TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów - 05.2018
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 28.06.2018 13:00:23
Polski rynek nowych autobusów - 05.2018

Na rynku nowych autobusów maj br. wypadł w rejestracjach bardzo dobrze. Rynek przekroczył już tysiąc sztuk, a wzrost w porównaniu do zeszłorocznych wyników nastąpił we wszystkich segmentach - poza autokarami.

Na rynku nowych autobusów maj br. wypadł w rejestracjach bardzo dobrze. Rynek przekroczył już tysiąc sztuk, a wzrost w porównaniu do zeszłorocznych wyników nastąpił we wszystkich segmentach - poza autokarami.

W maju 2018 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 305 nowych autobusów. To wynik aż o 141 szt. wyższy niż rok wcześniej (+86%), kiedy sprzedano 164 pojazdy. Dzięki majowym wynikom, skumulowany rezultat autobusowych rejestracji osiągnął rekordowy, niespotykany dotąd poziom. Razem - w ciągu 5 miesięcy br. - w Polsce sprzedano 1191 autobusów (+255 szt. / +27,2%), co jest najlepszym wynikiem na rynku autobusów o tej porze roku, od kiedy go monitorujemy. To wynik porównywalny tylko z doskonałym i także rekordowym poziomem z zeszłego roku, kiedy w analogicznym okresie poziom rejestracji wyniósł 936 szt.

Autobusowy wzrost związany jest przede wszystkim z realizacją dużych miejskich zamówień w tym roku. Do tego doszło styczniowe przesunięcie rejestracji warszawskiego i kieleckiego kontraktu. W 2018 r. wcześniej niż zwykle wystartowały także odbiory autokarów, co obrazuje rosnąca dynamika w segmencie turystycznym.

Autobusowy maj

W piątym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 305 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 141 szt. (+86,0%) wyższy niż przed rokiem. Majowy wzrost, to przede wszystkim efekt dobrych wyników w trzech segmentach:

  • autobusów miejskich, gdzie zarejestrowano w maju aż 142 pojazdy (+115 szt. / +425,9%), z czego najwięcej w Warszawie, Lublinie i Opolu.

  • MINI, gdzie sprzedaż zwiększyła się do 101 szt. (+10 szt. / +11%) w porównaniu z sytuacją sprzed roku;

  • autobusów turystycznych, gdzie po okresie dwumiesięcznej stagnacji mieliśmy ponowne przyspieszenie. W maju zarejestrowano tu 51 autokarów, podczas gdy rok wcześniej 38 szt. (+13 szt. / +34,2%).

Pozostająca "w cieniu" pozostałych segmentów kategoria autobusów międzymiastowych zamknęła maj "na minusie" - z wynikiem 4 autobusów, czyli o 4 szt. mniej (-50%) niż rok wcześniej.

Od początku roku

W efekcie dobrych, majowych wyników - i mimo spadku liczby rejestracji w marcu - polski rynek autobusów osiągnął w pierwszych pięciu miesiącach roku bardzo wysoki poziom - 1191 szt., co szczególnie widać poprzez porównanie z poprzednimi latami. W analogicznym okresie 2017 r. zarejestrowano 936 pojazdów, w 2016 r. - 784 szt., w 2015 r. - 715 szt., a w 2014 r zaledwie 596 szt.

Tak doskonały start pokazuje, że w tym roku możemy odnotować w Polsce jeszcze wyższy poziom rejestracji niż w doskonałym dla autobusowego rynku ubiegłym roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 2297 szt. nowych pojazdów, czyli więcej o 310 (+15,6%) niż rok wcześniej. Spodziewamy się, że w 2018 r. tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2900 autobusów, co oznacza tempo wzrostu na poziomie ok. +30%, co przekłada się na ok. 700 rejestracji więcej niż w ubiegłym, rekordowym roku.

