietniu (+11 szt. / +275%) i maju (+13 szt. / +92,8%), chociaż cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Dzięki wiosennemu przyspieszeniu segment zabrał się do odrabiania zimowych strat, jednak cały czas znajduje się na minusie. Skumulowany wynik wynosi tutaj 171 egzemplarzy (-28 szt. / -14,1%).

Wśród dostarczonych w tym roku pojazdów jak na razie dominują konstrukcje w barwach Częstochowy, która w marcu odebrała 40 autobusów Solaris Urbino 12, co jak do tej pory jest największym kontraktem zrealizowanym w rym roku w Polsce. Drugie miejsce w liczbie rejestracji ma Sosnowiec (35) z dostawami pojazdów marki Solaris, Mercedes-Benz i Volvo, a trzecie - Olsztyn (16), który odebrał autobusy z logo Solaris.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów w ciągu 5 miesięcy br. zapowiada powrót do wypracowanego w ciągu ostatnich lat układu listy rankingowej listy marek w tej kategorii, czyli pierwszy jest Solaris, a potem jest długa przerwa. Po pięciu miesiącach br. producent z Bolechowa ma na swoim koncie 104 rejestracje i 60,8% udział w rynku. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes-Benz, który odnotował sprzedaż 39 autobusów (Gdynia, Sosnowiec i Bydgoszcz), a trzeci jest MAN (Gorzów Wlkp.)

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusów był niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już w lutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. Marzec to prawdziwy wiosenny wysyp minibusów. W trzecim miesiącu roku zarejestrowano ich aż 116 szt. (+58 szt. / +100% w porównaniu z marcem 2016), co pociągnęło cały skumulowany wynik w górę. W kwietniu i maju sytuacja się ustabilizowała i wówczas w Polsce sprzedano 85 i 91 minibusów (+20 szt. / +28,2%).

Razem od początku roku daje to poziom 443 rejestracji (+138 szt. / +45,2% w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała 325 pojazdów w tej kategorii i osiągnęła udział na poziomie 73,4%. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się wynikiem 79 zarejestrowanych minibusów (17,8% udziału w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firma Mercus (113), a następnie CMS-Auto (32), Auto-CUBY (30), Bus Prestige (27), Bus Factory (22), Bus-Center (19) i Polster (17). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (96), Pruszkowie (47) i Warszawie (18).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny jeszcze na dobre nie wystartował, tak w lutym, marcu i kwietniu mogliśmy obserwować zakupową ofensywę i to na większą skalę w historii tego segmentu. Maj przyniósł zamknięcie tegorocznych wzmocnień przed sezonem, z wynikiem 38 szt. (- 3 szt. / -8,6%). Razem daje to skumulowany rezultat 285 autobusów turystycznych (+31 szt. / +12,2%), który po raz drugi w tym roku był wyższy niż zeszłoroczny rekordowy poziom. Przypomnijmy, że w 2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów, czyli o 98 szt. więcej (+39,4%) niż w 2015 r. Był to najlepszy wynik turystycznej kategorii w całej jej dotychczasowej historii. Dlatego powtórzenie wyniku z ubiegłego roku byłoby ogromnym sukcesem tej kategorii.

Geneza tego sukcesu tkwi w dynamicznym rozwoju autokarowej obsługi turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji autokarowego rynku ma coraz mniejsze znaczenie.

W turystycznym rankingu marek liderem jest tradycyjnie Mercedes-Benz, który już rozpoczął masową sprzedaż swojego bestsellera, czyli modelu Tourismo. Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 126 szt., co zapewniło niemieckiemu producentowi udział w turystyczny segmencie na poziomie 44,2%. Kolejne miejsce ma Setra (54), czyli druga – po Mercedes-Benz – marka koncernu Daimler Buses. Ich łączny udział w tym rynku to 63,1%. Trzecie miejsce z 29. rejestracjami ma Scania.

Międzymiastowe na plusie

W ciągu pięciu miesięcy 2017 r. kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się "na plusie". Łącznie w tym roku sprzedano tutaj 37 pojazdów międzymiastowych (+11 szt. / +42,3%). To oczywiście znikoma liczba w skali całego rynku, ale jak na ten segment to doskonały wynik.

Międzymiastowa kategoria bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 stycznia 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Liderem w tym segmencie w tym roku jest Mercedes-Benz (z autobusami turystycznymi rejestrowanymi jako międzymiastowe). Drugie miejsce ma Iveco (głównie dzięki dostawie dla PKS Gorzów Wlkp.).

Lista rankingowa marek

Od stycznia do maja 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (501), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 325 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe pojazdy pochodziły z segmentu miejskiego (39), turystycznego (126) i międzymiastowego (11). Skumulowany od początku roku poziom jest o 120 szt. wyższy (+31,5%) niż przed rokiem, co zapewniło marce udział na poziomie 53,5% (+4,9 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu pięciu miesięcy br. sprzedał w Polsce 107 autobusów – w zdecydowanej większości w wersji miejskiej (104 szt) oraz 3 sztuki w wersji międzymiastowej.. To o 33 szt. mniej niż przed rokiem (-23,6%), co przełożyło się na 11,4% udziału w rynku (-6,4 pkt proc.)

O sile segmentu minibusów w Polsce świadczy trzecia, wysoka pozycja marki Ford (79), która dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita stał się ważnym graczem w kategorii MINI. Liczba rejestracji Forda od początku roku jest wyższa o 45 szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (+132%), co zapewniło firmie udział 8,4% (+4,1 pkt proc.).

Na koniec warto zauważyć, że w tym roku wyraźnie spadł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmentach MINI i turystycznym, gdzie sprzedawane są pojazdy najczęściej importowane do naszego kraju. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł okresie styczeń-maj br. tylko 145 szt. (15,4%). Dla porównania ten rezultat za cały 2016 r. wyniósł 558 szt. (28,1%), a w 2015 r. – 656 szt. (37,6%). Mamy nadzieję, że w 2017 roku – dzięki zwiększonej liczbie unijnych zamówień na autobusy miejskie ten wskaźnik ulegnie poprawie.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
  • TomTom – 21.06.2017

    Dokąd oprócz Warszawy trafiły Interurbino?

  • abc – 22.06.2017

    Do prywatnej firmy z Kornic.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.