To także oznacza zbliżenie się do niewyobrażalnej do tej pory bariery 3 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Aktualnie - po 5 miesiącach 2018 roku - jesteśmy na rekordowym poziomie sprzedaży, a spływające zamówienia w segmencie miejskim dają powody do optymizmu. Sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów międzymiastowych oraz przesuwająca się w czasie nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, której uchwalanie mogłoby znacząco podnieść wolumen całego rynku. Dzięki niej ta aktualnie niszowa kategoria może bardzo szybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym ze strategicznych segmentów. Jak na razie projekt tej ustawy jest konsultowany.

Dodatkowo zakładamy, że dostawy autobusów turystycznych i minibusów zamkną się na zeszłorocznym poziomie.

Miejska ofensywa

W zeszłym roku motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (711) szt. Spodziewamy się, że w 2018 r. zwycięzcą w tej rywalizacją zostaną jednak autobusy miejskie. Jak na razie ta prognoza się sprawdza i w styczniu, lutym, kwietniu, a przede wszystkim w maju w tym segmencie panowało wyraźne ożywienie. Marzec wypadł słabo, ale nie spowodował ujemnego bilansu w skumulowanym wyniku.

Łącznie w ciągu 5 miesięcy 2018 r. polscy przewoźnicy zakupili 424 nowych autobusów miejskich, czyli o 253 szt. (+148%) więcej niż przed rokiem. Wśród dostarczonych w styczniu pojazdów dominowały konstrukcje w barwach Warszawy, w lutym w barwach Wrocławia, w marcu - Zielonej Góry, w kwietniu - Katowic, a w maju ponownie warszawy. Łącznie od początku roku najwięcej nowego taboru nabyła Warszawa (74). Drugie miejsce ma Wrocław (60), a trzeci jest Rzeszów, a czwarte Opole.

W tym roku ranking w segmencie miejskim jest bardzo wyrównany. Prowadzi Solaris z wynikiem 165 sprzedanych pojazdów, ale w tym roku aktywnie gonią go dwie marki: - MAN, który realizuje m.in. kontrakt dla Opola oraz na autobusy hybrydowe dla firmy Mobilis (operującej w sieci ZTM Warszawa) oraz Mercedes-Benz, który ma za sobą dostawy m.in. dla Zielonej Góry, Warszawy i Wrocławia.

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze. W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

- 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

- 17 pojazdów z napędem hybrydowym

- 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

- 85 autobusów z napędem hybrydowym

- 63 elektrobusy;

-12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży jest jeszcze większy i spodziewamy się, że ten rok będzie naprawdę "zielony". W ciągu pięciu miesięcy na rynku pojawiło się aż 97 eko-autobusów, w tym aż 13 elektrobusów, 73 hybrydy i 11 pojazdów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują te dane, liczba autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG "Branża motoryzacyjna", edycja Q1/2018). Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Stabilne MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. Po 5 miesiącach br. liczba rejestracji minibusów był nieznacznie wyższa niż w zeszłym roku osiągając poziom 449 szt. To o 6 szt. więcej niż rok temu (+1,4%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Przypomnijmy, że segment MINI zamknął rok 2017 wynikiem 1057 szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynik w tej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która od początku roku zarejestrowała tutaj 327 pojazdów, osiągając prawie 73% udział. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 85 zarejestrowanych minibusów (18,9% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Oczywiście na ten wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (130), następnie Auto-Cuby (41) i CMS Auto (18). Najwięcej minibusów zarejestrowano w Wejherowie (86) oraz Pruszkowie (42) i Warszawie (41).

Turystyczna moc

O ile w ubiegłym roku segment turystyczny zaspał, tak z początkiem br. mieliśmy szybszy wysyp autokarowych rejestracji, który mocno przyhamował w marcu (-29,5%). Kwiecień również zakończył się ze spadkiem (-12,8%), natomiast maju mieliśmy kolejne przyspieszenie autokarów (+34,2%) Łącznie w tym roku zarejestrowano już 268 fabrycznie nowych autokarów (-17 szt. /

-6,0%). Mimo marcowej i kwietniowej korekty jest to drugi najwyższy rezultat w ciągu ostatnich 5 lat z szansą, że odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie jest jeszcze ostatnim słowem tej kategorii.

Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultat wyniósł 384 autobusy (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów i wówczas było to poziom o 98 szt. wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Czyli rok w rok mamy kolejne turystyczne rekordy i najlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrych wyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynku odgrywa coraz mniejszą rolę.

W turystycznym rankingu marek liderem jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 77 autokarów. Druga jest Scania (41), trzecie miejsce należy do MAN (40), a za nim z minimalną stratą Setra (39), która - podobnie jak Mercedes-Benz - należy do koncernu Daimler Buses. Razem obie marki mają 45% udział w autokarowym rynku w Polsce.

Międzymiastowa mizeria

W ciągu 5 miesięcy br. w naszym kraju sprzedano o 32 autobusy międzymiastowe, czyli o 5 pojazdów mniej niż przed rokiem (-13,5%). Dobre wyniki z marca, kwietnia i maja, pokazują, że ten segment ma potencjał. Aktualnie dominuje tutaj marka Iveco, która zarówno dostarcza nowe pojazdy PKS-om, jak i do Państwowej Straży Pożarnej - w ramach zeszłorocznego kontraktu na dostawę 10 autokarów do przewozu ratowników. Drugie miejsce należy do Mercedesa.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

Po 5 miesiącach 2018 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (522), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 327 pojazdy z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe strategiczne dla Mercedesa kategorie to segment miejski (110) i turystyczny (77). Skumulowany poziom jest o 21 szt. wyższy niż przed rokiem (+4,2%), co zapewniło marce udział na poziomie 43,7% (-9,6 pkt proc.).

Drugie miejsce ma Solaris, który w tym roku rejestruje wyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8t DMC. Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w tym roku 165 pojazdów (+58 szt. / +54,2%). Tak dobre wyniki zapewniły polskiej marce znaczący wzrost udziałów do poziomu 13,8% (+2,4 pkt proc.).

Trzecie miejsce przypadło firmie MAN, który już dawno nie plasowała się tak wysoko w sprzedażowych rankingach. Niemiecka marka ma na swoim koncie 149 rejestracji (+254,7%) , w tym 107 szt. autobusów miejskich i 40 szt. autobusów turystycznych. Niezły wynik jak na początek roku. Tak dobry start zapewnił firmie łączny udział w rynku na poziomie 12,5% (+8 pkt. proc).

Czwarte miejsce zajęła kolejna marka z segmentu MINI, czyli Ford (85), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji modelu Transit stał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba tegorocznych rejestracji Forda jest podobna, jak przed rokiem (+6 szt. / +7,6%), co przełożyło się na 7,1% udziału w rynku (-1,3 pkt. proc.)

Na koniec warto zauważyć, że w maju ponownie wzrósł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach, dzięki wzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich. W ciągu 5 miesięcy br. poziom wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych tutaj autobusów wyniósł 317 szt., co przekłada się na 26,6% udziału we wszystkich rejestracjach. To można powiedzieć standardowy poziom. Dla porównania - w całym 2017 r. zarejestrowano 602 autobusy pochodzące z krajowych fabryk (26,2%). To oznacza, że co czwarty rejestrowany autobusy w Polsce został jednocześnie wyprodukowany w naszym kraju.

Wraz z prognozowanym wzrostem w segmencie miejskim, gdzie firmy produkujące swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację - ten wskaźnik powinien osiągnąć przynajmniej zeszłoroczny wynik. Pamiętajmy też, że w tym roku polskie firmy zabudowujące minibusy wykonały 235 zabudów, które postały w zakładach takich firm jak: Mercus, CMS-Auto, Bus-Prestige, Auto-CUBY, BUS Factory, Bus-Center, Acbus, Polster czy Automet. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi 46%. W całym 2017 r. był to poziom 50%, czyli wówczas połowa sprzedawanych w Polsce autobusów była też produkowana w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, że go w tym roku powtórzymy.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
Polska
nowe
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.